شناسهٔ خبر: 24219506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مخالفت ترکیه با ورود ارتش سوریه به عفرین توجیه ناپذیراست

تنها راه تامین رفع نگرانی های ترکیه از تحرکات تجزیه طلبانه در شمال سوریه، هماهنگی با دمشق و تلاش برای اخراج امریکا از منطقه است.

صاحب‌خبر -

مخالفت ترکیه با ورود ارتش سوریه به عفرین توجیه ناپذیراست در حالی که خبرهای ضد و نقیضی از توافق یگان های کردی سوری موسوم به ی پ گ با ارتش سوریه برای ورود نظامیان سوری به عفرین حکایت دارد ارتش ترکیه در 24 ساعت گذشته با گلوله باران گذرگاههای منتهی به عفرین عملا مخالفت خود را با این اقدام نشان داده است ضمن اینکه مقام های این کشور از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه هم به روشنی مخالفت خود را با ورود نیروهای سوری به عفرین اعلام کرده اند و اردوغان روز سه شنبه در آخرین موضع گیری خود در نشست با نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه گفت نیروهای کشورش به منظور سرعت بخشیدن به عملیات نظامی در عفرین این شهر را در روزهای آینده محاصره خواهند کرد.
ارتش ترکیه از 20 ژانویه عملیات موسوم به " شاخه زیتون " را در منطقه عفرین سوریه با هدف مقابله با یگان های مدافع خلق ، ی پ گ و جلوگیری از تشکیل دولتی کردی در مرزهایش آغاز کرد.
اردوغان در روزهای آغازین عملیات زیتون سبز از گسترش عملیات به منبج در آینده خبر داد اما اکنون حدود یک ماه ازاین عملیات می گذرد و عملا  ارتش ترکیه با وجود برخورداری از حمایت نیروهای پیاده گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه نتوانسته موفقت چشمگیری کسب نماید.  این در حالی است که به فرض اشغال عفرین، باز هم نگرانی های ترکیه برای رهایی از کابوس تشکیل دولت کردی در کنار مرزهایش به پایان نخواهد ریسید و به ناچار برای رسیدن به چنین هدفی باید دامنه عملیات خود را به منبج در غرب رود فرات وسپس ادامه عملیات در شرق رود فرات تا مرزهای عراق یعنی منطقه ای که نیروهای امریکایی در آنجا حضور دارند بکشانند. اما آیا نیروهای امریکایی به همراه متحدان کرد سوری خود  دست بسته خواهند ماند یا این اقدام به رویارویی دو طرف منجر خواهد شد؟
نکته ایجاست که رکس تیلرسون و جیمز ماتیس وزیران امور خارجه ودفاع امریکا از عملیات زیتون سبز در عفرین حمایت کردند و نگرانی های ترکیه را مشروع دانستند اما آیا این مقامات اجازه خواهند داد نیروهای ترکیه عملیات نظامی خود را به شرق رودخانه فرات گسترش دهند؟
با توجه به برخی نشانه ها از جمله تصویب بودجه برای تسلیح و آموزش نیروهای کردسوری در سنای امریکا و همچنین طرح امریکا برای تشکیل ارتشی مرزی از کردهای سوری به استعداد 30 هزار نیروی نظامی و هشدار سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه مبنی بر اینکه امریکا با حمایت از گروههای مسلح کرد سوری با آتش بازی می کند و این اقدامات می تواند تجزیه سوریه را در پی داشته باشد می توان حدس زد که امریکایی ها اجازه نخواهند داد که ارتش ترکیه دامنه عملیات خود را به شرق فرات بکشاند. اما سوال اینجاست که پس چرا مقام های امریکایی نگرانی امنیتی ترکیه را در عفرین مشروع دانسته اند؟ در پاسخ به این سوال به نظر می رسد هدف امریکا از باز کردن دست ترکیه در عفرین کشاندن این کشور به باتلاق و درگیر کردن آن با ارتش سوریه است. و اتفاقا مواضع غیر قانونی و خلاف موازین بین المللی مقام های ترکیه علیه احتمال ورود ارتش سوریه به عفرین بیانگر همین سناریو می تواند باشد.
بی تردید در چنین شرایطی ترکیه با نادیده گرفتن دولت قانونی سوریه وارد بازی خطرناکی می شود که می تواند در آینده نزدیکی این کشور را وارد تونل تاریکی نماید که امنیت این کشور  را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این تونل تاریک را می توان همراه با دو تهدید دانست  نخست تهدید ورود به باتلاق جنگی که از نگاه آنکارا تصور می کند می تواند به راحتی وسربلندی از آن خارج شود همانطور که عربستان چنین تصوری را در مورد یمن داشت. دوم تهدید باز شدن پرونده های اتهامات علیه این کشور در خصوص حمایت از گروههای تروریستی چون دعش والنصره و... از سوی امریکا و متحدان غربی اش. و در ادامه کشانده شدن بحران به داخل مناطق کردنشین ترکیه.
به نظر می رسد در چنین شرایطی برای ترکیه مناسب است که به جای تعیین شرط و شروط برای دولت سوریه، با دولت دمشق و متحدانش همسو شود و با درخواست از امریکا برای خارج کردن نظامیانش از شمال سوریه، بطور ریشه ای منشاءتهدیدات را از منطقه دور نماید. در غیر این صورت اصرار ترکیه به ورود به عفرین و ایجاد خط اتصال میان  عناصر تروریستی مستقر در ادلب  تا منبج، چیزی جز تلاش برای تشکیل منطقه حائل تحت بهانه نگرانی از کردهای سوری نیست و در چنین شرایطی این ظن می رود که میان امریکا و ترکیه توافق شده است تا با کارت کردهای سوری یکی به بهانه تهدید و دیگری به بهانه حمایت از آنها، در منطقه حضور داشته باشند و با قربانی کردن کردهای سوری هر یک سهم خود را بخواهند.  که این طرح منطقه حائل هم چنانچه در گذشته  اجرایی نشده و باشکست روبرو شده، بار دیگر با شکست روبرو خواهد شد.
 
  ------------------------------------------

رضا محمدمراد 
 

نظر شما