شناسهٔ خبر: 23690016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

طرح ترامپ برای برنده شدن در انتخابات 2018

امید به تروریست‌ها

اگر دونالد ترامپ با خودش به این نتیجه برسد که یک حمله تروریستی می‌تواند به منافع سیاسی او در آینده کشور کمک کند، چه تضمینی وجود دارد که ترامپ حفظ امنیت کشور و مردم آمریکا را به آن ترجیح ندهد؟

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «آیا دونالد ترامپ به حمله تروریست‌های خارجی به آمریکا امید بسته است؟» این سوال وحشتناک به طرز شگفت‌انگیزی طی هفته‌های اخیر توسط تیمی از خبرنگاران «واشنگتن پست» زمزمه می‌شود، آن هم با توجه به وضعیت حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی که به مرز هشدار رسیده است.  اما این سوال از کجا به ذهن این خبرنگاران خطور کرده‌ است؟ طبق گزارش‌ها گویا دونالد ترامپ، در یک گفت‌وگوی خصوصی به مشاورانش گفته نگران انتخابات 2018 نیست و فکر نمی‌کند نتایج این انتخابات به آن اندازه بد باشد که دیگران پیش‌بینی می‌کنند. مشاوران ترامپ اما گفته‌‌اند که وی بین سخنانش به حملات 11 سپتامبر و انتخابات سال 2002 بعد از آن حادثه نیز اشاره کرده است؛ جایی که جرج دبلیو بوش و جمهوری‌خواهان پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر توانستند در جریان انتخابات بهتر عمل کنند. در حالی که کمتر از ۹ ماه دیگر تا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باقی‌مانده است، نتیجه این انتخابات از این جهت مهم و تعیین‌کننده به حساب می‌آید که می‌تواند تاثیری مستقیم روی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ داشته باشد.


  انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره طبق برنامه قرار است ششم ماه نوامبر برگزار شود. طبق قانون اساسی ایالات متحده تمام اعضای مجلس نمایندگان و 33 عضو از 100 عضو مجلس سنا در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزیده می‌شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر 238 کرسی مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان و ۱۹۳ کرسی در اختیار دموکرات‌هاست و سه کرسی نیز خالی مانده، اگر دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات سال جاری فقط ۲۵ کرسی از کرسی‌های جمهوری‌خواهان را به خود اختصاص دهند می‌توانند بر مجلس نمایندگان این کشور مسلط شوند. در مورد مجلس سنا اما ماجرا به‌گونه‌ای دیگر است و اگر جمهوری‌خواهان از هشت کرسی که قرار است به رای گذاشته شود فقط یک کرسی را از دست بدهند مساله پیچیده خواهد شد، چراکه مجبور می‌شوند برای تصویب هر مصوبه‌ای از رای طلایی معاون رئیس‌جمهور استفاده کنند.

دموکرات‌ها که به نتایج انتخابات در مجلس نمایندگان دل نبسته‌اند تمام تلاش خود را برای به اکثریت رسیدن در مجلس سنا به کار بسته‌اند. از دست رفتن اکثریت در مجلس سنا از سویی و کاهش محبوبیت ترامپ رئیس‌جمهور این کشور از سوی دیگر زنگ خطر را برای جمهوری‌خواهان به صدا درآورده است. با اینکه ترامپ همواره سعی داشته با به چالش کشیدن نتایج نظرسنجی‌ها، آنها را زاییده ذهن رسانه‌هایی که فیک‌نیوزشان می‌نامد، قلمداد کند، اما اغلب نظرسنجی‌هایی که از سوی نهادهای مستقل صورت گرفته‌اند از کاهش محبوبیت‌ ترامپ حکایت دارند.

  کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها

طبق گزارش «واشنگتن‌پست» با توجه به شرایط سیاسی آمریکا، ترامپ که خوب می‌داند کاهش محبوبیت وی به معنی افزایش محبوبیت رقبای دموکراتش است در تدارک یک برنامه قوی جمع‌آوری کمک مالی و آغاز سفرهای ایالتی در قالب کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان در ماه‌های آینده است.

پایگاه خبری تحلیل «واکس» به اهمیت انتخابات میان‌دوره‌ای اشاره می‌کند و می‌نویسد که اگر دموکرا‌ت‌ها بتوانند بر جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال غلبه پیدا کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 میلادی نیز شانس بیشتری برای حضور در کاخ سفید خواهند داشت؛ اما نکته مهم در گزارش «واکس» اشاره به طرح ترسناک ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 است.

  امید ترامپ به حمله تروریست‌ها

این گزارش با این سوال مهم که «آیا دونالد ترامپ به حمله تروریست‌های خارجی به آمریکا امید بسته است؟» آغاز می‌شود. این سوال به طرز شگفت‌انگیزی طی هفته‌های اخیر توسط تیمی از خبرنگاران «واشنگتن‌پست» و با توجه به اینکه وضعیت حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی به مرز هشدار رسیده است، زمزمه می‌شود. اما این سوال از کجا به ذهن این خبرنگاران خطور کرده‌ است؟ طبق گزارش‌ها گویا دونالد ترامپ، در یک گفت‌وگوی خصوصی به مشاورانش گفته نگران انتخابات 2018 نیست و فکر نمی‌کند نتایج انتخابات 2018 به آن اندازه بد باشد که دیگران پیش‌بینی می‌کنند. مشاوران ترامپ اما گفته‌‌اند که وی در بین سخنانش به حملات 11 سپتامبر و انتخابات سال 2002 بعد از آن حادثه اشاره کرده است؛ جایی که جرج دبلیو بوش و جمهوری‌خواهان پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر توانستند در جریان انتخابات بهتر عمل کنند.

  سرگرمی ترسناک ترامپ و مشاورانش

با اینکه به روند و پویایی سیاسی جامعه آمریکا در حال حاضر با شک و تردید نگریسته می‌شود و تکرار آنچه در انتخابات 2002 رخ داد، بعید به نظر می‌رسد، اما حتی در نظر گرفتن آنچه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و تیم او را این روزها سرگرم کرده است ترسناک می‌نماید؛ چراکه حمله مشابه آنچه در 11 سپتامبر 2001 رخ داد فارغ از تاثیر آن بر پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی تبعات بسیار خطرناکی برای جهان می‌تواند داشته باشد. چیزی که جهان پیشتر تجربه کرد و آنچه مردم عراق و سوریه این روزها با آن دست به گریبان هستند ریشه در داستانی دارد که در سپتامبر 2001 رخ داد. به نوشته «واکس»، زمانی که روسای جمهور با توجه به منافع سیاسی خود و حزب متبوع‌شان و با هدف ایجاد نتایج مطلوب برای مردم آمریکا تلاش می‌کنند، دموکراسی برای همه مردم آمریکا کار می‌کند؛ اما اگر رئیس‌جمهور و کارکنان او خیلی نگران دموکراسی نباشند و صرفا در پی قدرت سیاسی باشند وضعیت اینچنینی کاملا این گزاره هولناک را در پی خواهد داشت.

ترامپ اولویت بخشیدن به منافع شخصی خودش را نسبت به پیروی از هنجارهای دموکراتیک پیشتر در حفظ کسب‌وکار خود و فدا کردن مدیر FBI برای محافظت از یک دوست نشان داده است. این گزارش همان‌طور که با یک پرسش آغاز شده بود با پرسش دیگری خاتمه می‌یابد و آن این است که طبق آنچه گفته شد اگر دونالد ترامپ با خودش به این نتیجه برسد که یک حمله تروریستی می‌تواند به منافع سیاسی او در آینده کشور کمک کند، چه تضمینی وجود دارد که ترامپ حفظ امنیت کشور و مردم آمریکا را به آن ترجیح ندهد؟

 

* نویسنده : سیداحمد موسوی روزنامه‌نگار

نظر شما