شناسهٔ خبر: 24182993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ناسیونالیست بلغارستان به ژنرال ضد یهودی ادای احترام کردند

صدها ناسیونالیست بلغارستانی برای ادای احترام به یک ژنرال جنگ جهانی دوم به دلیل اقدامات یهودستیزانه و در حمایت از نازیسم او، تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /دولت بلغارستان این تظاهرات را مخرب وجهه کشور دانست و آن را ممنوع اعلام کرد اما ترتیب‌دهندگان این تظاهرات، با استفاده از حکم دادگاه این ممنوعیت را دور زدند.

"راهپیمایی سالانه لوکف" که برای ادای احترام به هریستو لوکف، ژنرال بلغارستانی در جنگ جهانی دوم صورت می‌گیرد، از جانب حزب راست افراطی "اتحاد ملی بلغارستان" برگزار شد و صدها سیاه‌پوش با در دست داشتن مشعل و پرچم بلغارستان در آن شرکت کردند و شعارهای ناسیونالیستی سر دادند.

این تظاهرات با حضور پلیس برگزار شد تا از بروز درگیری در آن جلوگیری شود.

ژنرال هریستو لوکف طی جنگ جهانی دوم از آلمان حمایت می‌کرد و در سال ۱۹۴۳ توسط یک جنبش مقاومت ضدفاشیسم کشته شد. لوکف از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ وزیر جنگ بود و اتحاد آلمان در سپاه بلغارستان را که گروهی حامی نازیسم بود، از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۳ رهبری کرد.

ترتیب دهندگان این تظاهرات، فاشیست یهودستیز یا نئونازیست بودن لوکف را تکذیب می‌کنند اما مدعی هستند که فرزندان قاتلان لوکف از این تظاهرات هراس دارند.

پلامن دیمیترف، یکی از رهبران اتحاد ملی بلغارستان پیش از آغاز این تظاهرات گفت، اکثریت گسترده جوانان بلغارستان از فعالیت‌های آنان حمایت می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد، بسیاری از حامیان ناسیونالیسم از آلمان، جمهوری چک، سوئد و استونی به بلغارستان آمده و در این تجمع شرکت خواهند کرد.

دیمیترف به خبرنگاران گفت: آنان امروز اینجا هستند زیرا بقای همه مردم اروپا در خطر است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، احزاب سیاسی و وزارت‌های خارجه راهپیمایی لوکف را محکوم کرده و از ترتیب‌دهندگان آن به دلیل ترویج نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و یهودستیزی انتقاد کردند.

سفارت آمریکا در بلغارستان هم درخصوص "تعصب در راهپیمایی لوکف" ابراز نگرانی کرد.

این سفارتخانه در بیانیه‌ای اظهار کرد: ژنرال هریستو لوکف یک حامی نازیسم بوده که نفرت و بی‌عدالتی را گسترش داده و شایسته احترام نیست.

 / ایسنا

نظر شما