شناسهٔ خبر: 24128401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان استعفا کرد

وین - ایرنا - 'مارتین شولتس' رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان روز سه شنبه کمتر از یک هفته پس از توافق تشکیل دولت ائتلافی با حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور ، به علت انتقادها و اختلافات داخلی از مقام ریاست حزب سوسیال دمکرات استعفا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، شولتس (Schulz) با اعلام کناره گیری از ریاست حزب سوسیال دمکرات امیدوار است که آرامش را به این حزب چپ میانه آلمان در پی توافق تشکیل دولت ائتلافی بازگرداند. وی ابراز امیدواری کرد که تصمیم او به کناره گیری از ریاست حزب موجب شود که تمرکز اعضای حزب بجای مسائل شخصی به جزئیات توافق تشکیل دولت ائتلافی با حزب دمکرات مسیحی منجر شود.
'اولاف شولتس' (Scholz) معاون مارتین شولتس و شهردار هامبورگ که قرار است در دولت آینده آلمان پست مهم وزارت دارایی را بر عهده بگیرد به عنوان رئیس موقت حزب سوسیال دمکرات انتخاب شده اما قرار است خانم 'آندریا ناهلس' رئیس فراکسیون پارلمانی این حزب در کنگره فوق العاده روز 22 آوریل (یکشنبه دوم اردیبهشت 1397) در شهر 'ویسبادن' در غرب آلمان درصورت کسب رای موافق به عنوان جانشین شولتس و رئیس حزب انتخاب شود. ناهلس 47 ساله درصورت کسب موافقت اعضای حزب به عنوان اولین رئیس زن حزب سوسیال دمکرات در تاریخ طولانی 150 ساله این حزب خواهد شد.
با وجود اختلافات درونی در میان اعضا و همچنین کاهش شدید محبوبیت حزب سوسیال دمکرات ، رهبران این حزب تلاش میکنند تا 464 هزار تن اعضای حزب را به دادن رای مثبت به توافق تشکیل دولت ائتلافی متقاعد سازند. نتیجه تازه ترین نظرسنجی ها حاکی است که محبوبیت سوسیال دمکراتها به 16.5 درصد کاهش یافته و تنها 1.5 درصد بیشتر از حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' رای دارند. سوسیال دمکراتها در انتخابات دوم مهر ماه 20.5 درصد آرا را کسب کرده بودند.
به گزارش ایرنا ، در پی توافق تشکیل دولت ائتلافی که چهارشنبه هفته گذشته حاصل شد ، اعلام قصد شولتس برای تصدی مقام وزارت امور خارجه اختلافات در درون حزب تشدید شد زیرا او قبلا به صراحت گفته بود که هیچ پستی در دولت آینده نخواهد داشت. برخی مقامات ارشد حزب از این تغییر نظر شولتس ابراز نارضایتی کردند و گفتند که این اقدام او اعتبار حزب را خدشه دار کرده و این مساله میتواند رای اعضای حزب برای تائید توافق تشکیل دولت ائتلافی را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد. شدیدترین انتقاد اما از طرف 'زیگمار گابریل' رئیس پیشین حزب سوسیال دمکرات و وزیر امور خارجه کنونی آلمان مطرح شد. گابریل روز پنجشنبه گذشته با انتقاد از شولتس گفت که رهبری جدید حزب سوسیال دمکرات ارزش و احترامی برای کار او در مقام وزیر امورخارجه قائل نبوده و نحوه تعامل ما با یکدیگر و اینکه حرفمان چقدر اعتبار دارد قابل تاسف است. هر چند وزیرامورخارجه آلمان توضیح بیشتری در این زمینه نداد، اما گفته می شود که شولتس به گابریل اطمینان داده بود که دردولت جدید نیز درمقام وزیر امور خارجه باقی خواهد ماند. با افزایش انتقادها ، شولتس روز جمعه گذشته اعلام کرد که از تصدی مقام وزیر امور خارجه در دولت جدید آلمان صرفنظر کرده و هیچ پست دیگری نیز قبول نخواهد کرد.
اکنون مشخص نیست که چه کسی وزیر امور خارجه دولت آینده آلمان خواهد بود اما از افرادی مانند 'کاتارینا بارلی' دبیر کل سابق حزب سوسیال دمکرات و وزیر سابق امور خانواده و همچنین 'توماس اوپرمان' از اعضای قدیمی حزب به عنوان نامزدهای تصدی وزارت امور خارجه یاد میشود.
حزب سوسیال دمکرات آلمان که از قدیمی ترین احزاب در اروپا است ، در انتخابات دوم مهر ماه امسال آلمان حدود 20.5 درصد آراء را کسب کرد که بدترین نتیجه انتخاباتی این حزب پس از جنگ جهانی دوم بود و شولتس رئیس این حزب گفته بود که وارد دولت ائتلافی با حزب مرکل نمیشود و در نقش اپوزیسیون در پارلمان ظاهر خواهد شد. اما با شکست دور اول مذاکرات احزاب محافظه کار مسیحی با دو حزب سبزها و دمکراتهای آزاد (لیبرال) برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به 'جامائیکا' ، شولتس بار دیگر با مرکل وارد مذاکره برای تشکیل دولت ائتلاف بزرگ شد.
احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات پنجشنبه شب 21دی ماه در مورد کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند ومتعاقب آن ، نمایندگان حزب سوسیال دمکرات درکنگره فوق العاده روز یکشنبه اول بهمن ماه با آغاز مذاکرات رسمی باحزب دمکرات مسیحی موافقت کردند. این دو حزب با ادامه دور دوم مذاکرات، سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته 18بهمن (7 فوریه) به توافق نهایی در خصوص برنامه دولت و ترکیب کابینه دست یافتند اما طبق پیش شرطی که برای مذاکرات مشخص شده بود ، اکنون تمام اعضای حزب سوسیال دمکرات باید این توافق را تائید کنند.
اکنون رای بیش از 460 هزار عضو حزب سوسیال دمکرات که دهها هزار نفر آنها در هفته های اخیر عضو حزب شده اند آزمایشی برای میزان اتحاد درون این حزب است و این درحالی است که چپگرایان حزب با تشکیل دولت ائتلافی با حزب راست میانه دمکرات مسیحی مخالفند اما اعضای عملگرا با تشکیل چنین دولتی موافقند. 'کیوین کوهنرت' (Kevin Kuhnert) رئیس 28 ساله و بانفوذ شاخه جوانان حزب سوسیال دمکرات رهبری مخالفان با تشکیل دولت ائتلافی را به دست گرفته است. نتیجه رای گیری اعضای حزب روز چهارم مارس (یکشنبه 13 اسفند) مشخص خواهد شد.
اروپام**1078**3404** خبرنگار: بابک جعفری**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما