شناسهٔ خبر: 23713221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش دویچه‌وله از مردم یمن

بگذارید که صدای ما شنیده شود/ قوانین حفاظت از غیرنظامیان در جنگ یمن رعایت نمی‌شود

یک شبکه خبری آلمانی با انعکاس نظرات تعدادی از مردم یمن، اوضاع اسف‌بار مردم این کشور را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها از وقایع تلخی که در یمن جریان دارد، یاد می‌کنند. با نزدیک شدن به سومین سالگرد جنگ یمن، شبکه خبری دویچه‌وله با شماری از مردم این کشور گفت‌وگو داشته است.

در این گزارش آمده است که کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن، ماه گذشته نوعی بی ثباتی در این کشور محسوب می‌شد. اما فراتر از بی ثباتی سیاسی در یمن، سازمان‌های امدادی درباره وضعیت ناگوار 28 میلیون نفر هشدار می‌دهند و گزارش‌های متعددی در این مورد منتشر شده است به طوری که یک سوم از مردم در معرض گرسنگی و قحطی هستند و حدود 10 هزار تن از غیر نظامیان از ماه مارس 2015  تا کنون جان باخته‌اند که 5 هزار نفر از آنها کودک بودند و 400 هزار نفر هم دچار سوء تغذیه هستند و سازمان بهداشت جهانی هم همواره درباره گسترش وبا هشدار داده‌ است.

 البته جنگ یمن موضوعی نیست که رسانه‌ها بتوانند به راحتی آن را پوشش دهند. کم بودن تعداد خبرنگارانی که می‌توانند به منطقه دسترسی داشته باشند و ایجاد محدود‌یت‌های فراوان برای حضور خبرنگاران از دیگر موانع دستیابی به هدف اعلام شده است.

فردی که با نام «احمد» از وی یاد شده گفته است: «ما تلاش می‌کنیم که جنگ را نادیده بگیریم من هر روز به خودم می‌گویم که این جنگ بر من اثر نمی‌گذارد و من را شکست نداده است من این کار را می‌کنم که بتوانم ادامه دهم چرا که این تنها چیزی است که می‌توانم انجام دهم اما در حقیقت ما در حصار ترس‌ها قرار داریم و از حملات هوایی علیه غیرنظامیان که بیشتر از حملات علیه نظامیان هستند، می‌ترسیم.ترس از دست دادن کار و اینکه دیگر کاری به دست نیاوریم و یا اینکه به محاصره شبه‌نظامیان در بیاییم، ترس از بیماری، نداشتن دارو و...از دیگر مواردی است که ما را نگران کرده است.»

«وضعیت انسانی بد است و زندگی برای بسیاری از مردم سخت است و فقر باعث شده که عده زیادی از مردم به جنگ روی بیاورند. یک سال و نیم است که کارمندان و سربازان حقوق نگرفته‌اند به همین دلیل بسیاری از مردم باید به دنبال منابع دیگری برای کسب درآمد باشند تا جایی که عده‌ای گدایی می‌کنند. هرچه مردم تلاش می‌کنند تا خود را با این وضعیت وفق دهند، به همان نسبت وضعیت سخت می‌شود.»

«محمد القاضی» خبرنگار خارجی در یمن است که در شهر تعز واقع در جنوب شرقی یمن مستقر شده است، وی می‌گوید:

«این شهری بود که در آن شرکت‌های کوچکی وجود داشت و شهری اقتصادی بود که با وجود جمعیت بالا اما بقای شهر به این شرکت‌ها بستگی داشت اما آنچه امروز در این شهر رخ داده باعث شده است تا چهره شهر به طور کلی تغییر کند و وضعیت انسانی به دنبال شدت حملات و درگیری‌های زیاد در تعز بدتر از بسیاری از شهرهای دیگر یمن شود.من در دوران کاری خود با داستان‌های دردناکی مواجه شدم و برای درد و رنجی که مردم متحمل می شوند، اشک ریختم.»

وی از زنانی یاد می‌کند که ناچار بود در نقطه تلاقی آتش در خانه بمانند و افرادی که به تونل می‌رفتند تا در کشته شدن درامان بمانند. القاضی معتقد است که مرگ صالح اوضاع را پیچیده‌تر کرده است و به این ترتیب هیچ توافق صلحی در کار نخواهد بود اما از زمانی که رسانه‌های غربی به یمن دسترسی ندارند این کشور عملا صحنه یک جنگ فراموش‌ شده تبدیل شده است.

فردی که رئیس یکی از نهادهای مدنی یمن در شهر صنعا است هم گفت: « من یکی از افراد خوشبخت هستم که هنوز درآمد دارم و می توانم آنچه نیاز دارم را تهیه کنیم اما شرایط در مجموع فاجعه‌بار است. مردم نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تهیه کنند. ضمن اینکه هزینه‌های زندگی بسیار افزایش داشته است چرا که به دلیل محاصره امکان دسترسی به مایحتاج را سخت کرده است در واقع محاصره یمن یکی از مسایل چالشی مهم است که نه تنها به صورت مستقیم بر زندگی افراد فقیر تاثیر می‌گذارد بلکه بر شرایط افرادی که زندگی خوبی هم دارند موثر است. چرا که صادرات و واردات اقلام خوراکی، دارو و لباس با مشکل مواجه شده‌اند.»

وی می‌گوید: «ما یمنی‌ها با کمبود کمک از جانب جامعه جهانی مواجه هستیم و حس می‌کنیم که گویی در سیاره دیگری زندگی می‌کنیم. قوانین کلی وجود دارند که بر طبق آن از غیرنظامیان حفاظت می‌شود اما چنین قوانینی رعایت نمی‌شوند. مردم یمن هدف حملات قرار می‌گیرند و از کمبود غذا و خدمات درمانی می‌میرند. انواع بیماری گسترش داشته است و کودکان زیادی هم دچار این بیماری‌ها شده‌اند. تعداد زیادی از مردم خانه‌های خود را از دست داده‌اند.»

وی گفت: «بگذارید که صدای ما شنیده شود.بگذارید قربانیان ما دیده شوند، از کودکانمان حمایت کنید تا در شرایط صلح زندگی کنند و از زندگی در شرایط صلح و مانند دیگران لذت ببرند.»

انتهای‌پیام/م

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

برچسب‌ها:

نظر شما