شناسهٔ خبر: 24155880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نبیه بری با پیشنهاد آمریکا درباره مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

بیروت-ایرنا-«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد ارائه شده از این کشور برای حل اختلاف مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام دفتر رئیس پارلمان لبنان، بری روز جمعه در دفترش با ساترفیلد دیدار کرد.
در این دیدار که «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در بیروت نیز حضور داشت، دو طرف درباره تحولات کنونی در موضوع مرزهای دریایی لبنان گفت و گو کردند.
بری پس از استماع پیشنهاد هیات آمریکایی، تاکید کرده که ترسیم مرزهای دریایی طبق تفاهم سال 1994 باید بر اساس کمیته سه جانبه (لبنان، رژیم صهیونیستی و سازمان ملل) صورت بگیرد.
به تازگی «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که بلوک نهم نفت و گاز لبنان در دریای مدیترانه متعلق به این رژیم است. ادعایی که مخالفت گسترده مقام های لبنانی را در پی داشت.
به دنبال تنش بین دو طرف، آمریکا در جریان دیدار «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و ساترفیلد معاون او از بیروت، پیشنهادی را برای حل این اختلاف ارائه کرد. گفته می شود این پیشنهاد بر اساس الگوی موسوم به طرح «فردریک هوف» است که چند سال پیش ارائه شده بود. بر اساس این طرح آمریکا پیشنهاد داده که 60 درصد از منابع نفتی در بلوک نهم در اختیار لبنان و 40 درصد بقیه سهم اسرائیل باشد.
اما آنطور که دفتر نبیه بری اعلام کرده، وی با طرح ارائه شده از سوی آمریکایی ها مخالفت کرده است.
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان نیز روز جمعه تاکید کرد که آمریکا میانجی صادقی نیست و همواره مدافع اسرائیل بوده است. وی از مقام های لبنانی خواست در این زمینه با اقتدار رفتار کنند.
ساترفیلد که هفته پیش نیز به لبنان سفر کرده بود، روز جمعه علاوه بر دیدار با بری با «سعد الحریری» نخست وزیر و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان دیدار کرد.
خاورم**2054

انتهای پیام /*

نظر شما