شناسهٔ خبر: 23722049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد:

افتتاح نخستین مرکز آموزش گردشگری دریایی کشور در خرمشهر

خرمشهر - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از افتتاح نخستین مرکز آموزش گردشگری دریایی کشور در خرمشهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محسنی قلعه قاضی شامگاه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، برای مرکز آموزشی گردشگری دریایی در خرمشهر مجوز فعالیت صادر شده است که ظرفیت آموزش به ۲۰ نفر در هر دوره را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مرکز ۹ اسفند امسال افتتاح می‌شود، افزود: تا دو سال آینده حوزه گردشگری منطقه اروند به حوزه اشتغال‌زایی پایدار تبدیل خواهد شد و آموزش تور لیدرها نیاز است و ثبت‌نام در این مرکز آموزشی می‌توانند در درآمدزایی مؤثری ایجاد کند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین از برگزاری نخستین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون در خرمشهر در همین روز خبر داد و گفت: ۹ اسفند اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند کارون در مجتمع تجاری تفریحی برلیان که به شکل کشتی طراحی شده است هم برگزار خواهد شد.

وی از تشکیل کمیته گردشگری دریایی دانش‌آموزی و دانشجویی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی‌شده است برای سال آینده نوشت‌افزار و اقلام آموزشی با موضوع گردشگری دریایی تهیه و عرضه شود.

محسنی قلعه قاضی به طراحی اطلس گردشگری و تعیین ۴۰ حوزه فعالیت گردشگری دریایی به‌عنوان خط‌مشی فعالیت در این حوزه اشاره کرد.

تجارت بدون آلودگی

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه به رونق تجارت به‌عنوان دیگر منبع مهم اشتغال در منطقه اشاره و اظهار کرد: تخلیه و بارگیری کلینکر که در حال حاضر میزان آن در بندر خرمشهر یک میلیون تن است، باعث مشغول به کار شدن ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است که با وجود اهمیت بعد اقتصادی، رعایت اصول و نکات زیست‌محیطی در اولویت است.

وی، توجه به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تخلیه و بارگیری کلینکر، لحاظ کردن ملاحظات زیست‌محیطی و فاکتور سلامتی شهروندان را اولویت‌های تجارت این ماده معدنی در بندر خرمشهر دانست و از اتخاذ سازوکارهایی برای تخلیه و بارگیری بدون پیامد زیست‌محیطی و بهداشتی این ماده معدنی خبر داد.

محسنی قلعه قاضی اظهار کرد: در بحث کلینکر اگر برای سلامت مردم مشکل‌آفرین باشد تجارت آن متوقف می‌شود اما با توجه به فرصت‌های اقتصادی ایجاد شده به واسطه این ماده معدنی متوقف کردن آن به نفع شهرستان نیست بلکه راه‌های دیگری برای لحاظ کردن نکات زیست‌محیطی بررسی شده است.

وی به برشماری اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، محل تخلیه قبلی به محل دیگری منتقل خواهد شد که در مرحله نخست، یک محل به صورت کامل تخلیه و به محل دیگری منتقل شد در مورد محل دپوی دیگر نیز که مشکل آن به نسبت قبلی کمتر است تخلیه از بیرون متوقف شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی و خرید ماشین‌آلات استاندارد را به عنوان دیگر راهکار برای به حداقل رساندن این مشکلات برشمرد و بیان کرد: بحث احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی همچون کلینکر به بخش خصوصی ارائه شده است که در مرحله آماده‌سازی طرح اولیه قرار دارد، همچنین ورود ماشین‌آلات استاندارد که دارای شرایط مورد قبول محیط‌زیست است هم در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین برخی سازوکارهای دیگر همچون محصور کردن محل با دیوار سه متری بتی، شوتینگ آب به شعاع زیاد که باعث بازگشت گردوغبار به محل دپو شود، استفاده از دوش آب برای نمناک کردن خودروهای حامل کلینکر و همچنین لحاظ کردن برخی نکات همچون مدیریت زمان، توجه به جهت باد غالب و میزان ورزش باد از دیگر اقدامات در حال انجام یاد کرد.

راه‌اندازی کریدور اقتصادی بندر باهنر به بندر خرمشهر

محسنی قلعه قاضی در ادامه از پیگیری ایجاد کریدور اقتصادی بندر باهنر به بندر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: با استانداران دو استان خوزستان و هرمزگان و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی مذاکره شده است تا بارها و محصولاتی که تاکنون از طریق جاده‌ای از بندرعباس به عراق و از آنجا به ترکیه و دیگر نقاط جهان منتقل می‌شدند، از این پس به جای حمل جاده‌ای از طریق آبی از بندرعباس به خرمشهر منتقل شوند که هم عاملی در کاهش هزینه‌ها باشد و هم به توسعه تجارت منطقه منجر شود.

وی افزود: در حال حاضر بندر باهنر در بندرعباس رتبه نخست صادرات تر و بار و محصولات جالیزی را در کشور دارد که با اجرایی شدن این طرح می‌توان جانی تازه به تجارت آبی خرمشهر ببخشید.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر عملی شدن این امر را بسته به تصمیم مسئولان دو استان اعلام کرد.

شناورهای سازی مغروقه ها

محسنی قلعه قاضی در ادامه لایروبی اروندرود و شناورسازی مغروقه ها در این گذرگاه آبی را لازمه توسعه صادرات و ورود سرمایه‌گذاران دانست و از آغاز شناورسازی مغروقه کشتی خانیان یکی از مهم‌ترین مشکلات آبراهه اروندرود طی آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۸۱ مغروقه از آبراهه اروند شناورسازی شده است. سال گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ ۲۶ میلیارد دلار منعقد شد که در پی آن تاکنون ۲۱ مغروقه شناورسازی شده است و شناورسازی کشتی خانیان که مانعی در گلوگاه اروندرود است نیز طبق برآورد انجام شده بهمن جاری آغاز می‌شود که روند شناورسازی آن نیز پس از سه تا چهار ماه پایان خواهد یافت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین از گل شویی دو مغروقه در رود کارون هم‌زمان با شناورسازی مغروقه ها در اروندرود خبر داد و در ادامه متذکر شد، بخش مهم کار لایروبی کارون که مانع امر تجارت بندری می‌شود انجام گرفته و بقیه کار مربوط به حاشیه این رودخانه می‌شود.

نظر شما