شناسهٔ خبر: 23683311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

احتمال سفر جهانگیری به عراق در بهمن ‌ماه

ایلنا: سفیر ایران در بغداد از احتمال سفر معاون اول رئیس‌جمهور به عراق در بهمن ماه خبر داد. ایرج مسجدی درخصوص ادعاهای عربستان و آمریکا مبنی بر تبدیل شدن عراق به حیاط خلوت ایران گفت: این سخنان، اظهارات نادرستی است. عراق یک کشور مستقل با مردم، سرزمین و حکومت مستقل است. وی با بیان اینکه ایران و عراق دو کشوری هستند که از مناسبات و روابط نزدیکی برخوردار هستند، اظهار داشت: مناسبات و روابط نزدیک ایران و عراق براساس منافع و مصالح مشترک دو کشور با یکدیگر است و به همین خاطر است که با یکدیگر تبادل نظرها و رفت‌ و آمدهای بالایی دارند و توافق می‌کنند. سفیر ایران در بغداد ادامه داد: اینکه بگوییم عراق تحت سیطره ایران است و به حیاط خلوت ایران تبدیل شده، مبنا و پایه درستی ندارد. وی در رابطه با رفت و آمد میان مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق هم خاطرنشان کرد: تا عید نوروز شاهد سفرهای خوب و زیادی در سطح مسئولان عالی و اول دو کشور خواهیم بود. طی روزهای گذشته وزیر حمل و نقل عراق و رئیس مجلس این کشور به تهران سفر کردند. هم‌اینک بحث سفر آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و هیاتی از دولت به عراق در بهمن‌ماه مطرح است. ‌سفیر ایران در بغداد افزود: با وجود اینکه عراقی‌ها درگیر برگزاری انتخابات پارلمانی‌شان هستند، اما تا پایان سال هیات‌های عالی‌رتبه میان دو کشور رفت و آمد خواهند داشت.

تکرار ادعاهای بی‌‌اساس الجبیر علیه ایران

ایلنا: وزیر خارجه عربستان سعودی با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس خود علیه ایران گفت که تهران همچنان به تسلیح موشکی نیروهای انصارالله یمن ادامه می‌دهد. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با ادعای اینکه نظام ایران همچنان به تسلیح موشکی نیروهای حوثی یمن ادامه می‌دهد، گفت: «این اقدام ایران تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و بین‌الملل است». وی در ادامه گفت که مناطق مختلفی از عربستان سعودی از جمله شهر مکه قبله مسلمانان هدف موشک انصارالله قرار گرفته‌اند و افزود که تاکنون ۳۰۰ موشک از حوثی‌های یمن بخش‌های مختلف عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند. وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که کمک‌های عربستان به یمن به ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد. عربستان سعودی از سه سال گذشته تاکنون در راس ائتلاف عربی با هدف نابودی نیروهای انصارالله یمن به این کشور حمله کرده است.

موافقت ایران، روسیه و ترکیه با فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه

ایسنا: بنابر اعلام نماینده ولادیمیر پوتین در امور سوریه، ایران، روسیه و ترکیه بر سر فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه توافق کرده‌اند. الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه گفت که مهم‌ترین بحث اصلی میان طرف‌ها کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بوده است و به نظر من این دیدار موفقیت‌آمیز بوده است. ما باید تلاش کنیم تا همه چیز را طی دو روز آینده نهایی کنیم. وی همچنین از حضور استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه استقبال کرد و تاکید کرد که سازمان ملل باید در بالاترین سطح در این کنگره حضور یابد. وی پس از گفت‌وگو با نمایندگان ایران و ترکیه اعلام کرد که ارتش آمریکا نباید بدون اجازه دمشق در سوریه حضور یابد. او همچنین از اظهارنظر در مورد جمله تیلرسون که گفته بود آمریکا در سوریه حضور می‌یابد خودداری کرد و گفت تیلرسون باید در این باره اظهارنظر کند.

یک نوجوان انگلیسی توانسته به اسناد عملیاتی 
در مورد ایران و افغانستان دست یابد

ایسنا: دادگاهی در انگلیس اعلام کرد که یک نوجوان 15 ساله انگلیسی توانسته است با استفاده از هک سیستم‌ها خود را به جای جان برنان، رئیس‌ پیشین سیا معرفی کند و به برنامه‌های عملیات اطلاعاتی در افغانستان و ایران دسترسی داشته باشد. این نوجوان 15 ساله انگلیسی با استفاده از کامپیوتر اتاق خود توانسته است تا با مهندسی اجتماعی که می‌تواند هویتی جعلی را فراهم کند به برخی از حساب‌های اشخاص مهم اطلاعاتی آمریکا دست یابد. این نوجوان توانسته دریافت‌کنندگان تماس در سازمان سیا را قانع کند که جان برنان، رئیس پیشین سازمان سیا است تا به کامپیوتر او دسترسی یابد و همچنین خود را با عنوان مارک جیولیانو، معاون اف‌.بی‌.آی معرفی کرده و به سیستم او نیز نفوذ کرده است. وی همچنین تلاش کرده تا خود را به نام‌های رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا و رئیس اطلاعات ملی اوباما معرفی کند. جان لوید جونز، دادستان انگلیسی که این پرونده را در اختیار دارد، اعلام کرد که این نوجوان توانسته تا به برخی از حساب‌های بسیار حساس و نیز اطلاعات عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان و ایران دست یابد.

آل‌خلیفه بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد

فارس: وزیر کشور رژیم آل‌خلیفه با تکرار اتهامات سابق علیه ایران مدعی شد ۱۹ اقدام تروریستی در بحرین خنثی‌ شده که همه از ایران مدیریت می‌شده است. «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین صبح دیروز یکشنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد که تنها در یک ماه گذشته 19 مورد عملیات تروریستی در بحرین کشف و خنثی شده است. راشد آل خلیفه با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات از عناصر و گروه‌های فعال در زمینه امنیتی که با همکاری دستگاه امنیتی ملی و بقیه دستگاه‌های اطلاعاتی صورت گرفته است، گفت که این عملیات چند ماه به طول کشید و برخی عملیات‌های تروریستی نیز رخ داد که نمونه آن انفجار خط لوله نفت در نزدیکی روستای بوری در ماه نوامبر بود. طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، وزیر کشور بحرین همچنین به مبلغ 50 دینار به عنوان پاداش و مزد تروریست‌ها برای اجرای عملیات‌های تروریستی و خرابکاری اشاره کرد و مدعی شد که «باندهای تروریستی از سوی عناصری در ایران و با هماهنگی سپاه، الحشد الشعبی در عراق و حزب‌الله در لبنان مدیریت می‌شدند و آموزش داده می‌شوند». وی افزود که این عملیات‌ها ادامه داشت و برای ما ثابت شد که این افراد تنها در یک عملیات دست نداشته بلکه در عملیات‌های قبلی نیز دست داشته‌اند و از جمله طرح‌های آنها نیز ترور تعدادی از مسئولان و شخصیت‌ها، هدف قرار دادن نیروهای امنیتی، سوزاندن و تخریب تأسیسات نفتی بود که خنثی شد. وزیر کشور بحرین در ادامه از اجرای یک طرح امنیتی برای هدف قرار دادن منابعی که خطر و تهدیدی برای امنیت داخلی هستند، خبر داد و این عملیات را مهم‌ترین عملیات پیشگیرانه امنیتی توصیف کرد که طی آن 47 نفر از عناصر اصلی مرتبط با آنچه وی «گروه‌های تروریستی» خواند، دستگیر شدند.

اشپیگل مدعی شد آلمان تحریم‌های جدید علیه ایران را مد نظر قرار می‌دهد

تسنیم: یک هفته‌نامه آلمانی از تصمیمات دولت آلمان برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد. هفته‌نامه اشپیگل با استناد به محافل دیپلماتیک نوشت که به این ترتیب آلمان می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را به‌اتهام اقدامات ناپایدار کننده در خاورمیانه از جمله حمایت از دولت سوریه و حزب‌الله لبنان مجازات کند. به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، برلین می‌خواهد شرکای اروپایی خود را ترغیب کند که برنامه‌های موشکی ایران را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند. به‌نوشته این هفته‌نامه آلمانی آلمان، انگلیس و فرانسه می‌خواهند با این تحریم‌های جدید نشان دهند که انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ایران جدی گرفته شده و آن‌ها در برابر اقدامات ایران ساکت نمی‌مانند، علاوه بر این، این مسئله برای اروپاییان مطرح است که آمریکا را از لغو توافق هسته‌ای با ایران بازدارند. رئیس جمهور آمریکا تا کنون بارها برجام را بدترین توافق ارزیابی کرده و اخیراً در اظهاراتی گفته است که در صورتی که ظرف چهار ماه آینده نواقص برجام رفع نشود آمریکا از آن خارج می‌شود. اروپاییان در این باره با هم اتفاق نظر دارند که توافق هسته‌ای با ایران مستقل از دیگر مناقشات با این کشور باید مورد بررسی قرار گیرد، با این حال ایده تحریم‌های جدید از طرف اتحادیه اروپا ارائه می‌شود تا از جمله برنامه‌های موشکی ایران نیز مد نظر قرار گیرد.

نظر شما