شناسهٔ خبر: 23719582 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

منتظر اعلام نرخ خريد تضميني گندم هستيم

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور زراعت در پاسخ به اينکه بالاخره تکليف نرخ خريد تضميني با گذشت 5 ماه از آغاز کشت گندم چه شد؟ گفت: ما قيمت‌مان را مرداد ماه به دولت داده‌ايم و هنوز منتظر تصويب دولت هستيم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، عباس کشاورز بعد ازظهر امروز در آيين آغاز پنجمين نمايشگاه نهاده‌هاي کشاورزي تهران که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، به اهميت استفاده از نهاده‌هايي همچون بذر مناسب و آفت‌کش‌ها اشاره کرد و گفت:‌ در کشور ما سالانه رقمي حدود 2 ميليون و 300 هزار تن انواع کود شيميايي مصرف مي‌شود که يک تا 1.5 ميليون تن آن کودهاي آلي است و 200 تا 300 هزار تن کود بيولوژيک است.

وي در پاسخ به اينکه وضعيت استفاده از آفت‌کش‌ها در کشور نسبت به ساير کشورهاي دنيا چگونه است، گفت: اقليم ايران اقليمي است که عوامل خسارت در آن امکان طغيان ندارد، اما مشکلاتي مثل سن گندم و ملخ را داريم که اينها را هم بخشي با تدابيري که کشاورزان اتخاذ مي‌کنند و همچنين آفت‌کش‌هايي خوبي که در دسترس است کنترل مي‌شود.

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور زراعت همچنين گفت: کود و سم به نسبت توليد کمتر از نصف مصرف مي‌شود، به طوري که يک درصد کشاورزي دنيا را داريم، اما کمتر از 0.6 درصد آفت‌کش‌ها را استفاده مي‌کنيم.

کشاورز همچنين در مورد راهکارهاي دولت براي ترويج استفاده از کودهاي بيولوژيک که آسيب کمتري به محيط زيست مي‌زنند نيز اين گونه توضيح داد که اين کودها در دهه هفتاد در دستور کار قرار گرفت و در برنامه ششم به طور ويژه عنوان شده که توليد آن را به بخش خصوصي واگذار کنيم تا توليد افزايش يابد و سهم قابل توجهي در مصرف عناصر آفت‌کش‌هاي بيولوژيک ديده شده است که نمونه آن تخم پارازيت است که تاکنون دولت آن را توليد مي‌کرد، اما اکنون به بخش خصوصي واگذار شده است.

وي همچنين در مورد ارائه تسهيلات براي توليد آفت‌کش‌هاي بيولوژيک و کم خطر هم گفت: منبع تأمين اعتباري ما بانک کشاورزي است که طرح‌هاي اولويت‌دار مانند تجهيز مکانيزاسيون، ايجاد گلخانه و پرورش ماهي در قفس با 3 درصد کارمزد کمتر داده مي‌شود و همچنين مساعدت‌هاي زيادي براي توليد اين مواد بيولوژيک هم اختصاص خواهند داد.

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور زراعت افزود: همچنين از محل اعتباري که براي ايجاد اشتغال در مناطق روستايي اختصاص يافته شرکت‌هايي که در حوزه توليد آفت‌کش‌هاي کم خطر در مناطق روستايي مستقر باشند، مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده کنند.

کشاورز همچنين از حمايت‌هاي دولت براي واردات يا توليد سموم کم خطر هم اين گونه توضيح داد که واردات آفت‌کش‌هاي کم خطر با ارز مبادله‌اي صورت مي‌گيرد و دو سه سالي است که موفق شده‌ايم، حداقل تعرفه کشور يعني تعرفه 5 درصدي را براي سموم کم خطر در نظر بگيريم.

به گفته وي همچنين کميته خاصي تعريف شده که اگر واردت‌کنندگان نسبت به تأمين آفت‌کش کم خطر با مشکلي مواجه شدند، سريع آن را حل مي‌کنيم.

معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين از رايزني با شرکت‌هاي معتبر جهاني براي توليد و واردات آفت‌کش‌هاي کم خطر خبر داد و گفت: از بخش خصوصي خواهش مي‌کنيم که با اين شرکت‌ها مشارکت کنند تا بتوانيم آفت‌کش‌هاي کم خطر را در کشور توليد کنيم و ما هم از آنها حمايت مي‌کنيم.

پنجمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «دست در دست کشاورز ایرانی» با حضور 120 شرکت داخلی و خارجی در حوزه‌های بذر، کود انواع آفت‌کش‌ها در بوستان گفت‌وگوی تهران از امروز آغاز به کار کرده و تا ششم بهمن‌ ادامه دارد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1820544" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2006412/1820544?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما