شناسهٔ خبر: 23719039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مگر می‌شود دانشجو باشی و شب امتحانی نباشی؟

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، عده‌ای از دانشجویان هستند که همیشه دلیلی برای درس نخواندن دارند؛ عده‌ای که جنس حضورشان در دانشگاه متفاوت است، همه‌ی دانشگاه را می‌شناسند و همه‌ی دانشگاه هم آنها را می‌شناسند. حلقه واسطی بین بدنه دانشجویی و مسئولین دانشگاه، که به خاطر پرداختن به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و تشکیلاتی، زندگی متفاوت‌تری نسبت به عموم دانشجویان در دانشگاه تجربه می‌کنند. از جمله این تفاوت‌ها، میزان مطالعه و حضور در کلاس آنهاست!

در واقع کار تشکیلاتی آن هم در فضای دانشگاه که مستلزم آگاهی و اقدام به موقع است، صبح و شب و کلاس و امتحان نمی‌شناسد. در همین آشوب‌های اخیری که چند روزی فضای کشور را تحت شعاع قرار داد علی‌رغم امتحانات یا ایام فرجه‌های بعضی دانشگاه‌ها، دانشجویان حضور مثبت و اثرگذاری برای روشنگری و جهت‌دهی نسبت به اعتراضات مردم داشتند. از طرفی در روزهای آینده و در فاصله میان دو ترم تحصیلی، اردوهای تشکل‌های دانشجویی برگزار خواهد شد که نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های مختلف و گسترده‌ایست که همین فعالین دانشجو در طول روزهای گذشته مشغول به آن بودند.

اما با چنین مشغله‌هایی چگونه می‌توان هم درس خواند و نمره گرفت و هم به امور تشکیلاتی رسید؟ در گفتگو با چند نفر از دانشجویان عضو تشکل‌های مختلف از نحوه مطالعه، حضور در کلاس و شرکت در امتحانات سوال کردیم که در ادامه می‌خوانید:

جلسه با رئیس قوه قضاییه را شرکت نکردم به خاطر کلاس دانشگاه!

اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت، دانشجوی سال چهارم کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی است. او درباره نحوه درس مطالعه خود گفت: متاسفانه در اکثر دروس شب امتحانی هستم، موارد خاص و درس‌های جذاب البته استثنا هستند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: مقید به شرکت در کلاس هستم مثلا جلسه فعالین تشکل‌ها با رئیس قوه قضائیه را برای شرکت در یکی از کلاس‌هایم شرکت نکردم، اما گاهی اوقات واقعا این امکان سلب می‌شود، اکثر اوقات نقصان‌ها به خاطر ضعف مدیریت زمان است.

این دانشجوی فعال ۹۰ واحد پاس کرده و معدلش حدود ۱۴ است. وی شیوه‌های خاص نمره گرفتن از اساتید گفت: در همان فضای معمول استاد دانشجو با اساتید تعامل می‌کنیم.

مطالعات ناگزیر شب امتحانی

محمدرضا گلرومفرد دانشجوی ترم 9 رشته مهندسی برق مخابرات دانشگاه شاهد و دبیر تشکیلات اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره نحوه درس خواندن برای امتحانات پایان ترم گفت: به خاطر اینکه حجم کارمان بالاست و جلسات و کارهای مختلفی داریم خیلی وقت درس خواندن نداریم. البته از قبل هم قابل پیش‌بینی است که نتوانیم به خوبی درس بخوانیم. من شب امتحان درس‌هایم را می‌خوانم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به این سوال که از مزیت دبیر اتحادیه بودن برای نمره گرفتن و حاضر نشدن در کلاس٬ استفاده کرده است یا خیر گفت: نه، اصلا استادها اطلاع ندارند چه فعالیتی می‌کنیم، درواقع اصلا ما را نمی‌بینند که بشناسند! کلاسها شلوغ است و استادها هم خیلی دقت نمی‌کنند.

فقط دو ساعت مطالعه در شب‌های امتحان

محمدحسین رحیمی‌پور جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد کرمان و دبیر شورای تبیین مواضع استان هم از وضعیت تحصیلی‌اش ابراز خورسندی کرد و گفت: وضعیت معدلم بد نیست، حدود 16 و نیم است و تاکنون حدود75 واحد پاس کرده ام.

وی درباره نحوه درس خواندن و آماده شدن برای امتحانات افزود: در طول ترم روزی یک ساعت برای مطالعه درس‌ها وقت می‌گذارم، ولی شب امتحان بیشتر از دو ساعت برای درس خواندن وقت نمی‌گذارم. به واسطه فعالیت تشکیلاتی ترجیح میدهم در طول ترم درس‌هارا بخوانم.

این دانشجوی ترم 5 کارشناسی رشته عمران درباره حضور در کلاس‌ها گفت: سعی می کنم ساعات کلاس‌ها را با برنامه هایم هماهنگ کنم و به همین دلیل بیشتر٬ کلاس های عصر را انتخاب می‌کنم.

صفای دوران دانشجویی به شب امتحان و نسکافه‌هایش است!

علی رحمتی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی واحد علوم وتحقیقات هم درباره درس خواندن‌هایش گفت: مگر می‌شود دانشجو باشی و شب امتحانی نباشی؟ اصلا صفای شب‌های امتحان٬ جزوه کپی و نسکافه و بیداری است.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی واحد علوم وتحقیقات در پاسخ به این سوال که در کلاس‌ها شرکت می‌کند یا خیر گفت: خیلی وقت‌ها به دلیل مشغله‌های کاری، انجام کارها و مسولیت‌ها، اصلا کلاس‌ها را شرکت نمی‌کنم و فرصت درس خواندن هم ندارم.

این دانشجوی ترم 9 مهندسی هسته‌ای شاخه راکتور درباره‌ معدلش گفت: ترم گذشته معدلمم 17و هشتاد و پنج بود، درس خوان نیستم اما بسیجی ها زرنگ هستند و به وقتش درسشان را میخوانند و به کارای دیگر هم رسیدگی می کنند و معتقدم در کل شیعه حضرت امیر باید انسان کاملی باشد.

اول درس، بعد کار تشکیلاتی!

اما رضا کارگر از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان که از دانشجویان در‌س‌خوان واهل مطالعه است گفت: سعی می‌کنم ابتدا دانشجو باشم و سپس سمت کارهای جانبی و حاشیه ای بروم. نمی‌گذارم شب امتحان فشار وارد شود.

وی افزود: حضور در کارهای تشکیلاتی بر وضعیت تحصیلی تاثیرگذار است اما طوری برنامه‌ریزی کرده ام که کمتر تاثیرگذار باشد.

این دانشجوی دانشگاه علوم قضایی درباره معدلش نیز گفت: من جزو معدل االف‌ها و ترم 7 هستم و حدود 136 واحد پاس کرده ام.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی درباره استفاده از موقعیتش در اتحادیه دانشجویی برای نمره گرفتن و توجیه غیبت‌ها گفت: حقیقیتا در دانشگاه علوم قضایی خیلی برای استادان فعالیت در تشکل‌ اهمیت ندارد که بخواهم ار این موقعیت استفاده کنم.

کار تشکیلاتی انگیزه‌ای برا درس خواندن

جواد خدادادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز درباره محدودیت‌هایی که کار تشکیلاتی برای درس خواندن بوجود می‌‌آورد گفت: قطعا کار در تشکل‌ها وقت‌گیر است، ولی غیر از درس، تفریح‌ها و کارهای دیگری هم که می‌توان در دانشگاه انجام داد را انجام نمی‌دهیم تا بتوانیم به کارهای تشکیلاتی بپردازیم.

این دانشجوی ترم 3 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه سراسری شیراز درباره نحوه درس خواندن و آمادگی قبل از امتحانات افزود: بیشتر از ساعت مطالعه، نحوه درس خوندن مهم است. برخی دانشجویان کار تشکیلاتی انجام نمی‌دهند، و در نهایت واحدهای درسی را مردود می‌شوند. بعضی‌ دیگر هم درس می‌خوانند و کمی هم کار تشکیلاتی انجام می‌دهند، اما یک عده از دانشجویان واقعا هم درس می‌خوانند و هم کار تشکیلاتی فعال انجام می‌دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: زمانی که در تشکیلات نبودم، برنامه‌ریزی داشتم ولی انگیزه برای درس خواندن نداشتم، کلاس هم نمی‌رفتم و در کل خیلی مقید نبودم، اما اکنون که کار تشکیلاتی انجام می دهم انگیزه‌ام بیشتر شده است و برنامه‌ریزی را منظم کرده ام البته چون بیشتر واحدهای درسی عملی است٬ در طول ترم نیاز به درس خواندن نیست.

فرجه و بین ترم بهترین زمان برای درس خواندن

محمدعلی رئیس السادات، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، حضور در کلاس‌ها را مهمتر از درس خواندن دانست و گفت: الزاما درس خواندن مهم نیست همینکه در کلاس‌ها شرکت کنیم و موضوع درس را درک کنیم مفید است.

این دانشجوی سال آخر کارشناسی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره درس خواندن در طول ترم معتقد است: درس‌ها را می‌توان در اوقات فراغت مثلا فرجه‌های قبل امتحانات یا بین دوترم و تابستان خواند، به دلیل اینکه هم استادان هم منابعی که استادان معرفی میکنند مشخص است. ولی در کل نظم و انظباط دادن به برنامه‌ها سخت است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران درباره فعالیت در تشکل در کنار درس خواندن گفت: ابتدا که وارد تشکل شدم هماهنگ کردن کارتشکیلاتی و درس خواندن سخت بود به دلیل اینکه من دغدغه درسی نیز داشتم اما بعد از مدتی با برنامه‌ریزی توانستم مدیریت کنیم.

رئیس‌السادات درباره معدلش هم گفت: معدل الف یا مرز الفم هستم.

از دانشجویانی که هیچ فعالیتی ندارند کارمان سخت‌تر است

مهدی طرفی مسئول بسیج دانشگاه چمران اهواز نیز درباره نحوه درس خواندنش گفت: قطعا ما با دانشجویی که هیچ کار خاصی انجام نمیدهند تفاوت داریم، آنها فکرشان آزادتر است و راحت‌تر می‌توانند درس بخوانند. ولی سعی می‌کنم در طول ترم مطالعه کنم نه شب امتحان.

این دانشجوی ترم 3 رشته مهندسی متالوژی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه چمران امتحان‌ها زود شروع می‌شود و دربین شلوغی و اعتراضات امتحان داشتیم.

وی درباره حضور در کلاس با خنده گفت: غیبت که هست بالاخره ولی خب، در حد مجاز!

مسئول بسیج دانشگاه چمران اهواز درباره اینکه آیا از موقعیتش برای نمره گرفتن استفاده کرده است گفت: انصافا درحال حاضر از موقعیتم به هیچ وجه استفاده نکردم اما معدلم بالای 16 است.

نظر شما