شناسهٔ خبر: 23671241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نظارت مستقیم میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بر سفال کلپورگان + مصاحبه

خبرگزاری صداوسیما

فعالیت کارگاه سفال کلپورگان با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان انجام می‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز سیستان و بلوچستان ، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: این کارگاه فعال است و فقط از انحصار یک فرد و گروه درآمده و با مدیریت و مسئولیت اداره میراث فرهنگی سراوان مدیریت می‌شود.
بهروز عیسی زهی افزود: قبل از این تنها کارگاه پخت سفال کلپورگان را در اختیار مردم به صورت اختصاصی قرار می دادیم اما به دنبال جهانی شدن سفال کلپورگان و اینکه باید تعداد زیادی در این رشته و صنعت فعالیت داشته باشند تصمیم بر این شد تا زمینه را برای استفاده عده بيشتري از سفالگران فراهم کنیم.                                                                                                                  پيشتر  برخی سایت های مجازی خبري مبنی بر تعطیلی کارگاه سفال کلپورگان منتشر کردند.
وی  گفت:  برای این کارگاه هزینه بسیار زیادی شده و نظارت اداره کل میراث فرهنگی را طلب می‌کرد تا زمینه را برای بهره‌برداری تمامی سفالگران از این کارگاه فراهم کند.
معاون صنایع دستی اداره ‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: با مدیریت جدید کارگاه ، رقابت بیشتر بین صنعتگران فراهم شده و کیفیت محصولات افزایش یافته و هزینه تولید سفال نیز کاهش یافته است.
وی با اشاره به ثبت جهانی سفال کلپورگان و لزوم معرفی این هنر-صنعت بومی در کل کشور گفت: فروش سفال کلپورگان در خود روستا،  در نمایشگاه های فروش صنایع دستی در سراسر کشور و همچنین در فروشگاه های صنایع دستی در کل استان صورت می‌پذیرد.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_1813960" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2001908/1813960?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما