شناسهٔ خبر: 24100363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، ایران را به تهدیدات سایبری متهم کرد

نیویورک- ایرنا- مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، تهدید سایبری را یکی از بزرگترین تهدیدها علیه امنیت ملی کشورش دانست و افزود: ایران، کره شمالی، روسیه و چین بزرگترین تهدید در فضای مجازی را ایجاد می کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دن کوتس روز سه شنبه در نشست استماع کمیته اطلاعات سنای آمریکا در موضوع «چشم اندازجامعه اطلاعاتی درباره با تهدیدها علیه امنیت ملی آمریکا» مطرح کرد.
دنی کوتس افزود: به خاطرحمایت شما از لایحه 702 که اختیارات تشکیلات اطلاعاتی را تمدید کرد، تشکر می کنم. بحران های بین کشورها به خصوص به دلیل توسعه جنگ افزارهای کشتار جمعی، هم از سوی بازیگران دولتی و هم بازیگران غیر دولتی در بالاترین حد پس از جنگ سرد رسیده است .
وی ادامه داد: بازیکنانی از فضای مجازی برای اقدام شرارت بار استفاده می کنند و قوانین بین المللی را به نفع خودشان استفاده می کنند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اضافه کرد: وارد دوره ای شده ایم که رقابت برای برتری فناوری است. دشمنان ما می خواهند که شکاف در داخل امریکا ایجاد کنند وخیلی ار گروه های تروریستی سعی می کنند در خاورمیانه، افریقا و امریکای لاتین از طریق خشونت بین کشورها و داخل کشورها استفاده کنند.
کوتس درباره تهدیدهای جهانی اظهار نظر کرد و گفت: صادقانه بگویم که ایالات متحده تحت حمله سایبری است. گروه هایی که می خواهند با استفاده از فضای مجازی به هر اقدام عمده ای که در آمریکا اعم از شرکت ها، دولت های محلی و ایالتی و دولت فدرال انجام می شود، رسوخ کنند.
وی تاکید کرد: امریکا مورد تهدید همه روزهای حملات سایبری است. ایران، کره شمالی، چین و روسیه بزرگترین تهدید در فضای مجازی علیه امریکا هستند. همچنین گروه های تروریستی با استفاده از عملیات سایبری بتوانند به اهداف شرارت بارشان دست یابند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا تصریح کرد: بعضی از بازیکنان از جمله روسیه ممکن است بتوانند تعرضات بیشتری در فضای مجازی برای خدشه وارد کردن به ارزش های دموکراتیک و اتحاد ما با کشورها دیگر انجام دهند.
کوتس با بیان این که روسیه از انتخابات برای خدشه وارد کردن به دموکراسی و ارزش های آمریکا استفاده کردند، گفت: جاسوسی و قابلیت های تهدید سایبری چین اجازه خواهد داد تا آن ها بتوانند اولویت های خود را حفظ کنند.
وی با گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران افزود: ایران سعی خواهد کرد وارد شبکه های امریکا و متحدانش شود و زمینه را برای آینده فراهم آورد. همچنین کره شمالی از عملیات سایبری برای انجام عملیات و جمع آوری اطلاعات علیه آمریکا استفاده می کند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا ادامه داد: تروریست ها از اینترنت برای تامین منابع مالی و اشاعه پیامدهای بدخواهانه خود استفاده می کنند.
کوتس همچنین درباره تسلیحات کشتار جمعی سخن گفت و افزود: تلاش های کشوری برای مدرنیزه کردن یا امحای تسلیحات کشتار جمعی و تحویل آن ها یا تکنولوژی مربوط به آن ها تهدید عمده ای برای امریکا و متحدان آن است.
وی ادامه داد: کره شمالی در سال های آینده علاوه بر برنامه های موشکی بالستیک و هسته ای، بیشترین تسلیحات کشتار جمعی خطرناک را خواهد داشت. کره شمالی به تکمیل جنگ افزار شیمیایی خود هم ادامه خواهد داد.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اضافه کرد: روسیه به این که قدرتمندترین نیرو از نظر قابلیت های استفاده از تسلیحات کشتار جمعی باشد، ادامه می دهد و چین به توسعه گزینه های مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی و همچنین ایران با استفاده از برجام ادامه خواهد داد.
کوتس تاکید کرد: برجام به ایران اجازه می دهد که وقت بیشتری برای تکمیل تاسیسات هسته ای خود داشته باشد مگر این که ایران به تعهدات خود در این توافق بین المللی وفادار بماند.
وی اظهار کرد:پاکستان هم به دنبال برنامه تسلیحاتی رفته است. داعش و رژیم سوریه یا باقی مانده های داعش در سوریه هنوز به دنبال استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند و از آن ها در عراق و سوریه استفاده کرده اند. ما نگران بعضی از این بازیگران هستیم که به دنبال تسلیحات بیولوژیکی هم هستند.

**تروریسم
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا تهدید تروریسم را قابل ملاحظه دانست و گفت: داعش، القاعده، حزب الله و گروه های تروریستی وابسته به آن ها و همین طور ایران که حامی فعالیت های تروریسم است. همچنین خشونت افراط گرایی در آمریکا که ملهم از رادیکال ها و تروریسم سنی است، معرف یک تهدید بزرگ است.
کوتس افزود: با این حال، داعش همچنان تهدید باقی مانده است و بر این که قدرت خود را در عراق، سوریه و جاهای دیگر بسیج کند و حضور جهانی و آرمان های خود را پیش ببرد، عملیات هایی را در سراسر جهان طرح ریزی و هوادارانش را در کشورهای دیگر به انجام آن تشویق می کند.
وی ادامه داد: همچنین القاعده یک بازیگر عمده در صحنه تروریسم بین المللی خواهد بود و اولویت هایش را تعیین می کند، القاعده همچنان می خواهد به منافع آمریکا در داخل و خارج حمله کند.

**تهدید فضایی
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به تهدیدات فضایی گفت: این فضا باعث می شود بازیگرانی که تجاری و غیر تجاری هستند، وارد شوند. روسیه و چین هم مراقبت های خود را از نظر تعداد و قابلیت ماهوارها گسترش می دهند.
کوتس اضافه کرد: روسیه و چین تسلیحات ضد فضایی خود را توسعه و تکمیل می کنند و حتی تسلیحات ضد ماهواره ای خواهند داشت تا بتوانند کارکرد و قابلیت های نظامی آمریکا و متحدانش را کاهش دهند و از مزیت های آمریکا در فضا بکاهند.

**گروه های جنایی چند ملیتی
وی به سازمان های چند ملیتی جنایی هم اشاره کرد و گفت: این گروه ها مواد غیرقانونی را اشاعه می دهند و بر میزان مرگ و میر اضافه می کنند، آن ها قاچاق انسان را ادامه می دهند و منابع مالی را هدر می دهند و اموال عمومی را به تاراج می برند.

**کره شمالی
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا افزود: کره شمالی همچنان یک تهدید فزاینده برای آمریکا و منافع آن است. پیونگ یانگ بارها گفته است که به هیچ وجه درباره برنامه موشکی و هسته ای آن صحبت نخواهد کرد برای این که می گوید تسلیحات هسته ای برای امنیتش مهم است.
کوتس از موشک های بین قاره ای کره شمالی برای غلبه بر شبه جزیره کره یاد کرد و گفت: کره شمالی با موشک های بالستیک بین قاره ای انتظار داریم که آزمایش های بیشتری انجام دهد و وزیر دفاعش تهدید به آزمایش هسته ای در حوزه اقیانوس آرام داشته باشند.
وی ادامه داد: موشک های بالستیک برد دور کره شمالی می تواند خاک آمریکا را مورد تهدید قرار دهد. این قابلیت ها تهدید فزاینده ای را در کره جنوبی و ژاپن و همچنین اهداف آمریکا در آن کشورها خواهد داشت.

**چین
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اضافه کرد: چین به طور فزاینده ای می خواهد نفوذ منطقه ای خود را افزایش دهد و موضع مستحکم اتخاذ کرد درباره دریای چین جنوبی و رابطه اش با تایوان و همچنین تعامل اقتصادی.
کوتس تصریح کرد: چین می خواهد حوزه نفوذ خود را در آسیا، آفریقا و حوزه اقیانوس آرام توسعه دهد.

**افغانستان
وی به مسایل افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان متحمل شرایط ملالت آوری است که طالبان به بار آورده اند. نیروهای امنیتی افغانستان با کمک ائتلاف می کوشند تا کنترل بیشتری بر مراکز جمعیتی داشته باشند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اظهار کرد: مشکل افغانستان با پناه دادن تروریست ها در پاکستان بغرنج می شود، تروریست ها از این پناه گاه ها برای حمله به هندوستان و افغانستان به خصوص به منافع آمریکا در این کشورها استفاده می کنند.
کوتس مدعی شد: پاکستانی ها نشان نمی دهند که فشار زیادی به این گروه ها وارد کرده باشند تا نتایج پایداری را در بر داشته باشد. دولت، هشت گروه ستیزه گر مرتبط با طالبان را مشخص کرده است و متوجه شده است که پاکستان پیوندهای خود را با این ستیزه گران حفظ می کند و همکاری های ضد تروریستی خود با آمریکا را محدود می کند.

**روسیه
وی به سیاست های کرملین هم اشاره کرد و گفت: پوتین ادامه می دهد به این که به سیاست خارجی متکی باشد تا سرنوشت ها را در خارج از مرزهای روسیه تعیین کند. از استراتژی خودکامه استفاده می کند تا حکومت خود را ابقا کند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا افزود: روس ها می خواهند کاری کنند تا به صورت کارا بذر شکاف و نفاق بیفکنند. ما انتظار داریم که روسیه از تبلیغات، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و سخنگویانی که به نظر خیلی دلسوز می آیند استفاده کند تا در ایالات متحده شکاف ایجاد کند.
کوتس تصریح کرد: هیچ تردیدی نیست که تلاش های قبلی روسیه موفق بوده است و استفاده خواهد کرد از انتخابات میان دوره ای 2018 به عنوان هدف حملات خود استفاده خواهد کرد.

**خاورمیانه و شمال آفریقا
وی این منطقه را دارای هرج و مرج سیاسی، اقتصاد شکننده و جنگ های نیابتی توصیف کرد و گفت: ایران همچنان بزرگترین حامی تروریسم خواهد بود و به خصوص در جاهایی همچون عراق، سوریه و یمن. ایران سعی می کند نفوذ منطقه ای خود را گسترش دهد و از جنگ علیه داعش بهره برداری خواهد کرد تا دوستی های تازه ای در منطقه به دست آورد و نفوذ خود را توسعه دهد.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا افزود: براورد می کنیم که ایران قابلیت های نظامی که نیروهای آمریکا و متحدان آمریکا در منطقه را تهدید کند، ادامه می دهد.
کوتس با اشاره به این که ایران بزرگترین قابلیت موشک بالستیک در منطقه را دارد، ادامه داد: تمام عملیات های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطر زیادی را متوجه کشتیرانی آمریکا می کند، حزب الله لبنان با حمایت ایران، هزاران جنگجو را در سوریه مستقر کرده است و گروه های تروریستی و شبه نظامیان دیگر را برای ایجاد بی ثباتی هدایت می کند.
وی اضافه کرد: اقدامات تحریک آمیز جمهوری اسلامی ایران که اخیرا در شمال اسرائیل دیدیم، بالقوه احتمال مناقشه را افزایش می دهد.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا به عملیات ترکیه در عفرین اشاره کرد و گفت: این رفتار، اقدامات علیه داعش را مختل می کند و برای منافع آمریکا خطرساز است در حالی که دمشق بعضی از جاهای شهری را پس می گیرد، وقتی به عراق نگاه می کنیم به نظر می رسد عراق با دوره طولانی از هرج و مرج سیاسی روبرو باشد.
کوتس مدعی شد: به نظر می رسد شرایط ایجاد داعش در عراق باقی باشد و ایران هم از این ضعف هایی که در داخل عراق وجود دارد، بهره برداری کرده است.
وی به شرایط یمن پرداخت و گفت: جنگ در یمن بین حوثی های تحت حمایت ایران و ائتلاف تحت رهبری سعودی بدتر خواهد شد و همین الان از نظر وضعیت انسانی فاجعه آمیز بوده و 20 میلیون نفر نیازمند کمک هستند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا افزود: وضعیت یمن نشانه مساله بزرگتری است که عده زیادی آواره شده اند و این بیشترین میزان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بوده است.

**اروپا
کوتس با بیان این که در فرانسه امانوئل مکرون نقش بارزتری در رابطه با مواجهه با چالش های جهانی به عهده گرفته است، گفت: اخیرا تلاش هایی از سوی برخی دولت ها در شرق و مرکز اروپا برای خدشه وارد کردن به استقلال ها. کنترل پارلمان در آن کشورها باعث می شود که از قدرت قوانین کاسته شود و به نفوذ چینی ها و روس ها کمک می کند.

**تهدید داخلی
وی به مساله نگران کننده داخلی آمریکا هم اشاره کرد و گفت: نگرانم که روند سیاسی دچار شکاف ما به خصوص درباره هزینه های فدرال، قابلیت دفاعی ما را تهدید می کند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا افزود: ناکامی از این رسیدگی به امور مالی که بدهی ملی را به ابعاد بالایی رسانده است، قابل دوام نیست و نمایانگر تهدید عمده علیه امنیت ملی است.
کوتس ادامه داد: بدهی ملی بزرگترین تهدید برای امنیت ملی است و مساله تامین مالی برای سازمان های اطلاعاتی به عنوان چالش باقی است و باید جلوی آن را هرچه سریعتر گرفت.
اروپام**1429
ناشر: محسن طاهرزاده

انتهای پیام /*

نظر شما