شناسهٔ خبر: 24173795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امیر قطر: سیاست‌های عربستان، امنیت منطقه را به خطر انداخته است

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: امیر قطر در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ اعلام کرد: سیاست های ماجراجویانه عربستان به همراه بحرین و امارات، امنیت منطقه را بر هم زده و آن را به خطر انداخته است.
شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، محاصره کشورش از سوی عربستان، بحرین، امارات و مصر را شکست خورده توصیف کرد و گفت: کسانی که قطر را محاصره کرده اند، امنیت و افق سیاسی منطقه و شورای همکاری خلیج فارس را برهم زده اند و آن را به خطر انداخته اند. وی افزود: همسایگان قطر بحران حوزه خلیج فارس را ایجاد کردند. «تمیم بن حمد آل ثانی» خاطرنشان کرد: قطر از ماه ژوئن سال گذشته با دیپلماسی خود و گشودن مسیرهای تجاری جدید و متنوع کردن اقتصاد توانست بر محاصره زمینی و دریایی و هوایی از سوی مصر، امارات، عربستان و بحرین فائق آید.
امیر قطر درباره امنیت منطقه ای نیز گفت: باید درخصوص حداقل امنیت و همزیستی توافق صورت گیرد تا این امر، صلح و شکوفایی را به همراه بیاورد. وی همچنین خواستار آغاز یک توافق امنیتی منطقه ای شد تا خاورمیانه بتواند ناآرامی ها را پشت سر بگذارد.
* کویت
سفیر و نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد، اظهار امیدواری کرد که روابط کشورش با ایران گسترش یابد. «منصور العتیبی» گفت: برای پایان دادن به بحران های منطقه ای باید روابط عالی داشته باشیم.وی همچنین ایران را کشوری همسایه، مسلمان و بزرگ در منطقه دانست و افزود: ایران و کویت به صورت تاریخی، روابط خوبی داشته اند و ما می خواهیم این روابط خوب ادامه داشته باشد.
* بحرین
سازمان عفو بین الملل از «حمد بن عیسی آل خلیفه»، شاه بحرین خواست فوراً «نبیل رجب»، فعال و حقوقدان بحرینی را از زندان آزاد کند.قرار است این فعال حقوق بشری بحرین ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در زندان مرکزی «جو» بحرین به اتهام انتشار توییت هایی در صفحه شخصی خود در خصوص تجاوز به یمن محاکمه شود.در همین حال، یک عضو کنگره آمریکا با اشاره به اوضاع ناگوار حقوق بشر در بحرین اعلام کرد: سرکوب در این کشور رو به افزایش است.«جیمز مک گاورن» گفت: اوضاع حقوق بشر در بحرین رو به وخامت می رود و شدت سرکوب رو به افزایش است. وی افزود: میزبانی بحرین از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا این برداشت را به دست می دهد که دولت آمریکا قادر است به دولت بحرین فشار بیاورد.

نظر شما