شناسهٔ خبر: 23721571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تشکیل کمیته سه‌جانبه ایران، ترکیه وعراق برای مقابله با ریزگردها

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستان‌ها: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام‌کرد: با دستور رئیس‌جمهوری خوزستان اولویت نخست برای سازمان محیط‌زیست است.
عیسی کلانتری در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در محل استانداری در اهواز، با اشاره به سوء‌‌‌مدیریت آب در طول دهه‌های گذشته در کشور گفت: در طول ۴۰ سال اخیر بزرگترین صدمات به محیط‌زیست توسط خود ما انجام شده است چرا که با مصرف بی‌رویه منابع آب ازجمله آب‌های زیرزمینی شرایط خشکی امروز را رقم زده‌ایم.
وی افزود: وضع امروز و مشکلاتی که با آن دست به گریبانیم، نتیجه عملکرد سوء‌مصرف آب توسط افراد است به‌طوری‌که بدون آینده‌نگری و کارشناسی منابع آب خود را بی‌رویه مصرف کردیم.
او ادامه داد: به‌عنوان نمونه به جای این‌که صنایع فولاد و پتروشیمی را در سواحل جنوبی کشور مستقر کنیم، این صنایع را در مرکز کشور توسعه دادیم و در کشاورزی به جای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مدرن‌سازی کشت بدون بهره‌وری و بی‌رویه، آب‌های کشور را هدر دادیم.
معاون رئیس‌جمهوری اضافه‌کرد: با توجه به این شرایط و این‌که کشور ما کشوری نیمه‌خشک و نیمه‌بیابانی است، امروز باید خود را برای زندگی با کم‌آبی آماده کرده و سازگار کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به تلاش‌‌های دولت برای مهار ریزگردها با منشاء خارجی، افزود: اخیرا جلسه‌‌ای با سفیر ترکیه داشتم و نگرانی‌های خود را به صورت جدی به وی منتقل کردیم و پیشنهاد شد کمیته‌ای سه‌جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و ترکیه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شود.
معاون رئیس‌‌جمهوری همچنین گفت: خوزستان برای دولت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و رئیس جمهوری دستور داده برای سازمان محیط‌زیست کشور اولویت اول باشد.
* تأمین حقابه تالاب‌ها
استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: با اقدامات انجام‌شده در حوزه تالاب هورالعظیم خوشبختانه در طول یک سال گذشته ریزگردهایی که منشاء آن از این حوزه بوده تا حدودی از بین رفته است.
غلامرضا شریعتی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که موج جدید ریزگردها برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، اضافه‌کرد: اخیرا با تعطیلی دو روزه مدارس و ادارات شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است و مردم انتظار دارند تامین حقابه‌های تالاب‌ها و اختصاص اعتبارات مورد اهتمام و توجه جدی باشد.
او گفت: در خوزستان در مجموع ۴۲ هزار هکتار کانون فوق‌بحرانی داریم که متعهد هستیم تا پایان سال با عملیات مختلف از جمله کشت نهال، آب‌اندازی، قرق‌کردن و مالچ‌پاشی این کانون‌ها را مهار کنیم و در یک بازه زمانی پنج تا شش ساله کل ۳۲۰ هزار هکتار کانون‌های فعال ریزگرد در خوزستان را مهار کنیم.
‏* کنترل ریزگردها در جنوب شرق اهواز ‏
وزیر جهاد کشاورزی دیروز در جریان بازدید از طرح ایجاد کانال انتقال آب از کارون به کانون‌های ریزگردها در اهواز گفت: کنترل ریزگردها در جنوب شرق اهواز از اهداف میان‌مدت است.
محمودحجتی در حاشیه این بازدید با بیان این‌که آب اندازی در تالاب منصوره و هور شریفیه از اهداف کانال ۴۷ کیلومتری فعلی است، اضافه‌کرد: در سال‌های آینده نیز کانون‌های گرد و غبار هندیجان، مارون و زهره مرطوب سازی خواهند شد تا با اقدامات بیولوژیک و مرطوب‌سازی منشاء ریزگرد جنوب شرق اهواز را که عمدتا در زمستان فعال می‌شوند در یک عملیات میان مدت کنترل کنیم.
حجتی افزود: سازگاری طبیعت با پیش بینی‌های کارشناسان این حوزه همراه بود و نهال‌هایی که اسفند سال گذشته و فروردین امسال کاشته شده سبز شده‌اند.
وی گفت: امیدواریم این نهال‌ها دو تا سه سال آینده رشد کنند و اثرات زیست محیطی خود را عملا در مهار گرد و غبار نشان دهند.
وزیرجهاد کشاورزی اضافه‌کرد: در یک دوره میان مدت آثار این نهالکاری در عرصه جنوب شرق اهواز پدیدار خواهد شد و مردم اهواز نیز شاهد کاهش اثرات ریزگردها با منشاء داخلی خواهند بود.
وی گفت: یکی از اقداماتی که جای تقدیر دارد، ساخت کانال ۴۷ کیلومتری آبرسانی موسوم به کانال مهندس پورشریف است که امیدواریم کار عبور این کانال از خط لوله نفت به پالایشگاه آبادان امروز به اتمام برسد و حداکثر تا ۲ روز آینده آب به تالاب منصوریه وارد شود.
او ساخت این کانال در مدت کوتاه را یک شاهکار مهندسی خواند و افزود: این کانال از میان جاده، راه‌آهن، ده‌ها خط لوله نفت، گاز و آب عبور کرده که هرکدام مختصات ایمنی خود را می‌طلبد.
وزیر جهادکشاورزی اضافه‌کرد: با همتی که از سوی تمام نهادها مانند بسیج، نیروهای مردمی و پیمانکاران محلی انجام گرفته است و پشتیبانی‌های دولت در تامین اعتبار، افق روشنی را در اختیار ما قرار می‌دهد منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز امسال با مرطوب‌سازی و نهالکاری تحت کنترل قرار می‌گیرد.
وی با بیان این‌که برنامه بلندمدت ما حذف ریزگردها از این نقطه است افزود: گرچه اقدامات انجام شده قابل تقدیر است، اما معتقد هستم بیشتر می‌توان کار کرد از همین رو به دنبال افزایش سرعت در این زمینه هستیم.
حجتی درباره کانون‌های غرب اهواز افزود: برای کانون‌های غرب اهواز عملیات مالچ پاشی انجام گرفته و ۳۵۰۰ هکتار از این عرصه‌ها مالچ‌پاشی شده است. ‏
او گفت: باتوجه به ظرفیت‌های بودجه‌ای،
پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۲ هزار هکتار از عرصه‌های گرد و خاک مالچ پاشی شود.‏
‏* مهار کانون‌های گرد و خاک ‏
استاندار خوزستان با بیان این‌که برای رفع مشکل ریزگردها با منشاء داخلی ۳۲۰ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار این استان باید مهار شود افزود: اکنون به برنامه مدیریت یکپارچه سرزمینی در استان و کانون‌های داخلی ریزگرد نیاز داریم.
غلامرضا شریعتی افزود: نمی‌توان تحمل کرد که یک وزارتخانه برای تحقق اهداف خود پروژه‌ای را بدون توجه به پیامدهای زیست محیطی آن اجرا کند.
وی اظهار داشت: رئیس‌جمهوری دستگاه‌های مختلف مانند وزارت جهادکشاورزی، استانداری خوزستان، سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست را مأمور حل مشکل گرد و غبار خوزستان کرده است.
شریعتی با اشاره به این‌که ۳۰۰ میلیارد ریال در اسفند سال گذشته برای مهار کانون‌های گرد و غبار خوزستان تخصیص یافت، افزود: سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفته شد که افزون بر ۷۰ درصد آن در حوزه‌های مختلف به جهادکشاورزی، موسسه جهادنصر، سازمان محیط‌زیست، زمین‌شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.
استاندار خوزستان اقدامات انجام شده در این راستا را شامل ۲ بخش بیولوژیک و فنی مهندسی خواند و گفت: در بخش فنی مهندسی موسسه جهادنصر تونلی به طول ۴۷ کیلومتر و عرض ۵۰ متر حفر کرده که باوجود موانع طبیعی و غیرطبیعی بی‌شمار تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.
وی افزود: یکی از مزایای این تونل آب اندازی به تالاب‌های فصلی مانند منصوری و شریفیه است که در چند سال گذشته خشک شدند.
شریعتی درباره طرح کشت نهال نیز ادامه داد: سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ هکتار از عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نهالکاری شد، حدود ۴۰۰۰ هکتار نیز در سال‌های گذشته نهالکاری شده بود.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه حدود ۴۲هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز فوق بحرانی است، تاکید کرد: طبق برنامه قرار است امسال نیز در سطح ۱۹هزار هکتار از اراضی نهال کشت شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزیر جهاد کشاورزی از سوی رئیس‌جمهوری به خوزستان سفر کردند تا آخرین اقدامات لازم در خصوص کنترل ریزگردها با منشاء داخلی را بررسی کرده و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه دهند.
ریزگردها با منشاء داخلی و خارجی در استان خوزستان زندگی مردم را مختل کرده است به طوری‌که مدارس ۲۱ شهرستان را در ۲ روز گذشته تعطیل کرد و ادارات برخی از ا ین شهرستان‌ها نیز تعطیل شد.

نظر شما