شناسهٔ خبر: 23681312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تأکید امام جمعه همدان بر صرفه جویی در مصرف آب

صاحب‌خبر -
همدان- خبرنگار اطلاعات: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در دیدار مدیران صنعت آب و برق استان همدان با وی گفت :وفور نعمت آب، تعرفه پایین و ارزان و در دسترس بودن آن در سال‌های گذشته موجب شده که مردم کمتر قدر این نعمت الهی را بدانند و کمترین ارزش را برای آن قائل شوند.
آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی افزود: وقت آن رسیده که مردم ارزش و اهمیت آب را بیش از همیشه بدانند و صرفه‌جویی در مصرف را چه در بحث آشامیدنی و چه در کشاورزی در اولویت قرار دهند.
او با قدردانی از تلاش‌های مجموعه صنعت آب و برق در استان برای تأمین و توزیع آب و برق پایدار گفت : انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به نیروگاه شهید مفتح، یکی از ارزشمندترین اقدامات انجام شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز به عنوان رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان همدان با ارائه گزارشی از مقدار بارندگی‌ها و ذخایر آب استان همدان گفت: بر اساس آمار اعلام شده از طرف مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، مقدار بارندگی‌ شهر همدان از ابتدای مهر نسبت به مدت مشابه بلندمدت سال گذشته ۶۷ درصد کاهش یافته است.
سید هادی حسینی‌بیدار افزود: مقدار بارندگی‌ شهر همدان نسبت به مدت مشابه یک سال گذشته نیز ۴۵ درصد کاهش داشته که بر همین اساس، پیش‌بینی بارش‌های فصل زمستان امسال نمی‌تواند کمبود بارش‌های سال زراعی را جبران کند.وی اضافه کرد: ذخیره آب سد اکباتان هم‌اکنون ۵ر۹میلیون مترمکعب معادل ۲۹ درصد حجم کل ذخیره پشت سد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش دارد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تأکید کرد: با توجه به این که ۵۰ درصد منابع آب آشامیدنی شهر همدان از این سد تأمین می‌شود، تدابیری برای نگهداری آب پشت سد برای استفاده در ماه‌های آینده اندیشیده شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتقال آب از رودخانه‌های عباس‌آباد و خاکو به تصفیه خانه‌ها برای تأمین آب آشامیدنی در کوتاه‌مدت اشاره کرد که تا چند ماه آینده آب رودخانه دره مرادبیگ نیز اضافه می‌شود.
وی درباره تولید برق نیروگاه شهید مفتح گفت : از مرداد سال ۹۵ که پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به نیروگاه منتقل شد، با خارج کردن چاه‌های آب این نیروگاه از مدار، توان تولید برق این نیروگاه را به ۱۰۰ درصد رسانده است. حسینی‌بیدار افزود: تابستان امسال در زمان‌های اوج پیک مصرف با رکورد بی‌سابقه در ۲۱ سال گذشته، بیش از ظرفیت اسمی نیروگاه برق تولید شده است. وی از تولید ۱۵۰۰ لیتر آب در سال جاری خبر داد و گفت: تولید آب استان همدان نسبت به ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ لیتر کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: هوشمندسازی مدیریت توزیع آب آشامیدنی و نصب دستگاه‌های کنترل‌گر در سطح شهر باوجود کاهش میزان ذخایر آبی در سال‌های گذشته و کاهش تولید، توزیع مستمر و با کیفیت آب در اولویت امور این شرکت بوده است.

نظر شما