شناسهٔ خبر: 23718547 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گرجي ها موشک اندازهاي ضد تانک از آمريکا خريدند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مرحله نخست انتقال موشک اندازهاي ضد تانک از آمريکا به گرجستان به پايان رسيد.
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما از باکو به نقل از خبرگزاري «اسپوتينک » گرجستان «لوان ايزوريا »وزير دفاع گرجستان در ديدار با «يان کلي» سفير آمريکا در گرجستان با اعلام اين خبر گفت: اين موشک اندازهاي ضد تانک در گرجستان در جايي امن نصب شده است. وي افزود: در آينده نزديک نيروها و دانشجويان نظامي گرجستان در زمينه استفاده از اين سامانه موشک انداز ،آموزش هاي لازم را فرا خواهند گرفت.
هزينه موشک اندازهاي ضد تانک خريداري شده از آمريکا 75 ميليون دلار اعلام شده است.
«يان کلي» سفير آمريکا در گرجستان هم در اين ديدار گفت: گرجستان بايد به امکانات و تجهيزات نظامي قوي مجهز شود.
وي با اشاره به روابط و همکاري هاي مطلوب آمريکا و گرجستان در بخش نظامي افزوده است : براي هرچه بيشتر قوي شدن گرجستان اين کشور بايد به تجهيزات نظامي قوي مجهز شود تا بتواند ازآسيب ها و تهديدات قدرت هاي خارجي جلوگيري کند.
طرفين در اين ديدار همچنين برنامه هاي آمادگي دفاعي که قرار است بهار سال 2018 ميلادي با کمک آمريکا آغاز شود را بررسي کردند.
دولت تفليس سال گذشته ميلادي از واشنگتن درخواست دريافت 410 موشک انداز ضد تانک جاولين را کرد و وزارت امور خارجه آمريکا در ماه نوامبر همان سال به فروش اين تجهيزات نظامي به بهاي کل 75 ميلون دلار به گرجستان موافقت کرد. مسکو مدتي پيش در خصوص برنامه گرجستان براي دريافت موشک اندازهاي ضد تانک جاولين از آمريکا ابراز نگراني کرده بود.
روسيه اين اقدام را به منزله تحريک گرجستان به ماجراجويي هاي خطرناک تلقي کرده است و «لوان ايزوريا» وزير دفاع گرجستان نيز در پاسخ اعلام کرد «جاولين» سلاح دفاعي است و عليه هيچ کشور ديگري نيست.
گرجستان و آمريکا روابط ديپلماتيک را در سال 1992 ميلادي برقرار کرده اند و دو کشور در حوزه هاي دفاعي ، امنيتي ، اقتصادي و آموزشي همکاري هاي فعال دارند.

نظر شما