شناسهٔ خبر: 24190005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان| ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی در مشهدالرضا(ع) کار درستی نبود

R41405/P1377/S6,75/CT11

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: شهرهایی چون مشهد تنها باید جنبه زیارتی داشته و ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی در این شهر مقدس کار درستی نبوده زیرا موجب صرف وقت زائران در این مکان‌ها به جای حضور بیشتر در حرم می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رضا معممی مقدم بعد از ظهر امروز در همایش تجلیل از پیر غلامان حسینی استان همدان اظهار داشت: مهم‌ترین کار ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی، نهادینه‌سازی اخلاق و احکام و بسط و تعمیق گفتمان دینی در جامعه بوده و کار ستاد، محتوا بخشی و جلوگیری از گسترش خرافات و موهومات و شکل‌های سخیف عزاداری است.

وی با تأکید بر اینکه اگر چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی درست و به‌موقع مدیریت نشود تبدیل به یک تهدید می‌شود، افزود: انقلاب اسلامی دارای دو پشتوانه قوی به نام عاشورا و مرجعیت بوده و دشمن با علم به این موضوع درصدد تخریب آن‌هاست.

معممی مقدم بیان کرد: ستاد ساماندهی شئون اسلامی با راهبرد‌های کلان خود در حوزه فرهنگ می‌تواند موجب گسترش نماد‌ها و آیین‌های مذهبی در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه عزاداری وسیله است نه هدف، تصریح کرد: اگر عزاداری هدف اندیشه به بحث گذاشته نشده و تنها احساسات مخاطب برانگیخته می‌شود و نشانه‌شناسی عاشورا در کشور ما پس از 39 سال در تراز جامعه شیعی نیست.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور مقدم گفت: برخی آسیب‌شناسی‌ها نیازمند آسیب‌شناسی بوده و شکل‌های مختلف عزاداری زمانی می‌تواند انجام شود که ابتدا به تأیید مجتهد دینی که نظر او با نظر ولایت‌فقیه مغایرت ندارد رسیده و باسیاست‌های کلی نظام نیز در تعارض نباشد.

معممی مقدم بابیان اینکه امروز همه در ساماندهی مناسک و مراسم‌های مذهبی وظیفه‌داریم، بیان کرد: مناسبت‌هایی چون فاطمیه، محرم و صفر و عید غدیر فرصت‌های تبلیغی و سرمایه‌های اجتماعی خوبی برای تبلیغ دین است.

وی، زیارت اهل‌بیت(ع) را فرصتی برای انسان‌سازی دانست و گفت: شهرهایی چون مشهد تنها باید جنبه زیارتی داشته و ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی در این شهر مقدس کار درستی نبوده زیرا موجب صرف وقت زائران در این مکان‌ها به جای حضور بیشتر در حرم می‌شود.

معممی مقدم مطرح کرد: مناسبت‌های مذهبی محلی نباید در سطح ملی گسترش یابد و سنت‌های عزاداری محلی مخصوص همان شهر باشد.

وی با تأکید بر برگزاری مجالس شادی در اعیاد مذهبی تصریح کرد: جامعه امروز نیازمند نشاط اجتماعی بوده و همان‌طور که مجالس گریه و عزاداری برپا می‌شود باید به اعیاد نیز توجه شود.

معممی مقدم با اشاره به اینکه امروز هیئت‌های مذهبی از کمبود قرآن و کتاب‌های دینی رنج می‌برند، اعلام کرد: باید فرهنگ تشکیل خیران حوزه قرآن و عترت و نذر فرهنگی به‌وسیله هیئت‌های مذهبی نهادینه شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما