شناسهٔ خبر: 24189307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ظریف در جمع خبرنگاران:

بدعهدی ها باعث شده برجام آثار مثبت خودش را نشان ندهد

خبرگزاری شبستان: وزیر امور خارجه کشورمان اظهارات امروز نتانیاهو علیه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ را کمدی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران گفت:‌ مهم حرف های امروز ما بود و چینش سخنرانی ها امروز مهم نبود. شما دیدید که یک نفر حرف های کمدی زد و یک نفر دیگر هم حرف های تکراری همیشگی را به زبان آورد. جمهوری اسلامی همیشه یک پییشنهاد جدی داشته و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ضرورت یک برنامه منسجم امنیتی بوده است.

 

وی با بیان این که این پیشنهاد مربوط به امروز و دیروز نیست و ما در سال ۱۳۶۵ به سازمان ملل ایجاد یک سازمان امنیتی منطقه ای را پیشنهاد دادیم، افزود: این پیشنهاد مبنای قطعنامه ۵۹۸ شد یعنی پیشنهاد جمهوری اسلامی همواره براساس یک فهم و درک صحیح از اتفاقات منطقه بوده و همه پیشنهادات ما کارساز بوده است. ما روزی برای یمن پیشنهاد راه کار سیاسی می دادیم و امروز همه از راهکارهای نظامی پشیمان شده اند و به این نتیجه رسیده اند که راهکار سیاسی درست بوده است.

 

وی ادامه داد: در مورد سوریه هم این پیشنهادات را داشتیم و بعد به این نتیجه رسیدند و ووقتی پیشنهاد شما معقول باشد فرقی نمی کند که شما را بین چه کسانی برای سخنرانی بگذارند. این کارهای اینها مثل حباب روی آب است و چیزهایی که جمهوری اسلامی ایران بر آنها تاکید داشته مانند مبارزه با تروریسم و افراطی گری و ایجاد منطقه امن چیزهایی هستند که به نفع مردم ایران و منطقه است.

 

ظریف به ملاقات های دو جانبه خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری با سازمان ملل در بحث سوریه و یمن و تلاش برای پایان دادن جنگ یمن و ملاقات های دو جانبه خوبی داشتیم و علیرغم اینکه سفر کوتاهی بود و بعد از یک سفر موفق رییس جمهور به هند که صفحه جدیدی در روابط ماست توانست حرکت موفقی داشته باشد.

 

وزیر امورخارجه کشورمان به خبر تاسف بار سقوط هواپیما در ایران اشاره کرد و افزود: من از طرف خودم و همکارانم از وزارت خارجه به همه خانواده های این عزیزان تسلیت می گویم.

 

ظریف در مورد تاکید برخی از مقامات اروپایی مبنی بر اصلاح برجام به دلیل اقدامات موشکی ایران تاکید کرد: در دیدارهایی که من داشتم و دیدارهای روز گذشته آقای عراقچی تاکید مقامات اروپایی بر حعظ برجام است و برخی ها حرف هایی می زنند در مورد سایر موضوعات که ما به روشنی گفتیم حرف زیادی در بحث های منطقه و سیاست های جمهوری اسلامی در مورد صلح و ثبات منطقه مشخص است که آترا دتبال می کنیم و همواره یک بازیگر مهم بوده ایم اما کسانی که دنبال این گفت و گوها هستند باید نشان دهند که در تعهدات قبلی شان جدی هستند تا بتوان با آن ها گفت و گوهای دیگری داشت مخصوصا اینکه این بحث ها ارتباطی با برجام ندارد.

 

وی تصریح کرد: برجام یک فهم مشترک بوده و قرار نبوده ما ا طریق برجام همه موضوعات را حل کنیم و آن موضوع با برجام حل سده اما بدعهدی های دیگران مانع از این شده که برجام آثار مثبتش را در سطح جهانی نشان دهد.

 

ظریف در پاسخ به سوال دیگری راجع به دیدارش با دی میستورا و ملاقات او در ماه آینده با وزرای خارجه ترکیه و روسیه در مورد سوریه عنوان کرد: با وی در مورد تحولاتی که بعد از کنفرانس سوچی صورت گرفته صحبت کردیم و این تحولات را فردا با آقای لاوروف در روسیه و بعد هم در اجلاس وزرای خارجه در آستانه و بعد در دیدار سران پیگیری می کنیم و این بسیار مهم است که ما توانسته ایم برای مبارزه با افراطی گری با سه کشوری که در کاهش تنش نقش داشته اند برای صلح اقدام کنیم.

 

وزیر امور خارجه در مورد مباحث عفرین در دیدارهای امروزش یادآور شد: تحولاتی در سوریه وجود دارد مخصوصا سیاست خطرناک آمریکا در سوریه و حضور نظامی خطرناک آ« در این کشور که نه تنها برای سوریه و بلکه برای کل منطقه خطرناک خواهد بود را در دیدارهای امروز بیان کردیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد حضورش در کنفرانس فردا در روسیه نیز عنوان کرد: کنفرانسی برای مسائل منطقه در روسیه تدارک دیده شده که فرصتی برای من و آقای لاوروف فراهم می کند تا نظراتمان را در ابتدای این کنفرانس بیان کنیم. البته علاوه بر بنده اساتیدی نیز از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

 

وی اعلام کرد: ملاقاتی با آقای لاوروف خواهم داشت که در مورد مسائل منطقه و دو جانبه و سوریه و یمن تبادل نظر خواهیم کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد عملیات ترکیه در عفرین هم تاکید کرد: ما هر گونه حرکتی که تمامیت ارضی سوریه را مورد خدشه قرار دهد مخالفیم و با همسایگان ترکمان هم در این زمینه صحبت کردیم و در مورد سیاست های مخرب ایالات متحده در سوریه با آن ها تبادل نظر داشتیم و معتقدیم که راه حل نظامی در این خصوص مناسب نیست.

 

 

نظر شما