چکیده
در بحث چرایی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی رژیم پهلوی، پژوهش های بسیاری براساس دیدگاه ها و چارچوب های نظری گوناگون صورت گرفته است. در این مقاله «رابطهی بین کارویژهی حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی» بر اساس نظریهی کارکردگرا-ساختاری تالکوت پارسونز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محقق با بیان سه الگوی: مذهب گرایی، ایران گرایی و غرب گرایی عصر پهلوی و با تحلیل محتوای کتاب های فارسی اول تا پنجم ابتدایی دورهی پهلوی دوم و شعارها و دیوارنوشته های انقلاب اسلامی، میزان سمتگیری رژیم پهلوی و مردم انقلابی را نسبت به سه الگوی یادشده تجزیه و تحلیل کرده و به این جمع بندی رسیده است که رژیم در حفظ الگو از طریق جامعهپذیری سیاسی با استفاده از عامل مدرسه و ابزار کتاب درسی، موفق نبوده است؛ در نتیجه، با ایجاد عدم تعادل و بروز تعارض های ارزشی بین نظام حاکم و مردم، انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و رژیم فرو پاشید.
کلیدواژه ها: حفظ الگو؛ رژیم پهلوی؛ انقلاب اسلامی؛ مذهبگرایی؛ ایرانگرایی؛ غربگرایی
نویسنده:
علی اکبری معلم
فصلنامه سیاست متعالیه - دوره 4، شماره 13، تابستان 1395.
∎
نظر شما