شناسهٔ خبر: 24220882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاریکاتوریست مالزیایی به جریمه و حبس محکوم شد

کوالالامپور- ایرنا – «فهمی رضا» فعال سیاسی و گرافیست مالزیایی برای انتشار یک کاریکاتور در شبکه‌های اجتماعی از نخست وزیر این کشور، به یک ماه حبس و پرداخت مبلغ 30 هزار رینگت (8 هزار دلار) محکوم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه «استار»، دادگاهی در مالزی انتشار کاریکاتور نخست وزیر این کشور در شبکه اجتماعی فیسبوک را عملی مجرمانه تشخیص داد که به قصد توهین انجام شده و به همین دلیل کاریکاتوریست 40 ساله مالزیایی از لحاظ قانونی گناهکار شناخته شد.
«فهمی رضا» این کاریکاتور را در فوریه 2016 (بهمن 94) منتشر کرده بود که با حکم دادگاه وی باید هزینه 8 هزاردلاری این اقدام خود را بپردازد و یک ماه را نیز در زندان سپری کند.
قاضی دادگاه همچنین دستور داده تا در صورت پرداخت نشدن جریمه مقرر شده، این کاریکاتوریست باید 6 ماه دیگر را در حبس بگذراند.
«فهمی رضا» حق اعتراض به حکم را دارد و تا مشخص شدن نتیجه دادگاه استیناف، حکم وی اجرا نخواهد نشد.
«فهمی رضا» در صفحه های خود در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از کاریکاتور سیاستمداران مالزیایی منتشر کرده و محتوای اکثر نقاشی‌های او سیاسی است.
این درحالی است که دفتر عفو بین الملل در مالزی با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد که حکم صادر شده برای «فهمی رضا»، نقض حقوق بشر است.
دربرخی کشورهای جنوب شرق آسیا قانونی از دوران استعمار انگلیس‌ها باقی مانده که بر اساس آن با هرگونه اظهار نظر یا انتشار محتوا که فتنه جویانه و خلاف امنیت ملی تلقی شود، برخورد می شود. این قانون همواره مورد انتقاد گروه‌های سیاسی مخالف و فعالان حقوق مدنی بوده است.
درمیانمار براساس این قانون در ماههای اخیر 2 خبرنگار به دلیل انتشار گزارش هایی از کشتار روهینگیایی‌ها توسط ارتش میانمار، بازداشت شدند.
آساق****241**1599

انتهای پیام /*

نظر شما