شناسهٔ خبر: 23665124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

تل آویو به دنبال دیوارکشی است/سدی محکم به نام مقاومت و ارتش لبنان

تلاش رژیم صهیونیستی برای احداث دیوار در مرز لبنان و فلسطین اشغالی واکنش شدید مقامات لبنانی را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: رژیم صهیونیستی که همواره با نقض قطعنامه های بین المللی به نقض حریم هوایی و زمینی و دریایی لبنان می پردازد قصد احداث دیوار حائل در مرز فلسطین اشغالی با لبنان را دارد و این پس از آن است که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله تهدید به ورود به منطقه الجلیل در جنگ آتی با رژیم صهیونیستی کرد.

این دیوار با ارتفاع ۷ متر قرار است در خط آبی که به دنبال عقب نشینی صهیونیستها از جنوب لبنان در ۲۰۰۰ مشخص شده، احداث شود. اسرائیل نقشه های دیوار را که از راس الناقوره در غرب تا شهرک نشین مقابل کفرکلا و العدیسه و تا جبل الشیخ و مزارع امتداد می یابد را آماده کرده است و در برخی مناطق سیمانی و در برخی مناطق الکترونیکی با دوربین و برج های مراقبتی و نیز موانع آهنی و سیم خاردار خواهد بود و بر اساس جغرافیا و وضعیت منطقه است. این دیوار مشابه دیواری است که صهیونیستها در سینای مصر ایجاد کرده اند تا افرادی به داخل فلسطین اشغالی وارد نشوند اما علت احداث دیوار در مرز فلسطین اشغالی با لبنان ممانعت از عملیات نظامی است.

خط آبی در جنوب لبنان به دنبال اصرار صهیونیستها برای احداث دیوار حائل مجددا نگاهها را به خود جلب کرده است. خط آبی در واقع خطی است که سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ ترسیم کرد. اختلافاتی درباره مناطقی که این خط از آن عبور می کند وجود دارد.

 اما لبنان این خط را قبول ندارد زیرا از نظر لبنانی ها هکتارها از اراضی لبنان از این کشور جدا شده است. با وجود اعتراض لبنان و سازمان ملل، رژیم صهیونیستی اعلام کرده که احداث دیوار را مطابق طرح قبل شروع خواهد کرد و دستگاههای حفاری و بولدوزرها و دیگر ادوات راهسازی را به مرز فلسطین اشغالی با لبنان ارسال کرده است.

در این میان ارتش لبنان تهدید کرده است که اگر حفاری در مناطق لبنانی که رژیم صهیونیستی آنرا اشغال کرده است شروع شود دست به اقدام نظامی می زندارتش لبنان تهدید کرده است که اگر حفاری در مناطق لبنانی که رژیم صهیونیستی آنرا اشغال کرده است شروع شود دست به اقدام نظامی می زند.

به دنبال مخالفت لبنانی ها، یونیفیل از طرف اسرائیلی خواست که احداث دیوار را آغاز نکنند زیرا احتمال درگیری زیاد است به ویژه که جوزف عون فرمانده ارتش لبنان از آمادگی برای مقابله با هر گونه تحرک رژیم صهیونیستی خبر داده است. این موضع گیری قاطع فرمانده ارتش لبنان، صهیونیستها را سخت آشفته کرده و آنها از احداث دیوار ناتوان شده اند.

در این میان مقامات لبنانی نیز همسو با فرمانده ارتش این کشور به تل آویو درباره احداث دیوار هشدار دادند. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به صهیونیستها درباره ایجاد دیوار در اراضی مورد مناقشه هشدار داد. این اقدام صهیونیستها از نگاه لبنانی ها به مثابه نقض قطعنامه ۱۷۰۱ و به چالش کشیدن جامعه بین المللی و نیروهای یونیفیل است.

شورای عالی دفاع لبنان به ریاست میشل عون با حضور سعد حریری نخست وزیر و یعقوب الصراف وزیر دفاع و جبران باسیل وزیر خارجه، علی حسن خلیل وزیر دارایی، نهاد المشنوق وزیر کشور و سلیم جریصاتی وزیر دادگستری و نیز جوزف عون فرمانده ارتش، عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان، عمان عثمان مدیر کل نیروهای امنیت داخلی و آنتوان منصور مدیر اطلاعات ارتش لبنان و برخی دیگر از اعضای این شورا برگزار شد.

شورای عالی دفاع لبنان اعلام کرد که این کشور همه ابزار ممکن را برای مقابله با احداث دیوار حائل به کار خواهد بست.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز در این باره گفت: « ۱۳ نقطه مرزی با فلسطین اشغالی که مورد مناقشه با دشمن صهیونیست است، وجود دارد. ما طرف دیگر را سرزمین اشغالی فلسطین می دانیم. اخیرا دشمن صهیونیست به یونیفیل اعلام کرده است که قصد احداث دیوار در مناطق مورد مناقشه را دارد و لبنان به این موضوع اعتراض و با آن مخالفت کرده و این موضوع را به اطلاع یونیفیل رسانده است و یونیفیل نیز آنرا به اطلاع دشمن رسانده است. ارتش لبنان بر آمادگی برای مقابله با هر تجاوزی تاکید کرده است و به اسرائیلی ها می گویم که باید هشدارهای لبنان را کاملا جدی بگیرند. لبنان برای ممانعت دشمن از تصرف مناطق مورد نزاع یکپارچه خواهد بود و مقاومت به مسئولیت خود در این زمینه عمل خواهد کرد. ما در کنار دولت و ارتش هستیم. مقاومت با تمام قوا در کنار ارتش و دولت لبنان قرار خواهد گرفت و با هر گونه دخل و تغییر در نقاط مرزی با فلسطین اشغالی مخالفت خواهد کرد».

به اعتقاد ناظران امور، احداث دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان نشانه تغییر استراتژی این رژیم و هراس آن است. به اعتقاد ناظران امور، احداث دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان نشانه تغییر استراتژی این رژیم و هراس آن است. عوامل بسیاری در این تغییر رویکرد نقش دارند که از جمله آنها می توان به افزایش توان حزب الله در نتیجه کسب تجارب در جبهه های جنگ سوریه اشاره کرد.

در واقع به اعتقاد تحلیلگران؛ صهیونیستها دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را از احداث دیوار حائل دنبال می کنند. آنها در کوتاه مدت قصد دارند که مانع از هر گونه عملیاتی از سمت لبنان شوند و در واقع مناطق مورد مناقشه در خط آبی را در اختیار داشته باشند و از آن به عنوان نقطه مقدم استفاده کنند اما در دراز مدت قصد دارند که تغییر جغرافیایی میان فلسطین اشغالی و لبنان ایجاد کنند تا در آینده بتوانند این مناطق را مطالبه کنند.

هر چند به گفته ناظران امور، تنش کنونی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نمی تواند به جنگ میان طرفین منجر شود زیرا هم لبنان شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی حساسی دارد هم اوضاع منطقه ملتهب است و هم تل آویو به علت عدم آگاهی از نهایت کار، وارد جنگ نمی شود. لبنان به گزینه دیپلماتیک و سازمان ملل برای مقابله با صهیونیستها روی خواهد آورد.

«امین حطیط» کارشناس امور نظامی در این باره گفت: «علت اصلی که اسرائیل را به ایجاد دیوار حائل در مرز فلسطین اشغالی با لبنان سوق می دهد انتقال تل آویو از استراتژی یورش کامل به استراتژی دیگر است. خط آبی مرز بین المللی لبنان و فلسطین نیست.

وی افزود: اسرائیل به دنبال دفاع پشت خطوط است و اسرائیل خواستار ایجاد نوعی موانع مصنوعی است.تل آویو از استراتژی حمله به حمله و دفاع روی آورده است. اسرائیل تحت فشار مقاومت از استراتژی هجوم به استراتژی هجومی دفاعی روی آورده است.

حطیط گفت: موضع اتخاذ شده از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان در راستای حفظ حقوق لبنان است. خط آبی مرز بین المللی نیست و اگر اسرائیل به خط آبی تکیه کند امکان جدا کردن اراضی لبنان در سه منطقه رمیش، العدیسه و المطله و ملحق کردن آن به فلسطین اشغالی وجود دارد و این نقض حق حاکمیت لبنان است. واکنش میشل عون نیز به همین دلیل است.

درباره اقداماتی که لبنان به آنها روی خواهد آورد نیز بیان کرد: لبنان در صورت شروع احداث دیوار یا به سازمان ملل متوسل می شود تا اسرائیل را وادار به توقف احداث این دیوار کند یا به نیروهای نظامی متوسل شود. ارتش و مقاومت لبنان مانع از تعدی رژیم صهیونیستی خواهند شد.

این کارشناس لبنانی درباره میزان آمادگی نظامی لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی نیز گفت:  ما در لبنان سیاست دوجانبه نظامی متشکل از ارتش و مقاومت لبنان تکیه کرده ایم. همانطور که می دانید در واقع این مقاومت لبنان بود که اسرائیل را در سال ۲۰۰۰ به عقب نشینی وادار کرد نه قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت. هم اکنون معادله طلایی ملت، ارتش و مقاومت از کشور حمایت می کند و این معادله توان بازدارندگی فعال ایجاد کرده و توان این را دارد که مانع از تعدی و تجاوز  اسرائیل شود».

نظر شما