شناسهٔ خبر: 23720778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تغذیه ناسالم و چاقی عامل اصلی بروز بیماری های غیرواگیر

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز بهداشت خوزستان، تغذیه ناسالم و چاقی عامل اصلی بروز بیماری های غیرواگیر دانست و اظهار داشت: در خوزستان سالانه حدود پنج هزار مورد سرطان ثبت می ‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، دکتر شکرالله سلمان ‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، امروز (3 بهمن) در نشست خبری بااصحاب رسانه پیرامون پویش ملی مبارزه با سرطان، با اشاره به اینکه امروزه در کشور بیماری های واگیر کنترل شده است، گفت: در حال حاضر درگیر اپیدمی بیماری های غیرواگیر هستیم که تغذیه ناسالم و چاقی عامل اصلی این امر است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آماری که سال 95 بر روی افراد 18 تا 64 ساله خوزستان انجام شد، 15 درصد مردان و 30 درصد زنان مبتلا به چاقی و 55 درصد مردان و 56 درصد زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: مردم استان مصرف میوه و سبزی، ماهی کم و نمک، قند، شکر و فست فود زیاد مصرف می کنند.

 

وی به هفته پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن اشاره کرد و ادامه داد: این هفته فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن و کنترل سرطان است و می توان با افزایش خودمراقبتی، فعالیت فیزیکی کافی و به صفر رساندن مصرف آبمیوه های صنعتی و فست فود از بیماری های غیرواگیر جلوگیری کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مصرف بالای غذاهای پرچرب، عدم تحرک بدنی کافی و مصرف سیگار و دخانیات را موجب افزایش بروز سرطان دانست و اضافه کرد: همچنین تغییر سبک زندگی مردم و افزایش آلاینده ‌های صنعتی در افزایش بروز سرطان تاثیرگذار هستند.

 

وی بیماری سرطان را بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در جهان دانست و تصریح کرد: شیب افزایش سرطان در کشور ما تندتر از شیب جهان است و وضعیت مرگ ناشی از بیماری‌ غیرواگیر در کشور ما از وضعیت جهانی بدتر است و 72 درصد از علل مرگ ‌ها به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و 40درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند، عنوان کرد: آگاهی دادن به مردم و ترویج برنامه خودمراقبتی مهمترین و اثربخش ‌ترین اقدام برای کنترل سونامی بیماری‌ های غیرواگیر و سرطان است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، با بیان اینکه در کشور ما سالیانه حدود 90 هزار مورد جدید سرطان گزارش می ‌شود و بر اساس پیش‌ بینی ها در سال 1409، شاهد مبتلا شدن 155 هزار نفر به بیماری سرطان هستیم، اظهار کرد: شایعترین سرطان‌ ها در مردان سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه، کولورکتال و شایع ترین سرطان‌‌ ها در زنان پستان، پوست، کولورکتال و معده است.

 

وی با اشاره به اینکه در خوزستان سالانه حدود پنج هزار مورد سرطان ثبت می ‌شود، ابراز کرد: از 10 هزار و 465 مرگ ثبت شده در خورستان در سال 94 تعداد چهار هزار و 906 مورد به دلیل بیماری‌ های قلبی و عروقی، یک هزار و 156 مورد به علت سرطان، 206 مورد به دلیل دیابت و 480 مورد به علت آسم فوت کرده ‌اند.

 

وی اذعان داشت: در کشور ما برنامه جامع ملی کنترل سرطان جهت کاهش سرطان و جلوگیری مرگ و میر ناشی از این بیماری طی یک برنامه دراز مدت، تدوین شده که اساس این برنامه پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان به موقع و صحیح و مراقبت ‌های حمایتی از بیماران و برنامه‌ های ثبت سرطان و هدایت پژوهش‌ های مرتبط با بحث سرطان است.

 

همچنین دکتر رمضان احدی، قائم مقام حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با بیان اینکه باید سطح سواد و آگاهی مردم  در خصوص مبارزه با سرطان و پیشگیری از سرطان افزایش یابد، تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها 90 تا 95 درصد سرطان ‌ها ماهیت ژنتیکی ندارند بلکه بیشتر بر اثر برخورد با عوامل ایجاد کننده سرطان رخ می ‌دهند. 

 

وی با اشاره به اینکه تشخیص سرطان هزینه ‌های بالایی بر اقتصاد وارد می ‌کند، به طوری که 2 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور به سرطان اختصاص یافته، یاد آور شد: در طرح تحول نظام سلامت نیز پنج تا هفت درصد درآمد کشور به بهداشت و درمان اختصاص یافته بود که اگر 2 درصد کل بودجه به سرطان داده شود معادل این است که 30 درصد از کل بودجه بهداشت و درمان در حوزه سرطان قرار گرفته است.

 

نظر شما