شناسهٔ خبر: 23680991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میزگرد بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای نوسازی بافت اطراف حرم مطهر

میراث فرهنگی اعتبار مالی برای نگهداری آثار میراثی را ندارد

معاون اقتصادی نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر گفت: شهرداری به دنبال خرید و بازسازی آثار میراثی بافت اطراف حرم است و این در حالی است که مسئولان میراث فرهنگی اعتبار مالی برای حفظ و نگهداری از این آثار را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مرتضی جعفرزاده نجار امشب در میزگرد تخصصی «بافت پیرامون حرم، فرصت‌ها و تهدیدها» که به بهانه تخریب مسجد تاریخی «حوض معجردار» در محل دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی برگزار شد، شهرداری ثامن برای مرمت آثار فرهنگی و میراثی دغدغه دارد، اظهار کرد: ما نه تنها تخریب‌کننده بافت پیرامونی حرم مطهر نبوده‌ایم، بلکه برخی آثار تاریخی این منطقه مانند خانه توکلی و خانه داروغه را احیا کرده و نگهداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری دو اثر میراثی دیگر را هم برای بازسازی و نگهداری خریده است، گفت: منابع وزارت مسکن را در اختیار گرفتیم تا 39 اثر میراثی را براساس اولویت‌بندی خریداری کنیم.

معاون اقتصادی نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر به تغییر کاربری رایگان به صورت میراثی یا سفره‌خانه سنتی اشاره کرد و گفت: ما الان خانه غفوری را خریده‌ایم اما میراث می‌گوید که کل اعتبارشان 20 میلیون تومان است در حالیکه با این مقدار پول باید چند سال برای مرمت یک قطعه صبر کنیم.

وی به جابه‌جایی بلوار شارستان اشاره کرد و گفت: جابه‌جایی بلواری با عرض 50 متر، پروژه‌های متعددی را تحت تأثیر قرار می‌دهد با این حال ما این کار را انجام دادیم تا خانه‌های میراثی این منطقه حفظ شوند.

جعفرزاده ما به دنبال 39 اثر این منطقه را که توافق کرده‌ایم، بازسازی کنیم، ادامه داد: هزینه‌های این بازسازی زیاد است و تنها خرید خانه‌فروشانی‌ها 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با طرح این سوال که در بازسازی این خانه‌ها، وام های اداره کل میراث فرهنگی چه نقشی دارند، گفت: این دور از انصاف است که می‌گویند شهرداری به دنبال تخریب خانه‌های میراثی است و قوانین بالادستی را رعایت نکرده است.

جعفرزاده ادامه داد: همه همکاری‌ها را با وزارت مسکن و شهرسازی انجام دادیم  و هر قانونی که تصویب شود انجام می‌دهیم.

رسانه‌ها چرا به دیگر آثار میراثی توجه نمی‌کنند؟

در بخش دیگری از این جلسه حجت عابدی به طرح برخی سوالات از مدیران میراث فرهنگی پرداخت و اظهار کرد:  چرا فرایند ثبت آثار ملی و میراثی باید اینقدر کُند و نابهنگام باشد به طوری که طرح نوسازی اطراف حرم مطهر از سال 74 شروع شده و هنوز آثار این منطقه ثبت نشده‌اند. سوال دیگر وی این بود که چرا استدلال‌های حفظ میراث فرهنگی در هیچ دادگاهی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هر مالکی در بافت اطراف حرم مطهر که به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده، موفق به دریافت حکم خروج از ثبت شده و در این موضوع تنها چند مورد هستند که نتوانستند حکم خروج از ثبت اثر خود را دریافت کنند.

مدیر امور مشاوران سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم درخصوص جایگاه حقوق مالکان در فرایند ثبت آثار گفت: پس از پیروزی انقلاب شورای نگهبان نسبت به قوانین ثبت اعتراض کرد چون حقوق مالکان را در فرایند ثبت آثار ملی نادیده می‌گرفت.

وی ادامه داد: آیا می‌شود بدون رضایت مالکان، املاک یا اموال متعلق به آن‌ها را ثبت کرد؟

عابدی همچنین به کوتاهی رسانه‌ها در پرداختن به تخریب بافت اطراف حرم مطهر اشاره کرد و گفت: در این منطقه آثار میراثی بسیاری وجود دارد که در حال تخریب است چرا رسانه‌ها به آن‌ها نمی‌پردازند؟

وی با بیان اینکه یکی از اضلاع مهم میزگرد بررسی تخریب آثار میراثی بافت اطراف حرم مطهر، مالکان هستند، گفت: باید بشنویم که نظر مالکان نسبت به ثبت خانه‌هایشان در فهرست آثار ملی چگونه است؟

مدیر امور مشاوران سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم ادامه داد: در کشور ما وقتی یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود، در واقع مشکلات بسیاری برای مالک آن ایجاد می‌شود. 

انتهای پیام/ذ/2346

نظر شما