شناسهٔ خبر: 23719564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فرماندار: کم آبی در بانه یک مشکل و بحران جدی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فلاحی روز سه شنبه در دومین نشست اعضای شورای منابع آب شهرستان اظهار کرد: با انتقال اضطراری آب سد عباس آباد به شبکه آب شرب، مشکل کم

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فلاحی روز سه شنبه در دومین نشست اعضای شورای منابع آب شهرستان اظهار کرد: با انتقال اضطراری آب سد عباس آباد به شبکه آب شرب، مشکل کم آبی در بانه تا حدودی بر طرف می شود اما همچنان با بحران کم آبی مواجه ایم.
وی با باین اینکه حل مشکل کم آبی در بانه نیازمند همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف آب است، افزود: آب سد بانه تقریبا تمام شده و آب شرب شهر از طریق سد عباس آباد تامین می شود ولی برای سال های آینده باید منابع دیگری برای تامین آب شرب بانه داشته باشیم.
فلاحی با بیان اینکه حفظ و ذخیره سازی آب با بارش برف تامین می شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع آبی بانه جزء آب های سطحی و جاری است، بارش برف سبب تامین و ذخیره آب می شود حا آنکه امسال بارش برف نسبت به سال های گذشته کاهش زیادی داشته است.
وی یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان را کمبود آب شرب دانست و یادآور شد: یکی از مشکلات جدی در تامین آب روستاها کمبود منابع آبی است که با وجود تلاش های فراوان منابع آب زیرزمینی دیگر در روستا یافت نمی شود.
فلاحی اضافه کرد: نیاز اصلی شهرستان تامین آب شرب است و تامین آب کشاورزی در اولویت دوم قرار دارد که باید اعتباراتی برای تامین آب داشته باشیم.
فرماندار بانه گفت: در حوزه آبرسانی به روستاها اقداماتی انجام شده ضمن اینکه بخشی زیادی از محلات شهر حاشیه ای شهر هم آبرسانی شده است.
وی یکی از ضعف های شهرستان را عدم ترویج مصرف بهینه آب دانست و از رسانه ها و فعالان مدنی خواست مردم را به صرفه جویی در مصرف بهینه آب تشویق کنند چرا که کمبود آب در شهرستان یک مشکل جدی است.
به گفته فلاحی، باید سیاست خود را در زمینه آب از مدیریت تولید به سمت مدیریت مصرف تغییر دهیم و این موضوع مهم در دستور کار حفظ منابع آب قرار گیرد.
رئیس امور آب بانه هم در این نشست گفت: هم اکنون 500 هزار متر مکعب از آب سد بانه باقی مانده که تنها 200 هزار متر مکعب از این آب قابل برداشت است و سد عباس آباد نیز 2 میلیون و 900 هزار مترمعکب ذخیره آب دارد.
انور کریمی کانی اظهار کرد: میانگین بارش ها در این شهرستان طی دی ماه امسال 78 میلی متر بود و در سال گذشته نیز 37 میلی متر بارش داشتیم.
وی افزود: سال آبی از ابتدای مهر شروع می شود که میزان بارش در ابتدای سال آبی جاری 277 میلی متر و سال گذشته آبی 210 میلی متر بود ولی میزان بارش ها نسبت به دراز مدت 32 درصد افزایش داشته است.
کریمی کانی یادآور شد: با توجه به تحقیقات انجام شده میزان بارش ها در اسفند امسال و فروردین سال آینده نرمال می شود که امیداویم کاهش بارش ها، در ماه های آینده جبران و مشکل کمبود آب کمتر شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان بانه 27 هزار مشترک آب دارد که بخشی از محلات حاشیه ایی همچنان از امتیاز آب شرب شهری محروم هستند و آب مصرفی این مناطق از چاه های عمیق تامین و یا روزانه با تانکر به صورت سیار توزیع می شود.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار دهنده: سلیمانی
7469/9102

نظر شما