شناسهٔ خبر: 24044504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری جشن پیروزی انقلاب در مومبای هند

سرکنسول ایران در مومبای هند: یکی از ثمرات پیروزی انقلاب، آزادی از استبداد داخلی بود

سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور

جشن آغاز دهه فجر سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران روز شنبه با سخنرانی سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای هند برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم جشن آغاز دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران امروز با حضور شخصیت های سیاسی و اجتماعی، دیپلماتها، انجمن زرتشتیان، دانشجویان، فرهیختگان، هنرمندان، جمعی از مسئولان در حوزه کشتیرانی و نفت کشورمان و ایرانیان مقیم در مومبای شنبه شب 21 بهمن 1396 در محل خانه فرهنگ در مومبای (هند) برگزار شد.
در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و برنامه هایی متنوعی از قبیل: پخش سرود ملی، اجرای موسیقی سنتی، نمایش کلیپ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و سخنرانی در خصوص اهمیت و جایگاه انقلاب ادامه یافت.
در ابتدای برنامه مهدی زارع، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مومبای ضمن عرض خوش آمد به مدعوین حاضر در این جشن گفت: دهه فجر، فرصت بازنگری در ارزش ها و آرمان هاست. اکنون که در مقاطع خاصی از تاریخ تحولات جهان و همچنین در موقعیتی حساس و سرنوشت ساز از دوران انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم، مسئولیت ما ایجاب می کند تا واقعیت ها، ریشه ها و آثار گوناگون انقلاب را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشناسیم تا بتوانیم با برنامه ریزی حساب شده ارکان انقلاب را تثبیت کنیم. مهمترین و اساسی ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بود و این نکته حساسی است که از دید غربی ها و سیاست مآبان مادی گرا، خارج و از حیطه تفکر محدود آنان بیرون و برای آنها و دنباله روان شان واژه ای نا مفهوم است.
وی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به دستاورد های مهم انقلاب اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات عمیقی در داخل و خارج از کشور و جهان ایجاد شد که مهمترین آنها عبارت است از شکوفایی معنوی و گرایش مردم به سمت ارزش های اسلامی ، گسترش آزادی های مشروع که خود موجب حضور بیشتر مردم در  در صحنه های مختلف اجتماعی شده است؛ فعال شدن حوزه و دانشگاه در صحنه های علمی و اجتماعی و وحدت این دو جناح مهم و سرنوشت ساز؛ حضور فعال زنان در انقلاب و بالا رفتن منزلت زن در ایفای نقش سیاسی؛ طرح مسئله استکبار ستیزی در سطح بین المللی و احیای فریضه جهاد و بیداری ملت های مظلوم در مقابل مستکبران و سلطه طلبان و مطرح شدن دین مبین اسلام در صحنه های بین المللی به عنوان قدرتی قابل توجه.
سپس احمد صادقی، سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این مراسم، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و یاد رهبر کبیر انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی و تقدیر و تشکر از مهمانان شرکت کننده در این جشن بزرگ، در بخشی از سخنان خود گفت: در آستانه جشن بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و همزمان با روز ملی جمهوری اسلامی ایران، نهال این انقلاب شکوفاتر و بارورتر از گذشته سربرآورده است. این امر فارغ از فشارها و مصائب متحمل شده از سوی ملت ایران نبوده است. این مجال فرصتی را برای توصیف برخی از جنبه های این دستاوردها و روشنگری در مورد مواضع کشور در ارتباط با روندهای منطقه و جهانی به دست می دهد.
صادقی افزود: ثمره پیروزی انقلاب اسلامی در وهله نخست، کسب استقلال سیاسی از نفوذ بیگانگان و آزادی از استبداد داخلی بود. وجه دیگر این دستاوردها بٌعد مشارکت مردم در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران و برقرار نمودن دولت های برسر کار در کشور و چرخش منظم امور اداره کشور به واسطه آراء عمومی بوده است؛ به گونه ای که تاکنون 40 انتخابات کشوری با شمار بالای مشارکت رأی دهندگان بویژه جوانان و بانوان در کشور برگزار شد و در آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396، مردم ایران با 73 درصد آراء به استمرار دولت تدبیر و امید رأی دادند.
سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دستور کار سیاسی کشور بر پایه گسترش مناسبات و تعامل با کشورهای جهانی ادامه یافته و در این سیره برجام که توافق بین المللی ایران با 6 کشور بوده است، به عنوان نمونه روشنی برای لحاظ داشتن منافع همه طرف های ذی مدخل در حل و فصل اختلافات بین المللی مطرح است. از این رو جمهوری اسلامی ایران با نظرداشتن منافع و امنیت خود و جامعه بین المللی به اجرای همه جانبه این توافق همت گماشته و تائیدات مکرر سازمان بین المللی انرژی اتمی گواهی بر این امر است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: تلاش برای حل و فصل مناقشات پیچیده منطقه ای و بین المللی بویژه در حوزه غرب آسیا از راه مشارکت جمعی، وجه بارزی از تلاش جمهوری اسلامی ایران در تعمیق مشارکت بین المللی و فرایندهای سیاسی آن است. نکته مهم در این خصوص لزوم مشارکت جمعی در موضوع هایی است که منافع جمعی از کشورها را دربردارد، زیرا در دنیای امروز تحصیل منافع هر یک از بازیگران با تأمین منافع سایرین هم ارتباط می یابد و این مهم در مقابله با معضل تروریسم تکفیری در غرب آسیا خود را نشان داده است. هر چند داعش به عنوان مهمترین جلوه اینگونه تروریسم رو به افول نهاده است، اما حل مسئله سایر گروهک های تروریستی درگروی همین مشارکت جمعی است و اثرات آن در سایر مناطق در اروپا، آمریکا و شرق آسیا بروز و ظهور خواهد داشت.
احمد صادقی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا و در مشارکت با دولت های قانونی بر سر کار در عراق و سوریه همّ خود را به مبارزه با تروریسم تکفیری مصروف داشته است. برهمین مبنا، جمهوری اسلامی ایران حل این مشکل را در گروی همکاری منطقه ای و دولت های درگیر با این موضوع دانسته و مداخله بازیگران فرامنطقه ای که بدون خواست و اراده دولت های کشورهای درگیر با تروریسم در صحنه حضور می یابند، را موجب افزایش پیچیدگی بحران های منطقه می داند. در این سیاق، آغاز و استمرار گفت‌وگوهای ملی بین طرف های اصلی (مثلاً سوری – سوری و یمنی – یمنی) را راهگشای جامع این مسئله و در راستای برقراری «امنیت پایدار» در بستر یک «منطقه قوی» از راه «شبکه های امنیت منطقه ای» تلقی می کند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان گام نخست در این مسیر، جمهوری اسلامی ایران برقراری «تجمع گفتگوی منطقه ای» در حوزه خلیج فارس پیشنهاد کرده است و دعوت خود را به سوی همه همسایگان منطقه توسعه داده و از طرف های برون منطقه ای در غرب و اروپا جلب پشتیبانی دراین زمینه را انتظار دارد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی فعال و مؤثر در جهان اسلام برقراری عدالت در مورد ملت فلسطین را در راستای برقراری امنیت پایدار در منطقه همواره دنبال کرده است.
سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای گفت: به باور ما ادامه اشغال اراضی فلسطین به عنوان یک شکل اساسی منطقه بوده و سایر موضوع های بین المللی را تحت تأثیر قرار می دهد. به رسمیت شناختن شهر بیت المقدس (قدس) به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط دولت ایالات متحده آمریکا در عمل در تقابل با جامع جهانی و کشورهای اسلامی است.
سخنران بعدی عزیز محی الدین، از حافظان قرآن در هند بود که ضمن عرض تبریک به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: 2 نوع دیکتاتور در دنیا وجود دارد، یکی دیکتاتور خارجی مثل حکومت انگلیس که ما آنها را از کشورمان بیرون کردیم و بر آنها پیروز شدیم و دوم دیکتاتور داخلی که ویژگی انقلاب اسلامی ایران براندازی دیکتاتور داخلی که فاشیسم و جاسوس بسیار قوی بود که نهایتا انقلاب اسلامی ایران پیروز شد. در  قرآن آمده است که خداوند برای سرنگونی فرعون، حضرت موسی را فرستاد و امام خمینی (ره) را مأمور کرد تا در این انقلاب اسلامی پیروز شود. هر کشوری می تواند انقلاب کند ولی آنچه مهم است نگهداشتن انقلاب، آرمان ها و شعائر اسلامی آن است که ایران حتی بعد از گذشت 39 سال همچنان برقرار و پیروز است.
در ادامه این مراسم هنرمندان فرهیخته کشورمان (کنسرت موسیقی (آئین) اعزامی از تهران) با نواختن موسیقی اصیل ایرانی همراه با ترانه‌های انقلابی ضمن یادآوری تحولات مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان لحظات بیادماندنی را در بین شرکت کنندگان در مراسم ایجاد کردند.

انتهای پیام

نظر شما