شناسهٔ خبر: 24212446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

رعایت نکردن مسائل بهداشتی عامل اصلی شیوع آنفولانزای مرغی

کاشان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به معدوم سازی بیش از یک میلیون قطعه مرغ در این استان، علت درگیری واحدهای مرغداری با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را رعایت نکردن مسائل بهداشتی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

شهرام موحدی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: فقدان بهداشت، حمل و نقل های بی برنامه و رفت و آمدهای بدون حساب و کتاب به مرغداری ها موجب ابتلای به آنفولانزای مرغی شده که برای جلوگیری از بروز آن واحدهای پرورش پرندگان باید همه موارد بهداشتی مرتبط را به صورت کامل رعایت کنند.
وی با اشاره به وجود 22 میلیون قطعه پرنده در استان اصفهان افزود: نزدیک به یک میلیون و 200 هزار قطعه مرغ آلوده به منظور جلوگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان معدوم شد و با توجه به آغاز موج دوم این بیماری از آذر ماه، تلاش شبانه روزی برای مقابله با آن در جریان است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: گلپایگان از نظر ابتلا به این بیماری در جایگاه نخست است و البته شهرهای شمالی استان نیز به علت نزدیکی به استان قم (که به شدت درگیر این بیماری بوده) متاثر شدند.
او به معدوم سازی 270 هزار قطعه مرغ در کاشان و 40 هزار قطعه در آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: چهار واحد مرغداری در شهرستان کاشان و یک واحد مرغداری در آران و بیدگل درگیر بیماری شده بودند که همه مرغ ها به طور کامل معدوم شده است.
موحدی اضافه کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک معضل جهانی است و هم اکنون 60 کشور جهان از جمله کشورهای های همسایه درگیر این بیماری هستند که مالکان واحدهای پرورش پرندگان تنها با رعایت موارد بهداشتی می توانند از آن در امان بمانند.
به گزارش ایرنا، آنفولانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که ابتدا از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و سپس ماکیان و مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار سرایت کرده و قابل انتقال به انسان نیز می باشد.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود؛ حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بیماری زا برای انسان شده یا در ترکیب با سایر ویروس های آنفولانزای انسانی عامل بیماری زای جدیدی پدید آورد.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
این استان با 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 5.9 میلیون قطعه مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ در سال، رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد.
7472/8123

انتهای پیام /*

نظر شما