شناسهٔ خبر: 24155515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

خط و نشان های تیلرسون برای مقام های لبنان

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به بیروت که در اوج تنش های مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی صورت گرفت، در قالب پیشنهادهایی برای حل مسائل مرزی، خط و نشان هایی را برای مقام های لبنانی کشیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز روزنامه «الاخبار» لبنان در شماره امروز (جمعه) درباره پیدا و پنهان معادله ای نوشت که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سفر پنج ساعته دیروزش به بیروت مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه او به لبنان پیشنهاد داده یا سلاح حزب الله باید برچیده بشود یا این کشور به طرح آمریکا تن دهد که بخشی از ثروت نفتی لبنان را به اسرائیل می بخشد.
این روزنامه نوشت که طبق پیش بینی ها موضوعات تکراری آمریکا در این سفر تکرار شد: برچیدن سلاح حزب الله، خشکاندن منابع مالی حزب الله، عقب نشینی و بازگشت حزب الله از سوریه، حفظ آرامش در منطقه جنوبی لبنان و پشتیبانی از ارتش لبنان.
الاخبار با بیان کردن اینکه «از ایستگاه اول در کاخ ریاست جمهوری روشن شد که موضوع مرزهای زمینی بین لبنان و فلسطین اشغالی در جدول برنامه های آمریکایی در اولویت اول قرار دارد»، خبر داد: تیلرسون در سخنان خود خواستار سه چیز شد: برچیده شدن سلاح حزب الله، عقب نشینی و بازگشت نیروهای این حزب از سوریه و بلوکه شدن و بسته شدن راه های مالی حزب الله.
این روزنامه فاش کرد که وزیر خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای یک مبادله سخن گفت: نادیده گرفتن سلاح حزب الله در قبال پذیرش طرح معاون خود «دیوید ساترفیلد» که هفته پیش به مقامات لبنانی ارائه کرده بود.
دیوید ساترفیلد معاون تیلرسون هفته گذشته در سفری 4روزه به لبنان به بیشتر مقامات این کشور از جمله رئیس جمهوری، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزرای خارجه، کشور و انرژی دیدار کرد و با لحنی تهدید آمیز به آنها گفته بود باید طرح موسوم به «خط هوف» را بپذیرند اگر نه آمریکا و سازمان ملل در مناقشات لبنان با اسرائیل دیگر میانجیگری نمی کند و ایالات متحده به هیچ عنوان هیچگونه سرمایه گذاری در زمینه های مختلف اقتصادی لبنان نخواهد کرد.
آمریکا در زمان دولت «باراک اوباما» رئیس‌ جمهوری پیشین، طرحی را برای تقسیم منطقه مورد مناقشه‌ لبنان و رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد؛ طرحی که ثمره‌ مذاکرات صورت‌ گرفته به میانجی ‌گری «فردریک هوف» بود. اما این میانجی‌گری هرگز به سرانجام نرسید. خط موسوم به هوف 40 درصد از این محدوده را به رژیم اشغالگر می بخشد و تنها 60 درصد از آن را از آن لبنان می داند.
به نوشته الاخبار میشل عون رئیس جمهوری لبنان در پاسخ تیلرسون، خواهان جلوگیری از ادامه تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی اسرائیل به حاکمیت لبنان و پایبندی آن رژیم به قطعنامه 1701 شد. او گفت: لبنان جنگ با اسرائیل را نمی خواهد، اما آن رژیم متجاوز است و سلاح مقاومت تا ایجاد صلحی عادلانه و جامع و همچنین بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین شان نقش و ماموریت خود را دارد.
این روزنامه لبنانی همچنین نوشت که میشل عون درباره اتهام آمریکا به حزب الله لبنان و منابع مالی اش این را مورد تاکید قرار داده که «لبنان به توافقات بین المللی پیوسته، مجموعه قوانینی تصویب کرده و همه آنها را به طور شفاف با قوانین و توافقات بین المللی تطبیق داده است.
رئیس جمهوری لبنان «موضوع حضور حزب الله در جنگ سوریه را از منظر مبارزه با تروریسم تفسیر کرد و آن را مساله ای فراتر از لبنان دانست.» عون به تیلرسون گفت: همه تلاش هایی که برای تحقق آرامش و صلح در جبهه سوریه و منطقه انجام شده است، بازتاب مثبتی در وضعیت داخلی لبنان و منطقه داشته است.
این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: در حالی که منابع آگاه موضوع پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا مبنی بر مبادله خط هوف و نادیده گرفتن سلاح را نفی می کنند، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان دیداری دو جانبه با تیلرسون داشت و به روشنی به او گفت که طرح ساترفیلد در مورد ترسیم مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی با شعار «یا این را بگیر یا رد کن» برای لبنان غیر قابل قبول است.
الاخبار همچنین مطلع شده که باسیل به همتای آمریکایی خود اعلام کرده است «موضوع، فقط ترسیم خط مرزی نیست بلکه خط اقتصادی است که به لبنان سهم کاملش را از منابع نفتی می دهد.
منابع آگاه از این گفت و گوها به الاخبار گفته اند که فضای دیدار با تیلرسون گرم تر از گفت و گوهایی بود که با ساترفیلد انجام شد، چرا که اولی به حکم سابقه کاری اش در زمینه نفت، از خبرگی بیشتری در این موضوع برخوردار بود.
در ادامه اما این روزنامه لبنانی اشاره به دیدار تیلرسون از عین التینه (مقر رئیس مجلس) می کند که یک ساعت و پنج دقیقه به طول انجامید و او بار دیگر به مقاومت حمله کرد و مساله «خشکاندن منابع مالی تروریسم» را مطرح کرده است؛ اما «نبیه بری» پاسخ او را داد.
الاخبار فاش کرد که بری در دیدار شامگاه خود با برخی سیاسیون گفته «تیلرسون بسیار از حزب الله حرف زد و سپس من نیز از حزب الله صحبت کردم.»
به نوشته این روزنامه پس از اینکه بری، بحثی را در مورد تاریخ تجاوزات اسرائیل از گذشته تا به امروز ارائه کرد، از مهمان آمریکایی خود پرسید که «واکنش ایالت متحده در برابر دشمنی که بخشی از سرزمین هایش را اشغال کند چیست؟ آیا می ایستید و او را تماشا می کنید؟ یا سلاح بر می دارید و مقاومت های مردمی تشکیل می دهید؟ ما نمی توانیم در برابر تجاوزات اسرائیل سکوت کنیم، از این رو مقاومت سلاح برداشته است تا از میهن دفاع کند.» بری همچنین قوانین و مصوبات مجلس درباره «حرکت مالی، پولی، بانکی طبق استانداردهای جهانی» را برای مقام آمریکایی شرح داد.
الاخبار در ادامه به دیدار تیلرسون با «سعد الحریری» در کاخ نخست وزیری لبنان پرداخته که باری دیگر او بر موضع آمریکا در تروریست دانستن حزب الله پافشاری کرده و گفته که «کشورش بین بخش سیاسی و نظامی این حزب فرقی قائل نیست.»
به نوشته این روزنامه، الحریری با بیان اینکه «لبنان به قطعنامه های 1701 و 2373 شورای امنیت پایبند بوده است» تصریح کرد: ما می خواهیم به وضعیت آتش بس دائمی برسیم اما تجاوزات روزانه (رژیم صهیونیستی) مانع این روند می شود، همینطور اظهارات تنش زای اسرائیل که همه باید متوقف شود.» همچنین الحریری اظهار داشت که «مرزهای جنوبی لبنان از آرام ترین مرزهای خاورمیانه است» و از تیلرسون خواست تا کمک کند که وضع همینگونه باقی بماند.
الاخبار در پایان نوشت: سفر دیروز تیلرسون به بیروت می توانست در مقیاس آمریکا موفقیت آمیز باشد، اما به شرطی که معاون او دیوید ساترفیلد در خلال سفر هفته گذشته اش موفق شده بود تا لبنانی ها را قانع کند که از حقشان در بخشی از ثروت نفتی کوتاه بیایند و آنها را راضی می کرد میانجی گری آمریکا به نفع اسرائیل را بپذیرند. اما موضع رسمی و واحد لبنان و فاکتورهای قدرتش یعنی سه گانه ی «ارتش، ملت، مقاومت» مانع ساترفیلد شد و این باعث گردید تا او تصمیم بگیرد دو روز بیشتر در لبنان بماند و ظهر جمعه با جبران باسیل دیدار کند. او در پی چیزی است که به خاطرش آمده است، حالا یا با تهدید یا با وعده و وعید، تا بتواند (لبنانی ها) را وادار کند کوتاه بیایند و راه حل موجود یعنی «خط هوف» را بپذیرند که دریای لبنان را تقسیم کرده و بخشی از آن را به صورت رایگان به اسرائیل می بخشد.

نظر شما