شناسهٔ خبر: 23711372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

واشنگتن اگزمینر:

نگرانی آمریکا از تنش میان ترکیه و کردها

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، واشنگتن اگزمینر افزود: وزیر دفاع آمریکا روز گذشته درباره حمله ترکیه به نیروهای کردی که آمریکا آنها را برای جنگیدن با (گروه تکفیری – تروریستی) داعش تجیهز کرده بود، ابراز نگرانی کرد.

بنابر این گزارش، متیس درجریان سفر منطقه ای خود به جنوب آسیا از سوی خبرنگارانی که وی را دراین سفر همراهی می کنند مورد پرسش قرار گرفت و در پاسخ این سوال که آیا نگران اوضاع در شمال سوریه نیست؟ گفت: بله! بسیار نگران هستیم.

متیس افزود: اولویت ما ارتباط با ترکیه است و هردو طرف ترکیه و آمریکا با یکدیگر کار می کنند.

واشنگتن اگزمینر درادامه نوشت: وزیر دفاع آمریکا از بیان اینکه آیا آمریکا هیچگونه اعتراضی به این حمله داشته است، خودداری ورزید و بسیار مراقب بود تا بطور علنی ترکیه را دراین زمینه مورد انتقاد قرار ندهد.

این تارنمای خبری آمریکایی افزود: متیس گفت که آمریکا از مبارزان کرد از جمله YPG که علیه داعش جنگیدند، حمایت کرد و آمریکا ابراز اطمینان داد که کردها تسلیحاتی را که آمریکایی ها برای آنها فراهم کرده اند را تنها علیه داعش به کار می برند.

*** ابراز نگرانی رکس تیلرسون 

واشنگتن اگزمینر در ادامه به ابراز نگرانی وزیرخارجه آمریکا دراین زمینه اشاره کرد و نوشت: رکس تیلرسون روز دوشنبه (روز گذشته) طی کنفرانس خبری در لندن گفت با اینکه آمریکا نگران اقدامات ترکیه در شمال سوریه است، اما بطور کامل متوجه حق مشروع ترکیه در دفاع از شهروندان خود در قبال عناصر تروریستی که ممکن است حملاتی را علیه شهروندان ترکیه و خاک ترکیه از سوریه صورت دهند، هست.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته (دوشنبه) گفت که ترکیه پیش از آنکه حمله هوایی خود به شمال غرب سوریه را آغاز کند با آمریکا مشورت کرده و واشنگتن همچنان در این خصوص با آنکارا در تماس است.
وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه ترکیه تنها عضو ناتو بود که در درون مرزهایش با تروریسم روبه رو بود، افزود: آنکارا نگرانی های امنیتی مشروعی دارد.

عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه 'عفرین' در شمال غربی سوریه از روز شنبه 20 ژانویه برابر با 30 دی ماه آغاز شده است.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل حق خود می داند.

مقام های ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

دولت سوریه بارها نسبت به تجاوز نظامی ترکیه به خاک خود اعتراض کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما