شناسهٔ خبر: 24222202 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواپیماهای ناتو حفظ امنیت حریم هوایی مونته نگرو را بر عهده می گیرند

بلگراد - ایرنا - هواپیماهای جنگی ایتالیایی و یونانی از تابستان سال جاری (2018)، در چارچوب عملیات کنترل هوایی ناتو، رسما حفاظت از حریم هوایی جمهوری مونته نگرو را در منطقه بالکان اروپای شرقی، برعهده می گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری صربستان، پردراگ بوشکوویچ وزیر دفاع مونته نگرو در این باره گفت: انتظار می رود پیش از آغاز چنین اقدامی، توافقنامه ای با آژانس کنترل هوایی صربستان و مونته نگرو (SMATSA) امضا شود.
بنا به اظهارات وزیر دفاع مونته نگرو؛ ابتدا باید با آژانس کنترل هوایی برای تهیه و تامین تصویر راداری و سپس با ایتالیا و یونان در مورد قرارداد فنی، توافق شود.
هواپیماهای جنگنده ایتالیایی و یونانی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، هم اکنون وظیفه حفظ امنیت حریم هوایی آلبانی را برعهده دارند.
ماموریت کنترل ترافیک هوایی ناتو، حفظ امنیت حریم هوایی کشورهای عضو این پیمان نظامی است که شامل حضور مداوم هواپیماهای شکاری آماده برای واکنش سریع در آسمان این کشورها می باشد.
مونته نگرو، کشوری کوچک در منطقه بالکان واقع در کرانه دریای آدریاتیک، پس از امضای سندی در 30 اردیبشهت سال 1396، در تاریخ 15 خرداد همین سال (پنجم ژوئن 2017) طی مراسمی در وزارت امور خارجه آمریکا، رسما به عضویت ناتو درآمد.
کارشناسان امور سیاسی و نظامی منطقه بالکان، باور دارند که عضویت مونته نگرو در ناتو می تواند توازن نظامی و سیاسی در منطقه بالکان میان قدرت های بزرگ به خصوص در منطقه اروپای شرقی ایجاد کند که اکثر کشورهای آن در گذشته، به شوروی سابق گرایش داشته اند.
مونته نگرو از کشورهای بالکان غربی که اخیرا به عنوان بیست و نهمین عضو ناتو پذیرفته شده، به تازگی خدمت نظام وظیفه (سربازی) اجباری را به داوطلبانه تغییر داده است. ارتش مونته نگرو به عنوان جوان ترین کشور اروپایی، به طور نمادین از یک هزار و 500 نظامی تشکیل شده است که از این تعداد 512 تن سرباز، 786 تن درجه دار و 245 نفر بقیه افسر می باشند و بودجه نظامی آن در چارچوب یک کشور اروپایی، ناچیز است.
مونته نگرو در همه پرسی 26 می 2006 با کسب 55.5 درصد آرای موافق به استقلال دست یافت و بدین صورت، روند فروپاشی یوگسلاوی سابق که از 1991 شروع شده بود؛ با استقلال مونته نگرو تکمیل شد و این جمهوری پس از گذشت 88 سال دوباره به استقلال دست یافت. این کشور به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین جمهوری یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن 13 هزار و 812 کیلومتر مربع و جمعیت آن 678 هزار و 177 تن و پایتخت آن شهر «پودگوریستا»ست.
کشور کوچک مونته نگرو به علت مجاورت با دریای آدریاتیک و داشتن سواحل متعدد، می تواند سالانه بیش از نیم میلیون گردشگر را به خود جذب کند. جمهوری مونته نگرو با داشتن 199 کیلومتر خط ساحلی با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بندر بار، از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.
مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی، از جنوب غربی با دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است.
اروپام**436**1486**

انتهای پیام /*

نظر شما