شناسهٔ خبر: 24153989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

«سیریل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی شد
مهر: سیریل رامافوزا معاون رئیس جمهوری مخلوع آفریقای جنوبی از سوی پارلمان این کشور به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شد. در پی استعفای «جاکوب زوما»، سیریل رامافوزا معاون زوما در زمان ریاست جمهوری وی، به عنوان تنها نامزد جایگزین برای رئیس جمهوری مستعفی آفریقای جنوبی توسط پارلمان این کشور انتخاب شد. لازم به ذکر است زوما که از سوی پارلمان آفریقای جنوبی متهم به تخلفات دولتی شده بود، خود را از هرگونه تخلف مبرا دانست و تمامی اتهامات وارده را رد کرد.

توقف پخش برنامه‌های العربیه عربستان از اروپا
مهر: خبرگزاری قطر اعلام کرد که شکایت این خبرگزاری از شبکه تلویزیونی العربیه، این شبکه را مجبور کرد از آفکام (دفتر ارتباطات رسانه‌ای انگلیس) خارج شود. پس از شکایت خبرگزاری قطر از شبکه العربیه و خروج این شبکه عربستانی از آفکام، پخش برنامه های آن از انگلیس و همه کشورهای اروپایی متوقف می شود. شکایت علیه شبکه تلویزیونی العربیه و شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی به این علت بود که این دو شبکه خبرهای جعلی منسوب به تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پخش کرده بودند.

گوانتانامو آماده پذیرش زندانیان جدید شد
ایسنا: یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت: زندان گوانتانامو برای پذیرش زندانیان جدید آماده شده اما هنوز دستوری برای این منظور دریافت نشده است. دریادار کرت تید، که ریاست فرماندهی جنوبی آمریکا را به عنوان حوزه ناظر بر زندان گوانتانامو بر عهده دارد،‌ به قانونگذاران آمریکایی گفت: ما در حال حاضر ۴۱ زندانی در گوانتانامو داریم اما آماده هستیم در صورتی که به ما دستور داده شود،‌ زندانیان بیشتری پذیرش کنیم. گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این وعده داده بود که زندان گوانتانامو را با «افراد بد» پر خواهد کرد و این که متهمان به تروریسم از سوی آمریکا به این زندان فرستاده شوند مناسب خواهد بود. با این حال زندان گوانتانامو از سال ۲۰۰۸ هیچ زندانی جدیدی را نپذیرفته است.

نخست‌وزیر اتیوپی استعفا کرد
ایسنا: نخست‌وزیر اتیوپی به دنبال بالا گرفتن تنش‌های سیاسی داخلی در کشورش استعفای خود را اعلام کرد. استعفای «هایله‌ مریم دسالین» بعد از آن اتفاق افتاد که دولت اتیوپی صدها زندانی سیاسی از جمله چهره‌های سرشناس مخالف دولت را از زندان آزاد کرد که با استقبال بسیار گسترده‌ای از سوی مردم این کشور روبرو شد. اتیوپی دومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر اقتصادش یکی از بالاترین نرخ‌های رشد را تجربه می‌کند و در جنگ با تروریسم نیز یکی از همپیمانان مهم آمریکا است.

آغاز به کار کنفرانس امنیتی مونیخ در سایه بحران‌های جهانی
فارس: کنفرانس امنیتی مونیخ در سایه تدابیر امنیتی سنگین با هدف پرداختن به انبوه بحران‌های جهانی در قالب نشستی سه روزه از دیروز آغاز به کار کرد. برگزارکنندگان مراسم امسال در پنجاه‌وچهارمین نشست، پذیرای صدها مهمان از سراسر جهان هستند. کنفرانس امنیتی مونیخ مهمترین مجمع برای تبادل‌نظر درباره مسائل امنیتی در سطح جهان محسوب می‌شود و هر سال سیاستمداران برای پیگیری مسائل موجود یا پرداختن به مسئله‌ای جدید در این نشست شرکت می‌کنند. در کنفرانس امسال ۶۰۰ مهمان از سراسر جهان حضور دارند و از جمله ۲۰ تن از سران کشورها، ۴۰ وزیر خارجه و ۴۰ وزیر دفاع به چشم می‌خورند. از آمریکا «جیمز متیس» وزیر دفاع، «مک‌مستر» مشاور امنیت رئیس‌جمهور آمریکا، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین و «جان کری» وزیر خارجه پیشین این کشور شرکت خواهند کرد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هم از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.

مرگ رهبر سرشناس اپوزیسیون زیمبابوه
ایسنا: «مورگان چانگیرای» رهبر سرشناس اپوزیسیون زیمبابوه در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او از منتقدان اصلی رابرت موگابه رهبر سابق این کشور محسوب می‌شد و عضو حزب جنبش برای تغییر دموکراتیک زیمبابوه بود. این رهبر اپوزیسیون مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد. چانگیرای در انتخابات ۲۰۰۸ پیروز شد اما اختلاف اندک بود و نتوانست با اکثریت پیروز شود.

نظر شما