شناسهٔ خبر: 23682254 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تمامی گوشی‌های تلفن همراه تا پایان سال مشمول طرح رجیستری می‌شوند

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با اشاره به اجرای طرح رجیستری و افزایش چند برابری واردات گوشی به صورت قانونی، گفت: تا ۱۴ بهمن‌ برند دیگری برای اعمال رجیستری اعلام می شود و درنهایت تا پایان سال همه نشان‌های تجاری و مدل‌ها مشمول طرح رجیستری خواهند شد.
به گزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به برندهای اعلام شده برای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، گفت: در جلسه کمیته رجیستری مقرر شد فاز بعدی این طرح با اعلام مدل‌های جدید آغاز شود، البته درباره‌ برندها هنوز تصمیم‌گیری نشده اما چند برند از جمله هواوی، ال‌جی و سامسونگ بیشتر نمانده است.
وی با بیان این‌که برای اعلام برندهای رجیستری یک هفته قبل‌تر اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: مردم مانند روند برندهای قبلی می‌توانند تا پیش از آغاز رجیستری برای برند اعلام شده اقدام به ثبت شماره کنند. برای این کار کافی است با یک سیمکارت گوشی خود را روشن کنند.رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تعیین مهلت یک ماهه برای گوشی‌ها از زمان اعلام برند، اظهار داشت: رجیستری برای گوشی‌های اپل از ۱۴ آذر شروع و قطع گوشی‌های غیرقانونی از ۱۷ دی‌ انجام شد. در این مدت بالغ بر ۲۵ هزار گوشی قطع شده است و برای سایر برندها هم طبق این مهلت یک ماهه روند انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: حدود ۷۰ هزار گوشی به صورت غیرقانونی وجود دارد. البته عده‌ای اشکالاتی که در سیستم وجود داشت را اطلاع دادند، برای مثال این‌که گوشی را تعمیر کردند یا به دلیل مشکلات گوشی به گارانتی مراجعه کرده و گوشی جدیدی دریافت کردند که IMEIجدیدی دارد. حل این اشکالات با مراجعه بسیاری از این افراد انجام شد.
نامبرده با اشاره به وضع گوشی‌های مسافران با اجرای رجیستری اظهار داشت: مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، یک ماه فرصت دارند از طریق سامانه گمرک مشخصات گوشی و IMEI را وارد کنند و عوارض لازم را برای این کار پرداخت کنند که البته حقوق مسافران در این زمینه لحاظ می‌شود. سامانه گمرک هنوز به صورت کامل فعال نیست، اما طی روزهای آینده مشکلات آن حل می‌شود و مسافران می‌توانند عوارض را به صورت آنلاین پرداخت کنند.وی ادامه داد: گوشی‌های اپل از نظر تعداد باید ۱۰درصد بازار را داشته باشند، اما از نظر ارزشی ۱۸درصد بازار را در اختیار دارند. مابقی برندها هم تا ۱۴بهمن‌ اعلام می‌شوند و امیدواریم تا پایان سال هیچ برند و مدلی از طرح خارج نباشد.
استرداد وجوه دریافتی گوشی تلفن همراه قاچاق الزامی شد
از سوی دیگر واحدهای صنفی سراسر کشور بر اساس ابلاغ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نامه اتاق اصناف ایران مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت فروش گوشی تلفن همراه قاچاق به خریداران شدند. به گزارش ایرنا و بر اساس ابلاغ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واحدهای صنفی مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت فروش گوشی تلفن همراه قاچاق به خریدارانی شدند که گوشی آنها در سامانه طرح کددار کردن تلفن همراه (رجیستری) ثبت نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما