شناسهٔ خبر: 24207619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

کنفرانس مونیخ؛ فرصتی برای تبیین سیاست های منطقه ای ایران

تهران- ایرنا- کنفرانس امنیتی مونیخ، دیروز صحنه ای برای نمایش تفاوت های آشکار میان سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با سیاست های خاورمیانه ای رژیم صهونیستی بود. ظریف در این نشست چهره صلح طلب و مشارکت جو از ایران به تصویر کشید و نتانیاهو چهره ای خصمانه از رژیم صهیونیستی ارایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز چهارشنبه سی ام بهمن ماه، خبرها و تحلیل های خود را روی مسایلی چون اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ، بیانات دیروز رهبری در دیدار پرشور مردم تبریز و کاهش نرخ دلار متمرکز کردند.

**جدال ظریف و نتانیاهو در کنفرانس مونیخ
اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اتهام زنی دوباره به ایران و پاسخ وزیر امور خارجه کشورمان به او در کنفرانس امنیتی مونیخ در روزنامه های امرز بازتاب زیادی داشت.
در گزارش روزنامه «قانون» می خوانیم: دیروز، مونیخ برفی و سرد ، یکی از مضحک ترین و کمدی ترین سخنرانی های تاریخ خود را به چشم دید؛ روزی که نتانیاهو یک مرحله پیشرفت از خود نشان داد و به‌جای نقاشی های کودکانه، این بار با به همراه داشتن یک قطعه آهنی که به ادعای خودش مربوط به پهپاد ایرانی بوده، در مونیخ پروژه ایران‌هراسی را ادامه داد.
البته شیوه کار زیاد جدید نبود و پیشتر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با به راه انداختن یک شوی تبلیغاتی در حاشیه مجمع سازمان ملل، از بدنه یک موشک منهدم شده که به ادعای او ساخت ایران بود، رونمایی کرد.
به هر حال، لابی های صهیونیستی ، تاکتیک های مشابه دارند و به صورت هماهنگ عمل می کنند؛ فرقی ندارد نتانیاهو ماموریت داشته باشد یا هیلی. با تمام این تفاسیر، وزیر خارجه ایران حسابی نخست وزیر صهیونیست ها را دست انداخت و با مضحک خواندن شیوه نتانیاهو ، او را زیر سوال برد.
به نوشته روزنامه «ابتکار»، نتانیاهو با تلاش برای تحریک افکار حاضران جمع خطاب به ظریف گفت که این قطعه را می‌شناسید؟ این بقایا متعلق به شماست. اگر لازم باشد نه تنها علیه نیروهای وابسته به ایران در منطقه، بلکه با خود این کشور نیز برخورد خواهیم کرد.
در ادامه می خوانیم: سخنان نتانیاهو در حالی مطرح شد که برخی از چهره‌های سرشناس جلسه روز گذشته آشکارا در مقابل آن موضع‌گیری کردند. به عنوان نمونه جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به ادعاهای نتانیاهو با دفاع از برجام تصریح کرد که اظهارات نتانیاهو درباره رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای و نیز برجام اساسا درست نیست.
از سوی دیگر کارل بیلدت رئیس شورای روابط خارجی اروپا نیز با انتشار پیام‌هایی در صفحه توئیتر خود نوشت: همانطور که انتظار می‌رود نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد. وی توافق هسته‌ای با ایران را با قرارداد 1938 مونیخ مقایسه کرد. او به دنبال صلح نیست. ادبیات خصمانه نتانیاهو علیه ایران یادآور این است که چطور وی با همان حرارت و استدلال‌ها در حمایت از جنگ علیه عراق قبل از سال 2003 صحبت کرده بود.
در گزارش روزنامه «تجارت» از قول ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ می خوانیم: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.
در متن سخنرانی محمدجواد ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ آمده است: من سال گذشته در این کنفرانس پیشنهاد ایران برای تمهیدات امنیتی در منطقه خلیج فارس تشریح کردم که بر مبنای گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز بنا شده است. برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت خود برای طرح اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی در سال جاری نیز این کار را کرده و یا خواهند کرد. شما امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید که حتی ارزش پاسخ دادن را هم ندارد؛ بنابراین بیایید به مسائل جدی‌تر بپردازیم.قدرت‌های نظامی‌مدت زمان مدیدی است که استراتژی‌های چندگانه برای پیروزی در جنگ داشته‌اند. آن‌ها مدتی طولانی است که نسبت به هرگونه استراتژی برای به دست آوردن صلح بی‌تفاوت بوده‌اند. مدت‌زمان زیادی است که قدرت‌های جهانی و متحدان منطقه‌ای‌شان تصمیمات اشتباهی در منطقه ما گرفته و دیگران به ویژه ایران را برای پیامدهای اشتباهات استراتژیک کوته‌فکرانه و خارج از کنترل خود مقصر دانسته‌اند.
روزنامه «ایران» در سرمقاله خود به ذکر نکاتی در خصوص سخنرانی ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ پرداخت و نوشت: نخست آنکه او تأکید کرد که شکست سیطره داعش به معنای پایان یافتن افراط‌گرایی نیست. زیرا این ایدئولوژی هنوز نفرت‌افکنی‌اش را در منطقه ادامه می‌دهد. دوم اشاره به این نکته بود که خواست ایران ایجاد یک منطقه قوی است و به دنبال هژمون شدن نیست. بنابراین او تأکید کرد که ایران به دنبال همکاری منطقه‌ای است و نه تسلط بر منطقه از نوع اسرائیل و امریکا که برخی از کشورهای منطقه آن را پیگیری می‌کنند.
نکته سوم سخنرانی ظریف این سخن او بود که صلح فراگیر و تأمین امنیت در منطقه در سایه تلاش جمعی به دست می‌آید که می‌تواند تأمین کننده امنیت نسل‌های آینده باشد. نکته چهارم این بود که او یادآوری کرد قدرت‌های نظامی در منطقه از دیرباز به دنبال پیروزی در جنگ بوده‌اند. اما آنها پیروزی در صلح را نادیده گرفته‌اند. نکته ظریفی که نشان می‌داد قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه غرب آسیا هیچ گاه راهبردی برای پیروزی در صلح نداشته‌اند و این نقطه ضعف آنها در اجرایی کردن شعارهایشان برای تأمین امنیت و توجیه حضور مداخله جویانه‌شان در این منطقه بوده است.
روزنامه «جهان صنعت» هم در سرمقاله خود: واشنگتن، تل آویو و ریاض را سه ضلع مثلث ایران هراسی دانست و نوشت: گرد‌همایی اخیر مسوولان کشور‌های مختلف جهان در مونیخ بیش از آنکه به نشستی برای بررسی چالش‌های امنیتی جهان تبدیل شود، همچون سایر نشست‌های مشابه به محلی برای نمایش رفتار‌های ضد‌ایرانی جریان‌های غربی- عبری و عربی تبدیل شده است. این وضعیت بیانگر آن است که پروژه و سناریوی مهار و انزوای ایران از سوی واشنگتن، تل‌آویو و ریاض تداوم دارد و همواره در حال تکرار است و قرار نیست تغییری در مواضع این سه پایتخت در قبال ایران به وجود آید.

**رهبری درجمع مردم تبریز
بیانات دیروز رهبری در جمع مرم تبریز در روزنامه های امروز بازتاب داشت.روزنامه «اعتماد» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم متدین و انقلابی تبریز، درک عمیق و انقلابی ملت در تفکیک میان «انقلاب و نظام» با «عملکرد تشکیلات و دستگاه‌های مختلف» را از علل اصلی حضور متفاوت و تحسین‌برانگیز مردم در راهپیمایی سراسری 22 بهمن امسال خواندند و سخنان مهمی در چهار محور «انقلاب و کارکرد اصلی آن»، «آسیب‌شناسی انقلاب»، «اولویت‌های مقطع کنونی» و «آینده انقلاب» بیان کردند.
به نوشته روزنامه «آرمان»، رهبر انقلاب اسلامی، علت حضور با انگیزه‌تر مردم در راهپیمایی امسال را بروز دشمنی‌های گوناگون از داخل و خارج از جمله از جانب امریکا و برخی همسایگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخی مسائل جاری کشور انتقاد دارند و ما کاملاً از انتقادها، گلایه‌ها و شکوه‌های آنها مطلع هستیم اما وقتی پای انقلاب و نظام در میان است، مردم اینگونه در دفاع از انقلاب به صحنه می‌آیند.
ایشان، حضور خردمندانه مردم را ناشی از وجود «آگاهی انقلابی» و «کمال سیاسی» در ملت و توانایی آنها در تفکیک «نظام انقلابی امت و امامت» با «تشکیلات دیوانسالاری کشور» دانستند و گفتند: نه فقط از دولت و قوه قضاییه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی و انقلابی برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شهید ندارد و به همین علت، مردم با همه وجود از این انقلاب دفاع می‌کنند.
روزنامه «مردم سالاری» هم از قول رهبری نوشت: رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات و رأی مردم در تعیین مستقیم یا غیرمستقیم رهبری، رییس‌جمهور و سایر مسوولان را تنها بخشی از مردم‌سالاری دانستند و گفتند: مردم‌سالاری یعنی «مردم را در همه امور زندگی صاحب رأی و تدبیر و تصمیم قرار دادن» و این درست در نقطه مقابل هیچ‌کاره بودن مردم و استبداد مطلق سلاطین و طواغیت در قرن‌های متمادی قبل از انقلاب است. ایشان با یادآوری اضافه‌شدن سلطه و نفوذ خارجی به استبداد داخلی از اواسط دوران قاجار و همه‌کاره‌شدن امریکایی‌ها در دوره پهلوی، افزودند: مردم‌سالاری اجازه استبداد و سلطه خارجی را نمی‌دهد و علاوه بر تغییر اساسی در اداره سیاسی کشور، اثر آن در خدمات شهری و روستایی و زنده کردن روحیه کارهای بزرگ همچون تشکیل سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و بسیج نمایان است.
به نوشته روزنامه «شهروند»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تاثیرگذاری و صاحب رأی بودن جمهوری اسلامی در مسائل منطقه، پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های پزشکی، هسته‌ای، نانو، زیست فناوری، دفاعی و راه‌های مواصلاتی را یادآور شدند و تاکید کردند: اگر به جوانان اهمیت بیشتری دهیم، از شدت استعداد و ابتکار، آماده پرواز و اوج‌گیری هستند ولی ما مسوولان قدری در این زمینه کوتاهی داریم و باید همت و تلاش بیشتری صورت پذیرد.
به نوشته روزنامه «جوان» هم رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دشمنان ایران از پیشرفت‌های چهار دهه اخیر مطلعند اما ملت‌ها از این پیشرفت‌ها بخوبی آگاه نیستند چراکه ما در تبلیغات ضعیف، کم‌کار و کم‌ابتکار هستیم که باید جبران کنیم.
ایشان در همین زمینه به مسوولان توصیه کردند: به‌صورت عملی و هنرمندانه، و نه با مبالغه و نه صرفاً گزارش‌های زبانی، پیشرفت‌های مختلف کشور را بازگو کنند تا برخی غافلان که نادانسته در این مسائل تشکیک می‌کنند، واقعیت‌ها را درک کنند.
«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: کلیدواژه «مردمسالاری» در سخنان دیروز رهبر عزیز انقلاب از برجسته‌ترین موضوعاتی است که توسط ایشان چندبار تکرار شده است، هرچند این تعبیر در بیانات ایشان مکرر است اما در آستانه ورود به چهلمین سال انقلاب اسلامی، مفهوم خاصی دارد.
در ادامه می خوانیم: یکی از مواردی که حضور مردم را قوت می‌بخشد، پذیرش حق نقد برای همگان است. امروز به خصوص با گسترش فضای مجازی، زبان نقد برای همه، امکان گشودن یافته است. وقتی همه بتوانند از ابزار گفت‌وگو استفاده کنند و نظام نیز این ابزار را به رسمیت بشناسد، تحمل هردوطرف بالا می‌رود. نقدکننده به تدریج دارای این فرهنگ می‌شود که چه بگوید، چگونه بگوید و از کدام راه به هدف و مقصود خود دست یابد. از آن سو، مسوولان درمی یابند که با ناظری به تعداد همه مردم مواجهند و هرگونه اشتباه و سهوشان به چشم می‌آید. لذا ناگزیرند در محیط‌های شفاف و اتاق‌های شیشه‌ای مدیریت کنند .
مردمسالاری تنها یک راهبرد برای خوب حکومت کردن نیست بلکه خودش دارای ارزش ذاتی است. به بیان دیگر عزتمند بودن، محق بودن، ناظر بودن و ناقد بودن، به مثا به یک مفهوم ذهنی هم قدر و منزلت و شرافت دارد.

**نوسان نرخ دلار از نگاه روزنامه ها
مقابله با دلالان ارز از سوی نیروی انتظامی و آغاز فروش گواهی سپرده ارزی و ریالی و پیش فروش سکه، قیمت دلار را با کاهش قابل قبولی در روزهای گذشته مواجه کرده است. روزنامه ها این مساله را مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود آورد: با اجرایی شدن بسته سه‌گانه ارزی دولت از نخستین روز هفته جاری تخلیه حباب قیمتی در بازار آزاد ارز تسریع شد. نخستین ضربه به التهابات ارزی اخیر که دلار را تا اوج 5 هزار تومان نیز بالا برد، با حضور نیروی انتظامی و دستگیری بیش از 90 نفر از دلالان زده‌شد. از روز شنبه هفته جاری نیز با آغاز فروش گواهی سپرده‌های ارزی و ریالی و پیش فروش سکه ریزش قیمت‌ها با سرعت بیشتری دنبال شد. به طوری که در نخستین روز اجرای بسته ارزی دلار امریکا به کانال 4600 تومان عقب نشینی کرد، اما یورو، پوند و درهم به‌عنوان سایر ارزهای مرجع بازار تغییری را تجربه نکردند.
در ادامه می خوانیم: این درحالی است که دیروز به‌عنوان دومین روز از اجرای بسته ارزی بانک مرکزی علاوه بر تداوم ریزش دلار سایر ارزهای عمده نیز با ارقامی قابل ملاحظه کاهش یافتند. در زمان تنظیم این گزارش دلار نقدی آزاد با 76 تومان افت به 4621 تومان و دلار صرافی با 50 تومان کاهش به 4598 تومان رسید. دراین روز یورو نقدی نیز با ثبت رکورد افت 355 تومانی در یک روز به 5742 تومان و یورو صرافی با 116تومان کاهش به 5661تومان بازگشت. پوند هم با تجربه افت 40تومانی 6840 تومان قیمت خورد. علاوه براین درهم که در هفته‌های اخیر مدام بر مدار صعود بود در یک روز 33تومان از ارزش خود را از دست داد و به 1327تومان رسید.
در گزارش روزنامه «بهار» می خوانیم: دومین روز کاری بازار ارز در حالی آغاز شد که برای سومین روز پیاپی شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز بودیم.
در ادامه کاهش قیمت‌های سکه و ارز، روز گذشته هم در بازار تهران ریزش قیمت‌ها ادامه داشت، به طوری که دلار به کانال 4هزار و 600 بازگشت. اقدامات پلیسی و راهکار‌های بانک مرکزی موقتا باعث کاهش نرخ دلار در بازار شده است و دلار به حدود 4600 تومان رسید. با این حال کارشناسان امید چندانی به تداوم این رویه ندارند.
«دنیای اقتصاد» هم در گزارش خود آورد: با وجود بازگشت نشانه‌های ثبات به بازار ارز طی چند روز اخیر که تا حدودی تحت‌تاثیر بسته ضد نوسان بانک مرکزی نیز بوده است، کماکان دو تهدید جدی بازار ارز را تهدید می‌کند؛ نخست کمین برخی از نوسان‌گیران برای نقطه کمینه دلار و حمله تقاضا برای کسب سود از برخورد دلار با کف قیمتی است. افزون براین با توجه به سیگنال‌های قیمتی ساطع‌شده، سیاست ثبات بدون راهبرد ارتباطی مناسب می‌تواند زمینه‌ساز هیجان و مخدوش شدن اعتبار سیاست‌‌گذاران باشد. بی‌ثباتی در بازار ارز بر سایر بازارها ازجمله بازار سهام اثرات منفی متعددی خواهد داشت. در دوره‌های جهشی دلار، بورس با فضای بی‌اعتمادی مواجه می‌شود. هنگام سرکوب قیمت‌ها نیز جذابیت بورس به‌عنوان گزینه جذب نقدینگی با کمترین اثر تورمی به حداقل می‌رسد. بنابراین بازارساز در راه‌حل خود باید هدف «تثبیت ارزی» را جایگزین «کاهش قیمت» کند و به واکنش بازارهای موازی توجه کند.

پژوهشم**9275** 1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما