شناسهٔ خبر: 24174849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

همایش تجلیل از بشردوستان اهل هلال در مناطق زلزله زده کرمانشاه برگزار شد

سنگینی رسالت مقامات دولتی با پوشیدن کاور هلال

عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین رسما به عضویت جمعیت هلال احمر در آمد

صاحب‌خبر -

شهروند | نخبه گرایی یکی از مباحث جامعه شناسی سیاسی است که به نقش و اهمیت نخبگان و طبقه الیت در جوامع مختلف می‌پردازد.در این میان ما با سه دسته -1روشنفکران 2- مدیران صنعتی 3- کارمندان عالی رتبه مواجه هستیم. افرادی که مورد توجه مردم هستند و می‌توانند نقش مهم و کلیدی در الگوسازی و تحرک اجتماعی داشته باشند.
طی ماه‌های اخیر هلال احمر در حوزه تعامل و استفاده از نیروهای مورد اعتماد مردم از جمله هنرمندان و ورزشکاران گام‌های جدیدی برداشته است. به این گام‌ها می‌توان ورود برخی از مقامات و دست اندرکاران اجرایی را اضافه کرد. استانداران و نمایندگان مجلس در این میان با پوشیدن کاور هلال احمر به عضویت داوطلبانه این جمعیت در آمده اند و موجبات همدلی هر چه بیشتر مردم با فعالیت‌های هلال شده اند.اما این ابتدای راه است.  آخرین نمونه این عضویت را می‌توان در روز گذشته و در استان قزوین شاهد بود.
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین روز گذشته با حضورهمایش تجلیل از بشردوستان اهل هلال در مناطق زلزله زده کرمانشاه رسما به عضویت در جمعیت هلال احمر استان قزوین در آمد؛ عضویتی که می‌تواند تسهیل‌گر فعالیت این مجموعه مردم نهاد در این استان باشد.
عضویت استانداران در سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در اولین دستاورد آن‌ها را با چالش پیش روی داوطلبی آشنا سازد. اما این نکته هم حایز اهمیت است که عضویت زمانی سازنده است که حضور مسئولین نه به عنوان یک پروسه تشریفاتی و نمادین صورت پذیرد بلکه می‌بایست به عنوان یک مسئول داوطلب و یک عضو فعال  در برنامه‌های داوطلبانه مشارکت داشته باشد که در این صورت است که می‌تواند بسترساز فرهنگ داوطلبی در حوزه و محدوده مسئولیتی خویش شود.
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین روز گذشته  در همایش تجلیل از بشردوستان اهل هلال در مناطق زلزله زده کرمانشاه، تسکین آلام بشری را از اهداف مهم جمعیت بشردوست هلال احمر عنوان کرد و افزود: بشر در طول تاریخ با انواع و اقسام حوادث و بحران هایی چون زلزله و سیل مواجه بوده و اگر تلاش‌ها و خدمات دستگاه‌های امدادرسان نبود شاید انسان‌ها در بیرون آمدن از اینگونه حوادث ناکام می‌ماندند. وی با قدردانی داوطلبان جمعیت هلال احمر، اضافه کرد: داوطلبی و تحمل رنج‌ها و مشقت‌های این حرفه انتخاب داوطلبان هلال احمر بوده و این افراد با وجدان کاری بالا به طور قطع نتیجه این کار خود را دریافت خواهند کرد. زاهدی ادامه داد: در برف و کولاک اخیر که به انسداد تمام جاده‌های استان قزوین انجامید، جمعیت هلال احمر همراه با سایر دستگاه‌های خدمات رسان از جمله راهداری به خوبی در امدادرسانی به مسافران گرفتار ظاهر شد. وی همچنین گفت: جمعیت هلال احمر استان قزوین در مدیریت بحران هایی چون برف و کولاک و همچنین کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه به شایستگی عمل کرده است.  در این مراسم به پاس خدمات 400 تن از داوطلبان،امدادگران و خیرانی که در زلزله کرمانشاه یاری کردند از جمعی از امدادگران تجلیل می‌شود.
عضویت 2 میلیون نفر داوطلب در جمعیت هلال احمر کشور
محمدرضا نوروزی نیز روز شنبه در همایش تجلیل از بشردوستان اهل هلال در مناطق زلزله زده کرمانشاه که در سالن ورزشی جمعیت هلال احمر قزوین برگزار شد،افزود: 300 هزار تن از این اعضا به صورت فعال در برنامه‌های جمعیت هلال احمر مشارکت دارند.
وی، برقراری صلح، تفاهم و دوستی میان ملت‌ها و مذاهب، تسکین آلام بشری و فعالیت برای تامین سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض میان آنها را از اهداف مهم جمعیت‌های بشردوستی چون هلال احمر و صلیب سرخ عنوان کرد و گفت: این جمعیت‌ها به منظور تحقق اهداف خود برنامه‌های کوتاه و بلند مدتی چون برپایی پناه گاه‌های اضطراری جهت تغذیه و امدادرسانی، کمپ‌های اضطراری برای تهیه آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی، یافتن اعضای خانواده‌های مصیبت زده، آموزش کمک‌های اولیه و مراقبت‌های پزشکی در مواقع اضطراری پیشگیری از بیماری‌ها اجرا می‌کنند. عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر گفت: در بسیاری از این ماموریت‌ها و طرح ها، نیروهای داوطلب مشارکت فعال و پررنگی دارند. در این آیین از 18عضو خیر جمعیت هلال احمر استان قزوین تجلیل و قدردانی شد.
3 درس هلال‌احمر از زلزله کرمانشاه
در این برنامه همچنین معاون برنامه‌ریزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: زلزله کرمانشاه برای ما سه درس بزرگ داشت که باید از آن‌ها به‌عنوان تجربه استفاده کرد.
احمد سلطانی افزود: در حوزه مدیریت بحران کار مقابله با بحران درون‌سازمانی است و پاشنه آشیل آن هماهنگی بین بخشی و درون بخشی است.
وی افزود: در بحران‌ها یکی از مراحل این است که نگاه عبرت‌آمیز به حادثه داشته باشیم، در زلزله کرمانشاه داوطلبان از تمام کشور به‌ویژه استان قزوین حضور داشتند و افراد مختلف و سازمان‌های مختلف وارد میدان شدند و اقدام به کمک کردند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از درس‌هایی که از این زلزله آموختیم این بود که باید با مردم تعامل خود را افزایش دهیم تا خدماتی که ارائه می‌شود را به مردم واگذار کنیم نه اینکه مردم خدماتی که ما ارائه می‌دهیم را انجام بدهند.
وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه در این میان نقش مهم و تأثیرگذاری دارند، رسانه‌ها باید با بحران، شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط با بحران و توقعات مردم آشنا باشند، ما باید اصحاب رسانه را توجیه کنیم تا در کنار ما هم‌افزایی داشته باشند.
معاون برنامه‌ریزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر  یادآور شد: در این حوادث نیروی انسانی زیاد باعث دردسر می‌شود و برنامه را قفل می‌کند، کشور ما حادثه‌خیز است باید عزم خود را جزم کنیم و هماهنگی داشته باشیم چراکه در حوزه بحران هدف ما رسیدن به داد آسیب دیدگان است.
وی بیان کرد: خدمت‌رسانی به کرمانشاه هنوز تمام نشده است، اما فعالیت‌ها و امدادرسانی مردم چند روز اول خاموش شد اما این کمک‌ها باید طوری ساماندهی شود که در مدت طولانی استفاده کنیم، در برخی موارد امدادرسانی به تخصص و رده سنی مرتبط می‌شود در همین راستا سازمان داوطلبان را در ۱۳ رسته عملیاتی ساماندهی و از همه سنین استفاده می‌کنیم که هفت رسته توان جسمی خوب و تخصص خاص می‌خواهد.
سلطانی تصریح کرد: افراد مختلف با شرایط جسمی و سنی و تخصص مختلف خانم و آقا می‌توانند در قالب‌های مختلف از قبیل مستندساز، بازپیوند خانواده و مددکار خدمت‌رسانی کنند، این امر سبب می‌شود که اگر با حادثه دلخراشی مانند کرمانشاه مواجه شدیم عملکرد کیفیت رو به بالا داشته باشیم.

نظر شما