شناسهٔ خبر: 23703576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کسري بودجه عربستان با ادامه تهاجم به يمن

بودجه نظامي سال 2018 عربستان سعودي يک سوم کل بودجه يعني مبلغ هشتاد و سه ميليارد دلار را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما گزارشگر شبکه تلويزيوني الجزيره عربي گزارش داد سعودي بزرگترين صادر کننده نفت جهان به دنبال پيشنهادهايي مي گردد که بتواند وام بين المللي اي ده ميليارد دلاري خود را بازپس دهد. بر اساس اعلام دفتر اداره وام عربستان، رياض از بانک ها خواسته است که پيشنهادها و کمک هاي خود براي جمع کمک هاي مالي از طريق راه هاي ديگر، ارائه کنند. بازگرداندن قرض سعودي در بر گيرنده قيمت گذاري دوباره و تمديد مدت زمان استحقاق تا سال 2023 به جاي 2021 مي شود.

گفتني است که عربستان سعودي در آوريل سال 2016 اولين وام خارجي خود را پس از گذشت پانزده سال دريافت کرد. ارزش وام هايي که عربستان از بانک هاي بين المللي دريافت کرده است به ده ميليارد دلار مي رسد. سوالي که مطرح مي شود اين است که چه چيزي باعث شود کشوري با حجم و ثروت عربستان مجبور به اخذ وام از بيگانگان بشود. آيا اين مساله پيامد کاهش قيمت نفت در سال 2014 است يا اينکه سياست داخلي و خارجي عربستان سعودي باعث شده است تا هزينه عربستان بالا برود و درآمدها از بين برود. بودجه عربستان براي سال 2018 بزرگترين بودجه در تاريخ عربستان است. به لحاظ نظامي نيز بودجه سال 2018 عربستان بالاترين مبلغ را يعني هشتاد و سه ميليارد دلار به خود اختصاص داده است که اين مبلغ يک سوم کل بودجه عربستان است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1817258" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2005013/1817258?width=340&height=240"></script></div>

گزارش ها حاکي از آن است که اختصاص چنين بودجه اي براي امور نظامي نشان مي دهد که اقتصاد عربستان تا چه اندازه از جنگ سعودي عليه يمن و ناآرامي هايي که در اطراف عربستان وجود دارد متأثر شده است. اما اين همه چيز نيست. در ماه مه گذشته پادشاه عربستان و رئيس جمهور آمريکا توافقنامه هايي به ارزش چهارصد و شصت ميليارد دلار به امضا رساندند. و اين ها رياض را بر آن داشته است که براي تامين کسري بودجه عمومي خود به منابع مالي متعددي روي بياورد. به طور رسمي عربستان اعلام کرد تدابير اتخاذ شده در راستاي آنچه آن را اصلاحات مي داند صورت مي گيرد. عربستان از آغاز سال ميلادي جاري ماليات هاي جديدي وضع کرده است و قيمت سوخت را افزايش داده است آن هم پس از آنکه در ميانه سال گذشته ميلادي تعرفه هايي بر بيگانگان مقيم در عربستان و خانواده هاي شان بست.

به استناد گزارش نشريه فايننشال تايمز سياست بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان در عربستان، به اعتماد سرمايه گذاران در عربستان لطمه وارد کرده است و اين مساله باعث شده است که فضاي سرمايه گذاري در عربستان تضعيف شود.
نشريه وال استريت ژورنال پيشتر از اين مساله پرده برداشته بود که عربستان با وليد بن طلال شاهزاده و تاجر برجسته سعودي در مورد مبلغ شش ميليارد دلار در مقابل آزادسازي وي از هتل ريتز کارلتون به گفتگو پرداخته است. وليد بن طلال از ماه نوامبر گذشته تا کنون در اين هتل در بازداشت به سر مي برد.

قبل و بعد از اين بازداشت هاي جنجال و ترديد برانگيز که هدف اعلام شده و هدف حقيقي اين بازداشت ها در پرده اي از ابهام قرار دارد، گزارش هاي رسانه اي از هزينه هاي وليعهد عربستان براي اموري که از مشکلات کشوري که در مرحله اصلاح اقتصادي به سر مي برد فاصله بسيار دارد. گفته مي شود که وليعهد سعودي تابلوي منجي جهان اثر لئوناردو داوينچي را به قيمت چهارصد و پنجاه ميليارد دلار خريداري کرده است. پيش از آن نيز گزارش ها حاکي از آن بود که وي يک کشتي تفريحي به قيمت نيم ميليارد دلار خريداري کرده است. اخيراً نيز نيويورک تايمز اعلام کرده است که شاهزاده محمد بن سلمان مالک کاخ لوئي چهاردهم در فرانسه است. او اين کاخ را در سال 2015 به بيش از سيصد ميليون دلار خريداري کرده است. مرهم اقتصاد سعودي در دريافت وام هاي بيشتر است يا در کاستن از هزينه ها؟

نظر شما