شناسهٔ خبر: 24181197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر دفاع سنگاپور در کنفرانس امنیتی مونیخ :

کشورهای آ سه آن خواستار حفظ صلح، ثبات و امنیت در دریای جنوبی چین هستند

کوالالامپور- ایرنا- وزیر دفاع سنگاپور در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' با یک رویکرد عملگرایانه درمورد مساله دریای جنوبی چین درصدد حفظ صلح، ثبات و امنیت در این پهنه آبی استراتژیک هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ' نگ انگ هن' وزیر دفاع سنگاپور که کشورش ریاست کنونی آسه آن را برعهده دارد شب گذشته دراین کنفرانس در سخنانی در مورد منازعات مرتبط با دریای جنوبی چین گفت: هردو طرف چین و کشورهای آسه آن تایید کردند که یک سری کدهای رفتاری را دراین حوضه آبی به منظور جلوگیری از تنش ها تدوین و کامل کنند.
وی افزود: به نظر می رسد تهیه کامل این کدهای رفتاری که مورد رضایت اعضای آسه آن و چین باشد، حدود 5 سال طول خواهد کشید.
دراوایل ماه جاری وزیران امور خارجه آسه آن در نشست سنگاپور درمورد ایجاد یک جدول زمانی برای شروع گفت وگوها درمورد تعیین این کدهای رفتاری به توافق رسیدند.
علاوه براین وزیران دفاع آسه آن نیز دراجلاس دیگری در سنگاپور دراین زمینه گفت وگوهای مشترکی را انجام داده و قرار شد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز تنش ها دراین دریا از طریق گفت وگو و مشارکت جمعی به کار گرفته شود.
از سال 2013 تاکنون حداقل 38 مورد پرونده قضایی در دادگاههای کشورهای منطقه به علت حوادث کوچک عمدتا مرتبط با ماهیگیری مرتبط با دریای جنوبی چین تشکیل شده است که البته با مصالحه اختلافات مرتبط با آن حل و فصل شده است.
وزیر دفاع سنگاپور اعلام کرد کشورش که درسال جاری میلادی ریاست آسه آن را برعهده گرفته امیدوار است با ارائه دستورالعمل های مشخص در حوزه هوانوردی در فراز این دریا، جت های جنگی و هواپیماهای نظامی کشورهای منطقه از آن پیروی کنند.
سنگاپور همچنین درصدد است تا همکاری های عملی و اعتمادها میان اعضای این اتحادیه را از طریق برپایی رزمایش های مشترک نظامی دریایی چند جانبه میان آسه آن و چین تقویت کند.
وی پیشتر در اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که مالزی،فیلیپین، اندونزی، برونئی، تایلند، میانمار، سنگاپور، لائوس ،کامبوج و ویتنام همگی ایده برگزاری رزمایش های چندجانبه دریایی میان اعضای آسه آن و چین را در سال جاری میلادی مورد حمایت قرار دادند.
پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه (27 بهمن – 16 فوریه) در هتل «بایریشرهوف» در شهر مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان آغاز به کار کرد و تا امروز یکشنبه (29 بهمن – 18 فوریه) ادامه دارد.
درکنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه آغاز شده است، حدود 30 تن از سران کشورها و دولت ها و بیش از 100 وزیر، در این شهر دور هم جمع شده اند و درباره مهمترین چالش های امنیتی جهان یا سخنرانی کرده اند و یا با یکدیگر گفت و گو کرده اند.
کنفرانس امنیتی مونیخ در پنج دهه گذشته به یکی از گردهمایی های اصلی جهان برای جامعه استراتژیک بین المللی تبدیل شده است و به همین دلیل است که مورد توجه صاحب نظران و تحلیل گران حوزه های امنیتی جهان و رسانه های جهان است به طوری که در این دوره بیش از هزار خبرنگار از سراسر جهان در حال پوشش این رویداد سیاسی و امنیتی که هر سال در ماه فوریه برگزار می شود، هستند.
برنامه نشست امسال(2018) به طور خاص بر مساله آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و همچنین روابط آن با روسیه و آمریکا، متمرکز شده است.
وزیر دفاع سنگاپور دربخش دیگری از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به برخی اقدامات چین درساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین گفت: از سال 2013، چین جزایر اسپارتلی و پارسل در این دریا را حدود 3 هزار و 200 هکتار گسترش داده است که از این طریق توانسته توانایی نظارت بر فعالیت ها و ترددهای زمینی و همچنین حضور جنگنده های نظامی برفراز این دریا را بوسیله رادارها و تجهیزات نظامی مختلف تا شعاع 300 کیلومتری داشته باشد.
وی افزود: البته بعید به نظر می رسد این جزایر قابلیت های قابل توجهی داشته باشند. به طور مثال امکانات نظامی ایالات متحده در خلیج گوام، 12 برابر اقدامات انجام شده فعلی چین در دریای چین جنوبی است. به همین ترتیب، امکانات نظامی ایالات متحده در جزایر هاوایی نیز حدود 70 برابر بزرگتر است.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.
جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره‌ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد.
آساق ****241**1599**انتشار: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما