شناسهٔ خبر: 23700325 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 شناسايي نحوه حفظ تعادل مغز

محققان دانشگاه علم و فناوري هنگ کنگ دريافتند دو پروتئين کيناز موسوم به ATM و ATR در کنترل نحوه شروع و پايان حرکات بدن توسط مغز و حفظ تعادل آن، موثرهستند.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، پروتئين کيناز يک گروه مهم از آنزيم‌هاي کيناز است که بيش از سي درصد از پروتئين‌هاي بدن را تحت تاثير قرار مي دهد. بيش از پانصد ژن در بدن انسان يعني حدود 2 درصد کل ژنوم پروتئين کينازها را کد مي‌کنند.

اين تحقيقات نماي کاملي از چگونگي برقراري تعادل بين اجراي دستورالعمل‌هاي حرکت و توقف در مغز به دست داده و نحوه کنترل ميزان ATM و ATR را توسط يکديگر نشان مي‌دهد. وقتي ميزان ATM کاهش مي‌يابد، ميزان ATR افزايش پيدا مي‌کند. فعاليت عادي مغز نيز بر ميزان اين دو پروتئين اثرگذار است. بر اساس اين تحقيقات ATM وظيفه تحريک رخدادهاي حرکتي را بر عهده دارد و ATR وظيفه توقف اين نوع فعاليت‌ها را انجام مي‌دهد. عملکرد اين پروتئين‌ها از طريق حرکت وزيکول‌هاي سيناپسي که در واقع فضاي بين دو نورون هستند و تنظيم جريان اطلاعات را در مغز بر عهده دارند، کنترل مي‌شود.

يافته‌هاي اين تحقيقات هنوز در مرحله مقدماتي است؛ اما تاثير مهمي بر کنترل بيماري هاي انسان دارد. براي مثال در بيماري صرع دستوالعمل‌هاي متوقف‌کننده حرکات به درستي اجرا نمي‌شوند. بر اساس اين تحقيقات افرادي که ميزان ATR در مغز آن‌ها بيش از حد کم است، دچار اين بيماري مي‌شوند.

محققان اميدوارند با توسعه اين تحقيقات بتوانند راهکارهاي جديدي براي مقابله با انواع بيماري‌هاي مرتبط با سيستم حرکتي بدن و مرکز کنترل آن در مغز بيابند

برچسب‌ها:

نظر شما