شناسهٔ خبر: 24213910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحلیل «عطوان» از وضع ترکیه در «عفرین»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

سردبیر نشریه الکترونیکی رای الیوم معتقد است ترکیه در عفرین دچار جنگ فرسایشی شد و برای رهایی از این گرفتاری، به ایران و روسیه متوسل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عبدالباری عطوان که از لندن در گفتگو با المیادین سخن می گفت، با اشاره به اتفاقات در عفرین سوریه و هشدار آنکارا به نظام سوریه درباره پیامد ورود ارتش سوریه به این شهر، اظهار داشت، پس از گذشته یک ماه از مداخله نظامی ترکیه در عفرین این کشور هنوز نتوانسته است اوضاع را به سود خود تغییر دهد و اهدافش را محقق سازد، یعنی منطقه امنی در عمق سی کیلومتری سوریه ایجاد کند، سه و نیم میلیون آواره سوری را در این منطقه جای دهد و همچنین گروه ی پ گ را از میان بردارد. هیچ یک از این سه هدف ترکیه محقق نشده است و به نظر می رسد این کشور در عفرین با جنگی فرسایشی روبرو شده که به زودی خاتمه نمی یابد. الان که زمان مداخله نیروهای سوری در عفرین نزدیک شده است، شاهد خشم ترکیه هستیم، اینکه چرا ترکیه از ورود نیروهای سوری به منطقه ای در خاک کشورشان عصبانی است متعجبم، عفرین شهری سوری است و کردهای مقیم در این شهر هم خواستار مداخله نیروهای سوریه در شهر شده اند.

وی افزود تا الان از آنچه که در پشت درهای بسته اتفاق افتاده است آگاهی نداریم، امروز بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت، تا به الان در موضوع عفرین توافقی حاصل نشده است، همچنین نظام سوریه می گوید مذاکراتی در این زمینه آغاز شده اما هدف ما این است که برای مقابله با تجاوز ترکیه، از عفرین حمایت کنیم. ایران هم یک هفته قبل خواستار عقب نشینی نیروهای ترکیه از عفرین شده بود. امروز از زبان لاوروف شنیده ایم که گفته است، می خواهیم عفرین پنجمین منطقه کاهش تنش در سوریه باشد یعنی روسیه هم از حضور نیروهای سوری در عفرین حمایت می کند. از طرفی نظام سوریه خواستار آن شده است تا یگان های حمایت از خلق، تسلیحات سنگین خود را تحویل دهند.

عبدالباری عطوان ادامه داد مقامات سوریه در حال حاضر بر سه محور متمرکز شده اند و می خواهند شرایط را در این سه جبهه خاتمه دهند تا بتوانند وارد آنچه که نبرد بزرگ می نامند بشوند، این سه جبهه غوطه شرقی، عفرین و ادلب هستند، پس از این مرحله، دوره نبرد بزرگ یعنی نبرد با نیروهای آمریکایی در شرق فرات فرا می رسد. این راهبرد دمشق برای مقابله با طرح واشنگتن در تجزیه سوریه و همچنین ایجاد منطقه مستقل کرد در شمال سوریه با اتکا به ایجاد ارتش سی هزار نفره است. اینجاست که گفته می شود آمریکا با آتش بازی می کند. این سخن تنها از زبان لاوروف بیان نشده بلکه در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز از این تعبیر استفاده شده است، در آغاز گزارش نهایی کنفرانس مونیخ تاکید شد که آمریکا و رئیس جمهوری این کشور بر روی آتش بنزین می ریزند و این روند مشکلات و نابسامانی های منطقه را بیشتر می کند و تمام منطقه را به لبه پرتگاه سوق می دهد.

وی افزود وزیر امور خارجه روسیه که در مونیخ حضور داشت می داند در حال حاضر افکار عمومی جهان آمریکا را خطر بزرگی برای تمامی منطقه می داند. ترکیه در حال حاضر خود را درگیر عفرین کرده است، نظامیان این کشور در عفرین کشته می شوند، جنگنده هایش هدف قرار می گیرند، شعله های جنگ هر روز بیشتر و بیشتر می شود و تا به همین الان که جنگ در عفرین وارد ماه دوم خود شده است هیچ دستاوردی متوجه آنکارا نشد. اردوغان در پی یافتن راهکاری برای رهایی از این منجلاب است، حتی آمریکایی ها هم حاضر نشده اند به ترکیه برای رهایی از این میدان کمک کنند. در حال حاضر ترکیه تلاش می کند دست به دامان ایران و روسیه شود تا به کمک آنها بتواند از عفرین رها شود. راهبرد ترکیه در حال حاضر بیشتر به نتیجه نشست سه جانبه ای مرتبط است که قرار است در استانبول برگزار شود.

سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم ادامه داد در حال حاضر هدف اصلی نظام سوریه یک طرفه کردن درگیری ها در غوطه شرقی است، زیرا این منطقه تهدید مستقیمی برای دمشق به شمار می آید، تنش در این منطقه هرگونه برنامه برای بازسازی سوریه یا تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی را با مشکل مواجه می سازد. به نظر من وقتی لاوروف درباره تکرار سناریوی حلب در غوطه شرقی سخن می گوید مقصود او این است که با گروههای مسلح حاضر در غوطه شرقی به دو صورت برخورد خواهد شد، یا با راهبرد نظامی یا کوچاندن آنانی که خواستار خروج از این منطقه و ورود به ادلب هستند، روسیه می خواهد با این نوع برخورد زمینه برای نبرد نهایی در ادلب فراهم شود. اما در مرحله کنونی مهم ترین هدف این است که دمشق از تیررس گروههای مسلح خارج شود، من نیز معتقدم سناریوی حلب در غوطه شرقی تکرار می شود و پس از آن نیز در ادلب تکرار خواهد شد این سخن یعنی ادلب نامزد اساسی درگیری بزرگ است.

نظر شما