شناسهٔ خبر: 24173583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در ادامه بررسی جزئیات بودجه 97 در مجلس

دولت مکلف به تسریع در گازرسانی به استان‌های جنوب و جنوب‌شرق شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در نوبت صبح و عصر به مصوبه‌های بودجه 97 پرداختند و در این راستا دولت مکلف شد تا گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و جنوب کرمان را با سرعت بیشتر ادامه دهد.

صاحب‌خبر -


مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیروز در نشست علنی مجلس، درگذشت مادر «یوناتن بت کلیا» نماینده اقلیت آشوری در مجلس و همچنین درگذشت فرزند «احمد توکلی» نماینده سابق تهران در مجلس را به ایشان تسلیت گفت.
حمید پورمحمدی معاون اقتصادی محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی دیروز طی سخنانی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر بی‌عدالتی در تخصیص اعتبارات به استان‌ها گفت: همکاران من در سازمان برنامه و بودجه از من خواستند از حیثیت شان دفاع کنم چرا که ما نگرانیم و نمایندگان مجلس تصور کنند که منابع دل به خواهی توزیع می‌شود.
دیروز مجلس طی مصوبه‌ای سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد فعالیت‌های موازی، یکسان و غیرضرور دستگاه‌های اجرایی را شناسایی کند. همچنین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت بر اساس نظر نمایندگان 32 درصد تعیین شد.
پرداخت 46هزار میلیارد تومان یارانه
محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دیروز در صحن مجلس طی سخنانی اظهار داشت: شفاف سازی هر چه بیشتر ارقام و اعداد لایحه بودجه 97 که با موافقت و همکاری دولت مواجه است، شرایط بسیار خوبی را برای سال آینده به وجود می‌آورد تا مردم از هم ‌اکنون بدانند برای سال 97 مسئولان تقنینی و اجرایی قرار است چه اقدامی برای جامعه انجام دهند.
وی افزود: دولت در سال آینده حدود 46 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند در حالی که این مبلغ در سال‌های گذشته 42 هزار میلیارد تومان بود و برای افزایش یارانه خانوارها 4 هزار میلیارد تومان اضافه کردیم؛ اما دولت از برنامه از پیش هماهنگ شده با برخی از نمایندگان برای پرداختن به کارهای دیگر مبلغ یارانه‌ها را از 46 هزار میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه کاهش داد اما این پیشنهاد دولت با موافقت مجلس روبرو نشد و حتما نمایندگان فهیم صلاح مردم را بهتر تشخیص می‌دهند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر یارانه 23 یا 30 هزار میلیارد تومانی تصویب می‌شد یارانه‌ نقدی نیمی از افراد یارانه بگیر برای سال آینده حذف می‌شد.
در این رابطه لازم به ذکر است که نمایندگان در نشست علنی دیروز خانه ملت، با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در سال آینده مخالفت کردند.
همچنین مجلس در دیگر مصوبه خود سقف منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی را بالغ بر چهار میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال به تصویب رساند.
یک دهه رفت‌وآمد افسر سیا
محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در حاشیه  بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در صحن با استناد به مواد 186 و 18 قانون اساسی طی اخطاری خطاب به علی لاریجانی اظهار داشت: شما به عنوان رئیس‌مجلس باید به جریان محیط زیست ورود پیدا می‌کردید. چرا 10 سال وزارت اطلاعات در این رابطه ساکت شد؟
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: 10 سال افسر سیا در خانه کاووس سیدامامی رفت و آمد داشت اما به این مسئله توجهی نشد.
ابطحی بر همین اساس اضافه کرد: آقای لاریجانی! ‌ای کاش شما به عنوان بحث روز در این رابطه توضیحاتی ارائه می‌کردید.
گازرسانی به استان‌های جنوبی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و بخش هزینه‌ای بند الحاقی 1 تبصره 1 بودجه 97 را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، شرکت گاز مکلف است به منظور تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و جنوب کرمان در قالب قراردادهای بند «ق» تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور مصوب 6 اسفند 1392 و ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب یک اردیبهشت 1394 اقدام لازم را به عمل آورد.
دیگر اینکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر دیروز شنبه 28 بهمن و در ادامه بررسی بودجه 97 بند الحاقی به تبصره یک این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن شرکت ملی نفت ایران مجاز است با توافق با شرکت ملی گاز، در اجرای ماده 12 قانون رفع موانع  تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام روستاها تا مبلغ 50 هزار میلیارد ریال در قالب تنخواه به شرکت ملی گاز ایران پرداخت کند.
همچنین مجلس به شرکت توانیر اجازه داد تا از محل مطالبات خود از شرکت‌های توزیع برق نسبت به افزایش سرمایه در شرکت‌ها اقدام کند.
طرح تحقیق و تفحص از بانک سامان
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از تهیه و تدوین طرح تحقیق و تفحص از بانک سامان در مجلس خبر داد.
بنا بر اظهار این نماینده مجلس سؤال اصلی این طرح تحقیق و تفحص به این شرح است:
متن طرح تحقیق و تفحص نمایندگان از بانک سامان به شرح زیر است: آیا بانک سامان در طول مدت فعالیت خود مصوبات شورای پول و اعتبار و قوانین و مقررات حاکم بانکی و مالی و قوانین دیگر را رعایت نموده است.
همچنین برخی سؤال‌های فرعی تحقیق و تفحص عبارتند از: آیا بانک سامان در اختلاف ارزی کشور‌ موثر بوده است؟ آیا بانک سامان قوانین و مقررات جاری کشور را رعایت نموده است؟ آیا بانک سامان مصوبات شورای پول و اعتبار درخصوص سپرده‌گذاران را رعایت کرده است؟ آیا بانک سامان در ارائه تسهیلات رعایت حقوق مردم و مشتریان را رعایت کرده است؟
سهم قیر رایگان وزارتخانه‌ها
مجلس، سهم قیر رایگان وزارتخانه‌های جهاد، کشور و راه و بنیاد مسکن را از محل منابع شرکت نفت مشخص کردند. وکلای ملت همچنین در ادامه، شرکت ملی نفت ایران را مکلف کردند تا پایان سال 1397 نسبت به تحویل کامل مواد اولیه قیر(VB) به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط اقدام کند. بر این اساس، این دستگاه‌ها مکلفند با رعایت شاخص‌های مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هر یک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون
 اقدام کنند.
در این بند مقرر شده است چنانچه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بودجه‌ای برای راه‌های روستایی پیش‌بینی نکرد، قیر رایگان آن شهرستان در اختیار شهرداری‌های زیر بیست هزار نفر جمعیت و دهیاری‌های شهرستان قرار می‌گیرد تا در عمران معابر داخل روستا مصرف شود.
نمایندگان مجلس با پیشنهادی به عنوان بند الحاقی 3 نیز به تبصره 1 موافقت کردند که بر اساس آن، شرکت ملی گاز جهت اجرای خطوط گاز رسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز با بازپرداخت 5 ساله اقدام کند و گزارش عملکرد آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های انرژی و برنامه مجلس ارائه دهد.
خطوط مترو
و تجهیز موسسات آموزشی
مجلس مقرر کرد با تامین 15 درصد سهم دستگاه‌ها، توسط شهرداری‌ها 2 میلیارد دلار از تسهیلات خارجی (فاینانس) جهت ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد.
همچنین مجلس دولت را مجاز کرد که یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) را برای استفاده از منابع بانک‌ها به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مؤسسات پژوهشی از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.
وکلای ملت، بانک‌های عامل را مجاز کردند معادل ارزی مبلغ 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تجهیزات مؤسسات آموزشی و دانشگاه آزاد پرداخت کنند.
نمایندگان مجلس به دستگاه‌های دولتی استفاده‌کننده از تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای اجازه دادند نسبت به هزینه‌کرد آن خارج از سقف مصوب اقدام کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما