شناسهٔ خبر: 24213210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بشنوید:

گلچینی از 10 سال مرثیه‌سرایی محمود کریمی برای ام‌ابیها(س)+ صوت

کریمی با انتخاب خوب اشعار و سبک‌های مداحی در کنار آن که بین جوانان محبوبیت به دست آورده توانسته با بهره‌گیری از سنن قدیمی مداحی ایران، جایگاه خود به عنوان یکی از اساتید این هنر آئینی را تحکیم ببخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمود کریمی، تقریبا نزدیک به دو دهه است که در میان مداحان اهل بیت علیهم السلام توانسته جایگاه خوبی برای خود کسب کند و اگر نگوییم محبوب‌ترین ولی می‌توان گفت که یکی از 3 مداح معروف و محبوب کشورمان است.

کریمی با انتخاب خوب اشعار و سبک‌های مداحی در کنار آن که بین جوانان محبوبیت به دست آورده توانسته با بهره‌گیری از سنن قدیمی مداحی ایران، جایگاه خود به عنوان یکی از اساتید این هنر آئینی را تحکیم ببخشد.

در ادامه به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا(س) گلچینی از مداحی‌های فاطمیه کریمی طی سال‌های اخیر را می‌شنوید.

10 سال پیش در ایام فاطمیه سال 86، محمود کریمی بخشی از شعر معروف محمدعلی معلم یعنی «ببار ای بارون...» را در روضه شهادت حضرت زهرا(س) خواند. آن دکلمه در مجلس روضه یکی از معروف‌ترین روضه‌های فاطمیه تا امروز شد.

روضه فاطمیه سال 1386

 

«اشک غربت تو چشمای من می‌لرزه/ دست مادر تو دستای من می‌لرزد» مطلع شوری است که محمود کریمی در فاطمیه سال 1387 خواند.

 

شور فاطمیه 1387
  کریمی در فاطمیه دوم سال 1388 شوری با مصرع «مگه نه اینکه زندگی بدون تو بدون عشقه» خواند.  
شور فاطمیه 1388
  «کلمینی یا زهرا...» بخشی از شعر واحد کریمی در عزاداری سال 1389 شهادت حضرت زهرا(س) بود.  
واحد فاطمیه 1389
  محمود کریمی در سال 1390، شعر معروف و تکان‌دهنده محتشم کاشانی را انتخاب کرد و خواند. «بر خوان غم چون عالمیان را صلا زدند...»  
زمینه فاطمیه 1390
  حسین رستمی، شاعر آئینی برای فاطمیه شعری با مطلع «داغت که با سکوت سبک تر نمی شود» سرود. محمود کریمی در سال 1391 این شعر را در سبک واحد خواند.  
واحد فاطمیه 1391
  «من برای دل تو می گریم/ تو چرا گریه می کنی بانو؟» بخشی از شعر محمود کریمی در عزای سال 92 ظهر شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد حضرت امیر(ع) است.  
زمینه فاطمیه 1392
  یکی از معروفترین اشعار استقبال فاطمیه واحدی است که محمود کریمی در سال 93 خواند. «فاطمیه اومده انگار محرم اومده...»  
واحد فاطمیه 1393

سال 1394 دو ایام عزای حضرت فاطمه زهرا(س) داشت. کریمی در ظهر شهادت فاطمیه ابتدای سال که با ایام نوروز مصادف شده بود روضه‌ای به یادماندنی با ابداعی جالب خواند. روضه‌ای که با تلاوت معروف آیات سوره الرحمن توسط عبدالباسط آغاز می‌شد.

 
روضه فاطمیه 1394
  «تو قیامت را قیامت می‌کنی بر امامان هم امامت می‌کنی» هم جزو مداحی‌های به یادماندنی کریمی در ایام فاطمیه است. او این قطعه را در اسفند سال 94 خواند.  
واحد فاطمیه 1394
  سوم اسفند ماه سال گذشته در شب دوم فاطمیه هیات ثارالله(ع)، محمود کریمی زبان حالی از امام مجتبی(ع) را به عنوان شعر شورش انتخاب کرد.  
شور فاطمیه 1395

«ای وای مادر رمق نمونده تو دستاش/ شبای آخر بهم نمیخوره چشماش» مطلع زمینه‌ای است که کریمی چند روز پیش در فاطمیه امسال در میان عزاداران هیات ثارالله(ع) خواند.

 
زمینه فاطمیه 1396

محمود کریمی، مداحی است که تاثیر او بر یکی از مردمی‌ترین هنرهای ایرانی یعنی مداحی آل‌الله علیهم‌السلام قابل کتمان نیست؛ او حامیان فراوانی دارد و سبک‌ها و ملودی‌های مداحی‌هایش توسط مداحان زیاد دیگری تکرار می‌شود و بنظر می‌رسد در صورت به وجود نیامدن مشکلی خاص تا حداقل یک یا دو دهه دیگر نیز در قله مداحی کشور ایستاده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما