شناسهٔ خبر: 24217521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واشنگتن نتوانست مانع سفر عباس به نیویورک شود

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد، پس از سخنرانی امروز محمود عباس، فلسطین اقداماتی فوری را جهت ارائه درخواست برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آغاز خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پس از آنکه فشارهای آمریکا برای ممانعت از برگزاری نشست امروز (سه‌شنبه) شورای امنیت و حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این جلسه به عنوان آغازی برای اقدامات سیاسی آتی در مخالفت با طرح دولت آمریکا مشهور به "معامله قرن" شکست خورد، ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در گفت‌وگویی رادیویی از آغاز تلاش‌های فلسطین و درخواست برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بلافاصله پس از سخنرانی امروز محمود عباس خبر داد.

ریاض منصور گفت: نشست‌هایی با نمایندگان عرب برگزار و تیم‌هایی جهت برنامه‌ریزی و انجام دیدارهای جداگانه با اعضای شورای امنیت برگزار شده و این تیم‌ها مسؤول ارزیابی نظرات آنها در خصوص درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل هستند.

محمود عباس عصر یکشنبه وارد شهر نیویورک شد.

طبق اطلاعات موجود او در طول حضورش در نیویورک با هیچ یک از مسؤولان آمریکایی دیداری نخواهد داشت و این سفر در راستای اجرای تصمیم اتخاذ شده در قطع روابط با دولت آمریکا و اعلام مخالفت با تصمیمات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور درباره قدس تنها محدود به سازمان ملل خواهد بود.

برخی منابع سیاسی از فشارهای شدید آمریکا در چند روز اخیر برای لغو نشست شورای امنیت و ممانعت از ورود عباس به نیویورک و نیز لغو تلاش‌های جدید فلسطین در سازمان ملل خبر دادند، به ویژه که این سفر و سخنرانی احتمالی عباس در آن به منزله آغاز تحرکات سیاسی جدیدی فلسطینی‌ها در مرحله آتی پس از مخالفت آنها با ادامه روند انحصاری میانجیگری واشنگتن در روند صلح و به طور کلی مخالفت با طرح پیشنهادی آمریکا مشهور به "معامله قرن" خواهد بود.

نماینده فلسطین در سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: عباس در جلسه امروز از شورای امنیت درخواست خواهد کرد که مسؤولیت‌های خود را پذیرفته، قطعنامه‌های مربوط به طرح تشکیل دو کشور را اجرا کرده و با تصمیم ترامپ درباره قدس  مقابله کند و به رنج‌ها و ستم‌هایی که مردم فلسطین در سایه اشغالگری متحمل می‌شوند، پایان دهد.

ریاض منصور افزود: عباس امروز با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و منصور العتیبی، وزیر خارجه کویت و رئیس فعلی شورای امنیت دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

قرار است عباس در سخنرانی امروز خود در شورای امنیت تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای هدایت نظارت‌ها بر هرگونه روند صلح با اسرائیل را خواستار شود.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر درباره موضوع سخنرانی عباس در شورای امنیت گفته بود، این سخنرانی عباس به منزله رویکرد فلسطین برای صلح و مرحله جدید درگیری‌ها بوده و قدس و مقدسات آن و اصول ملی فلسطین اساس این سخنرانی خواهند بود.

جمال محیسن، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد: عباس در سخنرانی خود بر اصول ملی فلسطین تاکید کرده و یک راهکار بین‌المللی جدید برای روند صلح و تعیین سقفی زمانی بدون نظارت آمریکا را خواستار خواهد شد.

محیسن تاکید کرد: رهبری فلسطین هرگز از تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی دست نخواهد کشید.

وی افزود: در حالی که دولت آمریکا به اعمال نفوذ خود در کشورهای عربی و ایجاد درگیری‌هایی در این کشورها برای تضعیف آنها و دور کردن افکار عمومی آنها از درگیری اصلی با اشغالگران اسرائیلی ادامه می‌دهد، سعی دارد از طریق "معامله قرن" به "راه‌حلی منطقه‌ای برای مساله فلسطین" دست یابد.

این مسؤول جنبش فتح در ادامه بر اهمیت تحرکات مردمی در قالب استراتژی سازمان آزادی بخش فلسطین برای حمایت از اقدامات دیپلماتیک رهبری فلسطین تاکید کرد.

در هیئت همراه محمود عباس چهره‌هایی مانند ریاض مالکی، وزیر خارجه، ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات کل، نبیل ابو ردینه، مجدی الخالدی، مشاور عباس در امور دیپلماتیک و احمد عساف، ناظرکل رسانه‌های فلسطین نیز حضور دارند.

انتهای پیام

نظر شما