شناسهٔ خبر: 23689795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برخی مدارس توانایی اجرای "طرح تعالی" را ندارند

R41347/P41362/S6,1188/CT11

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی مدارس به دلیل فقدان امکانات لازم، توانایی اجرای طرح تعالی را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علیرضا کاظمی ظهر امروز در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی کشور اظهار داشت: راز و رمز اثربخشی آموزش و پرورش در فضای جامعه توسل به قرآن و آموزه‌های دینی است. آموزش و پرورش بر سه نهاد اصلی خانواده، تعلیم و تربیت و جامعه و اجتماع متمرکز است و این سه نهاد همانند زنجیر به هم متصل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که زمانی آموزش و پرورش مطلوب خواهیم داشت که این سه نهاد در راستای یکدیگر فعالیت کنند افزود: متاسفانه پارادوکس‌ها و تضادهای زیادی بین این سه نهاد دیده می‌شود.

وی با بیان این که نقش‌های تربیتی در جامعه جابه‌جا شده است بیان کرد: متاسفانه سهم تربیتی آموزش و پرورش نسبت به دیگر نهادها کاهش یافته است.

کاظمی یکی از فضاهای غیرتربیتی را فضاهای مجازی دانست و عنوان کرد: فضاهای مجازی با همراهی دانش‌آموزان در تمام زمان و مکان‌ها متاسفانه نقش آموزش و پرورش را کم رنگ کرده‌اند. این اتفاقات در حالی است که همه از آموزش و پرورش انتظار دارند تا مشکلات را حل کند اما هیچ پشتیبانی صورت نمی‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام این که پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی اکنون به واسطه در دست داشتن سند تحول بنیادین در زمان شکوفایی سیاست‌گذاری در تعلیم و تربیت هستیم ادامه داد: این سند یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم از آموزش و پرورش است که هدف کلی آن دستیابی به مراتبی از "حیات طییه" است. تنها راه دستیابی به این مهم، تعلیم و تربیت تمام ساحتی متعادل و متوازن در همه حوزه‌ها است.

وی با اشاره به این که کیفیت‌بخشی و عدالت‌بخشی، روح حاکم بر سند تحول آموزش و پرورش است گفت: حاکمیت تربیتی بر تمام سلول‌های سند تحول دیده می‌شود و بزرگترین چرخش موجود در نظام آموزش و پرورش، چرخش از نظام صرفاً آموزشی به نظام فرهنگی و تربیتی است.

حل چالش‌های آموزش و پرورش اراده و عزم ملی می‌طلبد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش حل چالش‌های آموزش و پرورش را در گرو اراده و عزم ملی دانست و اظهار داشت: حاکمیت باید به آموزش و پرورش پشتیبانی دهد.

کاظمی به بررسی چالش‌های موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره و بیان کرد: بزرگترین چالش آموزش و پرورش تمرکز بر ساحت علمی و تعلیم و تربیت تک‌ساحتی به جای تعلیم و تربیت تمام ساحتی است. 81 برون‌داد و محصول در آموزش و پرورش ذکر شده‌اند که تنها 11 مورد از آنان آموزشی است.

وی افزود: فقدان نگاه متوازن به تعلیم و تربیت، نگاه تفکیکی به مسائل آموزش و پرورش، کوچک‌انگاری مسائل پرورشی و فرهنگی در فضای تربیتی، فقدان نظام ارزیابی، دانش‌محور بودن به جای مهارت‌محور بودن، فقدان منابع انسانی از نظر کیفی و کمی، اجرای برنامه‌ها از بالا به پایین و منزلت و معیشت فرهنگیان از جمله چالش‌های موجود است.

کاظمی در زمینه طرح تعالی مدارس تصریح کرد: طرح تعالی به آموزش و پرورش دیکته شده چرا که برخی از مدارس به دلیل فقدان امکانات لازم توانایی پیاده‌سازی آن را ندارند.

وی با بیان این که طرح تعالی باید توسط خود مدارس نوشته شود بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش، مبحث مدیریت است و مدیران نباید به صورت سلیقه‌ای انتصاب شوند.

انتهای پیام/ز

نظر شما