شناسهٔ خبر: 24095165 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گامی دیگر در راستای افزایش اختیارات دانشگاه‌ها؛

معاون وزیر علوم: زبان محلی می‌تواند به عنوان ۲ واحد اختیاری در دانشگاه‌ها تدریس شود

وزارت علوم و تحقیقات

معاون آموزشی وزیر علوم از تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه ها خبر داد و گفت: به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که زبان محلی می‌تواند به عنوان دو واحد اختیاری تدریس شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر،‌ که روز سه شنبه در شصت و یکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه الزهرا (س) سخن می‌گفت، افزود: در آئین نامه‌های آموزشی سال ۹۵ واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها را ابلاغ کردیم که حدود پنجاه درصد مفاد آئین نامه‌های آموزشی مربوط به اختیارات دانشگاه‌ها است و در سال آینده بخش عمده‌ای از آنها به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود و این تفویض اختیار مساوی است با مسئولیت پذیری که باید شیوه اجرایی درون سازمانی را در دانشگاه‌ها تدوین کند.

دکتر شریعتی نیاسر گفت: دانشگاه‌های دنیا چشم به همکاری با دانشگاه‌های ما دوخته‌اند ویکی از مسائلی که می‌تواند دانشگاه‌های ما را بین المللی کند طرح اقتصاد مقاومتی است که ارتقای دانشگاه‌ها به سطح بین المللی را دارد.

وی افزود: در حال حاضر همه رشته‌ها در تمام مقاطع تحصیلی را در دانشگاه‌های کشور داریم این نشان دهنده این است که در زمینه آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و به ندرت نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داریم.

وی با اشاره به تاکید تعامل معاونان دانشجویی و آموزشی گفت: باید میان معاونان آموزشی و دانشجویی در دانشگاه‌ها تعامل داشته باشیم و این ضرورتی است که احساس می‌شود.

وی ادامه داد: از مرحله شناسایی چالش‌ها عبور کردیم اما اینکه ادعا کنیم مشکلات مرتفع شده درست نیست در این چهار سال اخیر توانستیم رشد جمعیت دانشجویی را مهار کنیم و باید در ادامه سیاست‌های اعتدالی را برای رفع این چالش‌ها به کار بگیریم و بین زیرنظام ها هم افزایی داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم و در واقع ما چندین نظام آموزشی را اداره می‌کنیم کهشامل دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، جامع علمی کاربردی، دانشگاه‌های مهارتی و پیام نور هستند و یکی از کارهایی که می‌تواند تعامل ایجاد کند مدیریت منطقه‌ای است که از سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زده‌ایم.

وی همچنین توجه به کیفیت و مهارت افزایی فارغ التحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضعف کیفی فارغ التحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است که باید تلاش کنیم دانشجو برای فارغ التحصیلی مهارت داشته باشد و برای مهارت آموزی دانشجویان تاکنون بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در مناطق مختلف بازنگری و ابلاغ شده و سری جدید آن نیز بازنگری خواهد شد.

دکترشریعتی نیاسر اظهار داشت: ۲۵۰۰ مرکز دانشگاهی داریم که بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استاندارد هستند به همین دلیلجلوی افزایش جمعیت دانشجویی آنها را گرفتیم تا بتوانیم این مراکز را استانداردسازی کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص کمیسیون موارد خاص نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد قانونی برای رسیدگی به دانشجویانی است که در شرایط خاص قرار دارند و باید رویکرد مساعدت آمیز به مسائل دانشجویان داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، شریعتی نیاسر در مورد سطح بندی دانشگاه‌ها نیز گفت: سطح بندی دانشگاه‌ها را از دو سال قبل آغاز کردیم که در دو مرحله بازنگری شده و برای دوره جدید نیز آئین نامه آن بازنگری خواهد شد و تصمیم گیری های ستاد وزارت نیز براساس این رتبه بندی و سطح بندی است.

انتهای پیام

نظر شما