شناسهٔ خبر: 23721018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه انگلیس: راه حل بحران در سوریه و یمن نظامی نیست

لندن - ایرنا - بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس عصر سه‌شنبه در آستانه سفرش به پاریس برای شرکت در نشست بررسی تحولات سوریه تصریح کرد که بحران سوریه و یمن راه‌حل نظامی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت خارجه انگلیس، وی افزود: درگیری‌ها در سوریه و یمن بدترین بحران انسانی دوران ما را ایجاد کرده و تنها از طریق مذاکرات مسالمت‌آمیز و دقیق در راستای تحقق راه‌حل سیاسی این بحران خاتمه پیدا می‌کند.
وی افزود: انگلیس به نقش خود به‌عنوان پیشرو در تلاش‌های دیپلماتیک به کمک شرکای بین‌المللی‌اش در سراسر جهان برای رسیدن به راه‌حل پایدار ادامه خواهد داد.
بر اساس این گزارش، جانسون قرار است در نشستی به میزبانی فرانسه و آمریکا در رابطه با بررسی حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه و حمایت از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه شرکت کند.
او متعاقباً نشستی را در سفارت انگلیس در پاریس با حضور وزرای خارجه آمریکا، عربستان سعودی و امارات در رابطه با پایان درگیری‌ها در یمن میزبانی خواهد کرد.
وزرای یادشده در ماه دسامبر (آذرماه) گذشته نیز در نشستی در لندن پیرامون بررسی تحولات یمن شرکت کردند.
در جریان این نشست شرکت‌کنندگان با صدور بیانه‌ای نسبت به فجایع انسانی در یمن ابراز نگرانی کرده و بر لزوم پایان درگیری‌ها در این کشور تأکید کردند.
در این بیانیه‌ آمده است: وزرای شرکت‌کننده در این نشست تأکید کردند که درگیری‌ها در یمن، بحران انسانی ایجاد کرده است. آنها توافق کردند که تمام طرف‌ها به‌طور مشترک مسئولیت دارند تا نسبت به دسترسی سریع و امن به کالاهای بشردوستانه اطمینان حاصل کنند. شرکت‌کنندگان همچنین در رابطه با راه‌های تقویت سازوکارهای بازرسی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به یمن ضمن حفظ روند ورود کالاهای بشردوستانه به این کشور گفت‌وگو کردند.
بیانیه یادشده می‌افزاید: شرکت‌کنندگان در این نشست برافزایش تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی که تنها راه پایان درگیری‌ها در یمن و تهدید امنیتی کشورهای همسایه به شمار می‌رود، تأکید کردند. آن‌ها همچنین خواستار نشان دادن انعطاف از سوی تمام طرف‌ها شده و از شبه‌نظامیان حوثی خواستند تا از طریق همکاری با «اسماعیل ولد الشیخ احمد » نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به روند سیاسی کمک کند.
عربستان با همراهی چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور باهدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است.
شبک**1708**اروپام ** هـ ن **انتشار:علیرضا ارشادی

انتهای پیام /*

نظر شما