خبرگزاری فارس- سعیده اسدیان: امروزه با توجه به اینکه با پدیده افزایش جمعیت و ترافیک شهری رو به رو هستیم دیگر روشهای سنتی همچون گذشته نمیتواند راهکار مناسبی برای رفع نیازهای شهروندان باشد.
ارائه خدمات قضایی به شهروندان از جمله خدماتی بود که شیوه سنتی دیگر پاسخگوی آن نبود و مشکلات متعددی را برای طرفین پروندهها و دستگاه قضایی ایجاد میکرد.
اواخر دهه 70 بود که مکانیزه کردن قوه قضاییه مورد توجه آیتالله هاشمی شاهرودی، رئیس وقت دستگاه قضایی قرار گرفت و چندی بعد در سیاستهای پنج ساله و قانون سلامت اداری و همچنین قانون آیین دادرسی کیفری به این موضوع اشاره شد.
بر همین اساس رئیس قوه قضاییه در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوریهای جدید در روند دادرسی، آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در 22 خرداد ماه سال 91 تصویب کرد و در اجرای ماده 2 آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22 خردادماه سال 91 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ کرد.
اهداف راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفهجویی در وقت و هزینه گروههای هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصتهای برابر با رفع موانع اداری راهاندازی شد.
شواهد نشان میدهد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جهت تسهیل ارائه خدمات قضایی و تحقق عدالت الکترونیک گام محکمی برداشته و توانسته با الکترونیکی کرده خدمات قضایی، سرعت رسیدگی به پروندهها را بیشتر کند.
ارائه ابلاغهای قضایی به صورت الکترونیک هم در مقایسه با نمونه سنتی خود یک نوآوری کارا در امر قضایی بود که توانست سرعت رسیدگی به پروندههای قضایی را افزایش دهد.
نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
اما سوالی که شاید برای خیلی از شهروندان مطرح باشد نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و اینکه این دفاتر به چه نوع شکایاتی رسیدگی می کنند.
باید گفت که ثبت دادخواستهای بدوی حقوقی و خانواده، ثبت شکایت کیفری، ثبت پروندههای شورای حل اختلاف، ثبت لایحه، اظهارنامه (اخطار قانونی)، پیگیری ابلاغ الکترونیکی و پیگیری آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا پیگیری زمان تشکیل دادگاه از جمله خدماتی است که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه میشود.
زمانی که یک شخص حقیقی یا حقوقی برای طرح شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک قضای مراجعه میکند پس از تشکیل پرونده، رمزی 5 رقمی با عنوان رمز شخصی به او داده میشود که فقط با داشتن این رمز میتواند از خلاصه پرونده و روند کار مطلع شود.
این رمز شخصی یا با مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارائه میشود و یا در صورتی که شماره همراه صاحب پرونده توسط شعبه در پرونده قید شده باشد، متقاضی میتواند با ارسال پیامک به شماره 30009699 این رمز را دریافت کند.
همچنین به دلایل امنیتی و قضایی، اطلاع رسانی در پروندههای مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آنها و در پروندههای کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها ارائه میشود.
کارمند دفتر با ثبت دادخواست متقاضی و ارسال آن به مجتمع قضایی مربوطه در واقع کار را انجام میدهد. در مجتمع قضایی نیز معاون ارجاع آن را به شعبه ارسال کرده سپس از شعبه برای فرد پیامک ارسال خواهد شد که در فلان تاریخ به این شعبه مجتمع مراجعه کنید.
زمان این روند در کل بین یک تا 10 روز طول میکشد که البته تأخیر آن ممکن است به اشکال در سیستم مخابرات مربوط شود، با این حال چنانچه بعد از دو سه روز پیامکی برای فرد ارسال نشد متقاضی باید با مراجعه به سایت یا دفترخدماتی الکترونیک قضایی موضوع را پیگیری کند.
اطلاع رسانی بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس میکند.
از آنجایی که ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره 16 رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده میشود که نشان میدهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است.
اولین بار ردیف فرعی یک (1) به پرونده تخصیص داده میشود و اگر پرونده به شعبه دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (2) تخصیص داده میشود.
درخواست های قابل طرح در سایت adliran.ir
خواسته های قابل طرح adliran.ir نظیر مهریه، نفقه، اجرت المثل
خواسته های قابل طرح adliran.ir نظیر وجه سفته، ابطال چک، مطالبه دیه
خواسته های قابل طرح adliran.ir نظیر ابطال شناسنامه، نفی نسب، اثبات نسب
خواسته های قابل طرح adliran.ir نظیر اعسار از پرداخت محکوم به
واریز هزینه دادرسیها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به خزانه
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتوگو با خبرنگار قضایی فارس،با اشاره به نتایج مثبت راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: ما معتقدیم که با راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در روند بیش از 90 درصد مکاتباتی که اصحاب پرونده با مراجع قضایی انجام میدهند تسریع شده است.
وی با بیان اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مربوط به بخش خصوصی است اما از سوی مرجع قضایی بر فرآیند اجرای آن نظارت میشود،گفت:در این دفاتر شرایطی پیشبینی شده که افراد دارای تحصیلات حقوقی باشند و یا حداقل نسبت به موضوعات حقوقی تا حدودی اشراف داشته باشند.
اسماعیلی با بیان اینکه هزینه دادرسیها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محاسبه و از طریق دستگاه پست به خزانه واریز میشود، گفت: هزینه دادرسی یک تعرفه قانونی دارد و یک مبلغی هم بابت حقالزحمه پرسنل از مراجعهکننده دریافت میشود.
رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه قانون دفاتر خدمات الکترونیک مانع تخلف این دفاتر میشود، گفت: همکاران قضایی به صورت مرتب بر روند فعالیت این دفاتر نظارت دارند که آیا هزینه دادرسی به صورت قانونی از مراجعهکننده گرفته شده است یا نه، در صورتی که تخلفی رخ دهد مجوز این دفاتر باطل خواهد شد.
خواسته های قابل طرح adliran.ir نظیر مطالبات شرکتی، اثبات شراکت، اعاده اعتبار ورشکسته
خواسته های قابل طرح adliran.ir تخلیه، خلع ید، قلع و قمع مستحدثات
توضیحات ارائه شده در خصوص درخواست های قابل طرح در adliran.ir
فعالیت 150 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در 30 مرکز استان
بر اساس اعلام حجتالاسلام شهریاری، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در حال حاضر 150 دفتر در 30 مرکز استان فعال هستند و خدماتی همچون ثبت، پیگیری اظهارنامه و تجدیدنظر خواهی را ارائه میدهند.
انتهای پیام/
∎
نظر شما