شناسهٔ خبر: 24188839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان درخصوص مشکلات روز کشور

تهران-ایرنا- سقوط هواپیمای مسافربری، کشتار کردها توسط دولت ترکیه، اسکان موقت زلزله زدگان، شفافیت و مبارزه با فساد، وضعیت آب شرب اصفهان، ماموریت های خارجی مدیران و وضعیت بازار ارز از جمله مواردی است که نمایندگان خانه ملت امروز یکشنبه در خصوص آنها به مسئولان تذکر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه در جلسه علنی مجلس ضمن تسلیت سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور افزود: اعتبارات مدیریتی هر کشور با سیستم ایمنی هوا، ریل و جاده و نحوه مدیریت حوادث غیرمترقبه نمایان می شود، اما مجموعه عوامل و اتفاقات چند سال اخیر از جمله سقوط هواپیمای تهران- یاسوج و عدم رضایت مردم زلزله زده کرمانشاه از نحوه خدمات رسانی مایه تاسف است.
وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور آیا وقت آن نرسیده که به شاخصه‌های زندگی ایمن در کشور توجه شود و وقت آن نرسیده از وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی بخواهید همین امروز استعفا کنند و این موضوع مایه عبرت برای مدیران دیگر باشد؟
نادری در ادامه تذکری به وزیر اقتصاد، گفت: چرا در مقابل اختلاس‌ها سکوت می‌کنید و در مقابل دوربین قول می‌دهید ولی اجرا نمی‌کنید؟
نماینده مردم اورامانات همچنین به وزیر امور خارجه در خصوص میانجیگری برای پایان دادن کردکشی در ترکیه و تجدیدنظر ایران در موافقتنامه اقتصادی فرانسه و انگلیس با توجه به نقش آنها در تاییدیه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تذکر داد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در تذکری به رئیس بنیاد مسکن، گفت: در بحث اسکان موقت زلزله زدگان چه اقدامی انجام دادید؟

** لباس قانونی بر اعمال غیرقانونی دستگاه ها پوشانده نشود
محمود صادقی در تذکری شفاهی با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس گفت: آقای امیرآبادی در اظهارنظری مطرح کرد که رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس به موضوع شفاف سازی حساب های قوه قضائیه رأی منفی داده است، البته این اظهارات در یک کانال تلگرامی منتشر شده و در سطح شبکه های اجتماعی نیز مطرح گردیده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش از این به نظر می رسید که رأی در مجلس مخفی باشد اما گویا کسانی از آرای نمایندگان نیز مطلع می شوند. مطالبه شفافیت و مبارزه با فساد به گفتمان فراگیر در مجلس تبدیل شده و این جای خوشحالی دارد.
وی افزود: از مصوبه کمیسیون تلفیق تشکر می کنیم، اما این مصوبه با استثنا از حیز انتفاع خارج شده است، از این رو حساب های قوه قضائیه از این مصوبه خارج شده، لذا در نتیجه از لحاظ قانونی توجیه کردیم و لباس قانونی به عمل غیرقانونی قوه قضائیه پوشاندیم، از این رو مصوبه به ضد خود تبدیل شد.
صادقی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان همیشه تاکید دارند فساد اژدهایی هفت سر است، زیرا هر سرش را می زنید با یک سر دیگر حمله می کند. حال نیز که ما به دنبال مصوبه ضدفساد در مجلس هستیم، آن مصوبه به حکم فسادزا تبدیل می شود. البته از این حرکت استقبال می‌کنیم و پیشنهاد تصویب قانون مستقل در این خصوص را ارائه خواهیم کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: چند روز قبل از رأی گیری مصوبه ، افراد مختلف خارج از مجلس لابی و مذاکره کردند تا در نهایت این مصوبه را عقیم کنند، لذا حرکت کمیسیون تلفیق بودجه برای شفافیت خنثی و به ضد آن تبدیل شد.
وی تاکید کرد: قانون مستقلی باید تصویب شود، هر چند قانون اساسی و قوانین جاری متعددی چون قانون محاسبات عمومی و مقررات پولی و بانکی، وضعیت سپرده گذاری دستگاه ها را مشخص و تاکید کرده اند هر وجوهی که به عنوان وثیقه یا سپرده در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد، اموال عمومی تلقی شده و تصرف در آن اشکال دارد.
رئیس فراکسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی بر همکاری کمیسیون برنامه و بودجه برای انضباط مالی و شفافیت تاکید کرد و افزود: قانون مستقل سپرده گذاری دستگاه ها به خصوص در جایی که متعلق به مردم است، ضروری است، زیرا تصرف در اموال عمومی خیانت در امانت است.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح تذکر صادقی گفت: براساس ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس اگر در جلسه رسمی ضمن نطق یا مذاکره صریحاً یا تلویحاً نسبت سوئی به نمایندگان داده شود یا عقیده و اظهار او را برخلاف جلوه دهند نماینده مذکور برای رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه یا در جلسه بعد اجازه نطق خبر بدون رعایت نوبت تا 5 دقیقه دارد و اجازه نطق داده می شود، لذا تذکر وی از همین جهت بوده ، اما نیازی به ارائه تذکرات بر اساس این ماده وجود ندارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قابل ذکر است که هیچکس امکان دسترسی به آرای نمایندگان را ندارد.

** نبود آب شرب در اصفهان
حسینعلی حاجی دلیگانی با تسلیت حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، خطاب به مطهری که اداره جلسه را برعهده داشت، گفت: هفته گذشته تذکری در خصوص نبود آب شرب در اصفهان به وزیر کشور دادم. پنج میلیون نفر از یک شبکه و یک سامانه آب مصرف می‌کنند. حدود 4.5 متر مکعب در حال حاضر کمبود آب شرب در پیک مصرف وجود دارد. در شب عید مصرف آب بیشتر می‌شود و مشکلات افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: از وزیر کشور خواستیم که یک جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل دهد و این موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. نباید بگذاریم مسائل بر هم تلمبار شوند که فردا روزی نشود آن را جمع کرد. آب شرب پنج میلیون نفر مورد تهدید است. برخی نقاط آب ندارند یا کمیسیون انرژی یا کمیسیون امنیت ملی را مامور کنید که این موضوع را بررسی و گزارشی تهیه کنند و به هیات رییسه بدهند تا به دولت داده شود.
حاجی دلیگانی گفت: در خصوص انتخابات شوراها که برگزار شد و ناظرین آن از سوی مجلس بر سر صندوق‌ها حاضر شدند باید گفت که هنوز این ناظرها دستمزد خود را دریافت نکردند.
این نماینده مجلس دهم افزود: بازآفرینی که رییس‌جمهور مطرح کرد مطلب درستی است، اما اگر فعال شود از وزیر کار، رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی تقاضا داریم تدبیری اندیشیده شود که اول ایرانی‌ها به کارگیری شوند. دیگران کارها را می‌گیرند و بلوکه می‌کنند و ایرانیان نان ندارند بخورند. آنها کارها را در انحصار خود می‌گیرند و نمی‌گذارند ایرانی‌ها کار کنند.

** متاسفانه برخی با زبان ضد انقلاب صحبت می کنند
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیران کشور، اطلاعات، دفاع و امور خارجه و برخی نمایندگان مجلس گفت: احزاب منحله همچون پ ک ک، کومله و پژاک و غیره سالیان سال نیروهای مسلح ما را از جمله عشایر مسلح کرد به شهادت رسانده اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس افزود: متاسفانه در مجلس برخی با زبان ضد انقلاب صحبت کرده و اهداف و سیاست های کلی نظام را لحاظ نمی کنند.
وی با اشاره به اظهار نظر برخی نمایندگان در خصوص اینکه فرزندان مردم را به زندان فرستاده و کشته تحویل می دهند، تصریح کرد: این اظهار نظرها برخلاف سیاست های کلی نظام بوده و نباید ادامه پیدا کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هیات رئیسه مجلس باید نسبت به نطق های نمایندگان که علیه نظام و نیروهای مسلح در مجلس می شود واکنش نشان دهد.
علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در تذکر شفاهی با ابراز تاسف نسبت به حادثه هوایی تهران ـ یاسوج در تذکری به رییس‌جمهور خواستار رفع تبعیض بین کارکنان رسمی و قراردادی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی شد و گفت: علیرغم فعالیت در شرایط کاری مشابه و حتی دشوارتر، نیروهای قراردادی از نیروهای رسمی میزان حقوق و مزایای کمتری دریافت می‌کنند. باید برای تبدیل وضعیت آنها فکر اساسی شود.
وی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی، گفت: در رسیدگی به مشکل صدور اسناد مالکیت برای ساکنین کوی امام علی (ع) شهر اراک که 50 هزار نفر جمعیت دارد، تسریع شود و به مشکل این منطقه در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده توجه شود.
کریمی در ادامه در تذکری به وزیر علوم،‌ افزود: رفع دغدغه شغلی و معیشتی کارکنان دانشگاه‌های پیام نور و علمی و کاربردی که با تغییر ساختار آنها از طریق وزارت علوم به شدت نگران آینده شغل خود هستند توجه شود.
نماینده مردم اراک در تذکری به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جلوگیری از تضییع حقوق سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری که در سطح کشور در حال ساماندهی هستند به ویژه موسسه آرمان و ثامن در استان مرکزی توجه شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع مشکلات معیشتی کارگران شرکت‌های بزرگ و صنعتی اراک به ویژه شرکت هپکو، گفت: برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی که امکان ساخت داخل دارد تلاش شود تا در این شرایط کارگران دغدغه مشکل معیشت نداشته باشند.

** هر سه قوه ماموریت های خارجی خود را کاهش دهند
حسن کامران دستجری نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تسلیت جان باختن عده ای از هموطنانمان در حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: پلاسکو، راه آهن و... کشته های بسیار دادند، اما چه اتفاقی افتاد که بخواهد امروز در پی حادثه هواپیمایی رخ دهد، در واقع باید پرسید کدام دانه درشتی در پی این حوادث دراز شد، درحالی که باید عالی ترین مقام های کشور پاسخگو بوده و توبیخ شوند، در غیر این صورت موضوع تکرار خواهد شد.
وی ادامه داد: شورای عالی آب مصوباتی دارد که اگر اجرا می شد اکنون با این همه مشکل در زاینده رود مشکل نبودیم و به نظر می رسد این شوراها فرمایشی است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سفرهای خارجی مدیران و کارکنان دولتی گفت: هر سه قوه باید ماموریت های خود را اصلاح و کاهش دهند.

** تذکرات کتبی نمایندگان
میرحمایت میرزاده نماینده گرمی در تذکری به وزیر اقتصاد گفت: علت عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان توسط خزانه کشور چیست.
در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه و شهروز برزگر و سید حسین نقوی حسینی نمایندگان اسلام آباد غرب،‌سلماس و ورامین در تذکری به وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه به نارضایتی مردم درباره حذف ناگهانی آزمون تیزهوشان ومدارس نمونه مردمی در شرایط زمانی نامناسبت تذکر دادند.
در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه، شهروز برزگر و سید حسین نقوی حسینی و داود محمدی نمایندگان اسلام آباد غرب، سلماس، ورامین و تهران به وزیر اطلاعات شناسایی و پیگیرد عوامل دارای رانت اطلاعاتی در اثر نوسانات اقتصادی و پولی اخیر به ویژه در افزایش قیمت طلا و ارز صاحب درآمدهای بادآورده و کلان شدند تذکر دادند.
سید فاطمه حسینی‌ و پروانه مافی نمایندگان تهران به وزیر کشور درخصوص ضرورت رسیدگی عاجل و برخورد قاطع با مسببین قطع درختان در مجتمع مسکونی کوی پلیس در منطقه 16 تذکر دادند.
در ادامه سهیلا جلودار زاده نماینده تهران به اتفاق خانم و آقایان پروانه مافی، سید فاطمه حسینی، علیرضا محجوب سمیه محمودی ،محمود صادقی ، سید حمیده زرآبادی ، زهرا ساعی ، سید فاطمه ذوالقدر و سکینه الماسی به وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی درخصوص عدم رعایت قانون کار در فروشگاه های زنجیره ای 'ال سی وا کی کی' تذکر دادند.
اصغر مسعودی نماینده مردم نیریز در تذکری به رییس جمهور و وزیر نیرو گفت: متاسفانه تاکنون علیرغم قانون مصوبه و کارگروه هیچ اقدام عملیاتی برای احیای بختگان صورت نگرفته است.
در ادامه جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب به وزیر کشور در جلوگیری از برخورد وهم آمیز با امورایثارگران با جانبازان تذکر داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به وزیر کشوردرخصوص ضرورت تشکیل جلسه ویژه مدیریت بحران با حضور مسولین کشوری ذیربط با موضوع آب در استان اصفهان با توجه به شرایط حادث شده و ایام نوروز تذکر داد.
در ادامه حسن نوروزی نماینده رباط کریم در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش احکام ایثارگری کارمندان این وزارتخانه را در برنامه ششم توسعه اجرا نمی کند.
عباس گودرزی نماینده بروجرد به وزیر راه و شهرسازی بر لزوم رسیدگی به مسکن مهر بروجرد تذکر داد و گفت: آیا خانواده ما و شما می توانند هفت طبقه بدون آسانسور بالا بروند در حالی که با کمی پیگیری این مشکل و اکثر مشکلات دیگر آنها قابل حل است.
در ادامه محسن بیگلری نماینده سقز به وزیر اقتصاد و دارایی درخصوص علت عدم کنترل بازار ارز که باعث ناآرامی و استرس به ملت ایران شده است چیست تذکر داد.
محمد ابراهیم رضایی نماینده خمین در تذکری به رییس جمهور گفت: چرا نسبت به کنترل رشد نرخ ارز به وظیفه خود عمل نمی کنید این امر موجب خسارت جدی به ارزش پول ملی و بروز مشکلات در اقتصاد است.
سیام**1058**محمد افضلی*ناشر:کاردان

انتهای پیام /*

نظر شما