شناسهٔ خبر: 24219956 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

قلعه‌نويي: به روح مادرم، اخراجم ناحق بود

امير قلعه‌نويي اعتقاد دارد در زمان حضور در تيم استقلال مي‌توانسته با اين تيم به فينال ليگ قهرمانان آسيا صعود کند.

صاحب‌خبر -

امير قلعه‌نويي درباره شکست ذوب‌آهن در نخستين ديدار خود در گروه B ليگ قهرمانان آسيا مقابل الدحيل در هفته گذشته، اظهار داشت: ابتدا ايام سوگواري حضرت زهرا (س) و سانحه سقوط هواپيما را به همه مردم ايران تسليت مي‌گويم. ما در بازي قبل مقابل الدحيل هم واقعاً تا دقيقه 70 خيلي خوب و حتي با نظم‌تر از بازي مقابل لوکوموتيو بازي کرديم. هنوز فرهنگ حرفه‌اي در فوتبال ما حاکم نيست. آقاي «تورس» يک زماني گران‌ترين بازيکن ليگ جزيره بود، اما وقتي در فينال جام جهاني دقيقه 88 به زمين مي‌رود و دقيقه 92 پارگي همستيرينگ پيدا مي‌کند. او اين نگرش را پيدا کرده که چه يک دقيقه و چه 90 دقيقه بايد برود و تلاش کند. ما بازي قبلي مقابل الدحيل به تعويض‌ها و اشتباهات فردي‌مان باختيم و اين فرهنگ بايد از فوتبال ما دور شود. ما يک مقدار فرهنگ حرفه‌اي را بايد در فوتبال‌مان حاکم کنيم.

وي که با برنامه «و اما ورزش» شبکه راديويي جوان صحبت مي‌کرد، با اشاره به پيروزي روز گذشته (دوشنبه) 2 بر صفر ذوب‌آهن مقابل لوکوموتيو ازبکستان، خاطرنشان کرد: مقابل لوکوموتيو واقعاً بچه‌ها ما دويدند، با نظم بازي کردند، اشتباهات فردي نداشتيم و تنها تک‌به‌تکي هم که داشتند، روي قدرت تاکتيکي و ضدحمله بود. به اين سه امتياز نياز داشتيم و الان تازه به جدول برگشتيم و ان‌شاءالله بتوانيم در بازي‌هاي آينده با بردهايي که مي‌آوريم، صعودمان را قطعي کنيم.

قلعه‌نويي در پاسخ به ديگر سؤالي راجع‌به اينکه «ذوب‌آهن مي‌تواند از پس تيم الوحده بربيايد»، يادآور شد: حتماً همين‌طور است. الدحيل قبلاً دو تيم بوده و از نظر سرمايه‌گذاري جزو ثروتمندترين تيم‌هاي غرب آسياست. اگر نگرش حرفه‌اي داشتيم و مقابل الدحيل هم شجاع‌تر بازي مي‌کرديم، مي‌توانستيم به گل‌هاي بعدي هم برسيم. ديروز هم در بازي تراکتورسازي مقابل الغرافه، دلم سوخت، چون آنها هم حق‌شان باخت نبود و يک بازي خيلي خوبي انجام دادند. در هر صورت، فوتبال مثل زندگي است و زود آدم را تنبيه مي‌کند، در همان 90 دقيقه هم تنبيه مي‌کند.

«چرا بازيکناني مانند مرتضي تبريزي و حسيني بعضي روزها خوب بازي مي‌کنند، اما بعضي وقت‌ها دور از انتظار ظاهر مي‌شوند؟»، وي در پاسخ به اين سؤال گفت: در ابتداي صحبتم از فرهنگ حرفه‌اي صحبت کردم. مثلاً يک بار از «مسي» پرسيدند که «از اين همه مسابقه و تمرين خسته نشدي؟»، گفت که «نه، من عاشق کارم هستم». يک بازيکن در سطح مسي مي‌گويد من عاشق کارم هستم. شما اگر نگاهت نسبت به فوتبال نگاه عاشقي باشد، نه نگاه شغلي، يقيناً اين فراز و نشيب‌ها کمتر خواهد شد. ما بايد به سمتي برويم که فوتباليست‌هاي ما اين گرايش را پيدا کنند که فوتبال را شغل ندانند، فوتبال عاشقي است، چون طرفداري که با اين شرايط بد اقتصادي به ورزشگاه مي‌آيد، دوست دارد بازيکن را در شرايط خوب ببيند. رفتار آن بازيکن و نتيجه يک بازي مي‌تواند سرنوشت خيلي جوان را تغيير بدهد. مخصوصاً در سطح تيم‌هاي پرطرفداري مثل تراکتورسازي، ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال. اگر اين نگرش را پيدا کنيم، اين فراز و نشيب‌ها کمتر خواهد شد.

سرمربي تيم ذوب‌آهن روند پيشرفت ليگ قهرمانان آسيا در سال جاري را مناسب دانست و عنوان کرد: فوتبال در حال پيشرفت است؛ خصوصاً در قاره آسيا. براي اينکه اختلاف با اروپا و آفريقا زياد است، مجبور شدند سرعت پيشرفت را بيشتر بکنند. نسبت به سال‌هاي قبل مجبور شدند بازي‌ها را با سرعت بيشتر و منظم‌تر برگزار کنند. قطر هم با توجه به اينکه ميزبان جام جهاني است، با هزينه‌هايي که مي‌کند مي‌خواهد خودش را به فوتبال روز دنيا نزديک کند. ليگ قهرمانان آسيا نسبت به سال‌هاي قبل پيشرفت داشته است، اما شما ببينيد که همين مربي خارجي تراکتورسازي (ساغلام) از وقت‌کشي تيم‌هاي عربي انتقاد مي‌کند. جالب است وقتي که ما مي‌گفتيم، خيلي‌ها انتقاد مي‌کردند. فوتبال آسيا پيشرفت مي‌کند و همين که فوتبال غرب و شرق را جدا کردند، خيلي خوب است. ما خودمان با استقلال وقتي به جمع چهار تيم برتر آسيا رسيديم، اگر اين نوع بازي‌ها بود، حتماً تا فينال هم مي‌رفتيم. من يک رکورد زدم و تنها مربي هستم که با چهار تيم در ليگ قهرمانان شرکت کردم و اين خودش خيلي است.

قلعه‌نويي ادامه داد: از دکتري که دعوت کرديم و از شب قبل بازي کارش را با ما شروع کرد، تشکر کنم. او خيلي به ما کمک کرد و شب قبل از بازي يک جلسه فقط با خود بازيکنان داشت. ما بعد از آن دو باخت، نياز به چنين حرکاتي داشتيم. قرار است ايشان در ادامه هم به ما کمک کند.

وي در مورد صحنه اخراجش در ديدار مقابل سايپا و اعتراضاتش به داوري تصريح کرد: به روح مادرم اخراج من، ناحق بود. من فقط دو سه سؤال دارم؛ چرا بايد در بازي‌ تيم‌هاي دوم و سوم جدول رده‌بندي دوربين نباشد؟ براي من جاي تعجب است. مگر مي‌شود؟ الان در فوتبال روز دنيا ويدئو چک وجود دارد. ما در فوتبال خودمان مشکلاتي داريم و در بازي بين تيم‌هاي دوم و سوم جدول نگذاشتند دوربين بيايند. اين بار سوم است که اين داور (خورشيدي) به ضرر ما کار مي‌کند. البته من شخصاً از اين داور شکايت کردم و هم در کميته اخلاق و هم در کميته انضباطي پيگير موضوع هستم. من پيش از اين هم اخراج شدم، خودم هم به اشتباه خودم پي بردم، اما خدا را گواه مي‌گيرم، به همين ايام عزيز مي‌گويم که اين اخراج ناحق بود. به تيم سايپا هم تبريک مي‌گويم، اما مي‌خواهيم فيلم‌هاي قبل بازي را هم به کميته اخلاق ببريم.

سرمربي تيم ذوب‌آهن در ادامه با اشاره به سقوط هواپيماي تهران - ياسوج گفت: دعا کنيم که سرنشينان اين هواپيما و اين حادثه تلخي سالم باشند. الان همه تلاش مي‌کنند که اين هواپيما را پيدا کنند. دعا کنيد که ديگر در هيچ‌جاي دنيا و مخصوصاً ايران چنين اتفاقاتي نيفتد و ايران و ايراني هميشه سربلند باشد.

قلعه‌نويي درباره پرداختي‌هاي تيم ذوب‌آهن و وضعيت مالي اين باشگاه،‌ يادآور شد: پرداختي ما تاکنون 30 درصد بود، اما خود بچه‌ها و بقيه مي‌دانند که به مديرعامل اعتماد کامل دارند. باشگاه ذوب‌آهن به واقع باشگاه فرهنگي، اخلاقي و ورزشي است و سال گذشته هم باشگاه اخلاق شده و الان هم جزو تيم‌هايي هستيم که کمترين کارت را گرفتيم. مطمئنم که پرداخت مطالبات هم انجام خواهد شد، حالا شايد يک مقدار دير و زود شود. بازيکنان ذوب‌آهن همگي سنوات گذشته‌شان را تسويه کردند، اما مي‌خواهم از مديرعامل کارخانه ذوب‌آهن، رئيس هيئت مديره باشگاه و آقاي آذري تشکر کنم و خواهش مي‌کنم که يک مقدار پرداختي‌ها را سرعت بدهند، چون ما شرايط‌مان در ليگ و ليگ قهرمانان آسيا حساس است. قرار بود دو هفته قبل 10 درصد پرداختي داشته باشند، اما بازيکنان آن‌قدر به باشگاه اعتماد داشتند که توافق کردند 20 تا 30 درصد را بعداً يکجا بگيرند.

وي در پايان گفت: يک تشکر هم از تعداد تماشاگراني که آمدند داشته باشند، آنها تماشاگران واقعي ذوب‌آهن بودند و حضورشان اندازه 100 هزار نفر ارزش داشت.

نظر شما