شناسهٔ خبر: 23663232 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

به بهانه یک سالگی ریاست جمهوری ترامپ

بر سر متحدان دیرینه امریکا چه آمد؟

پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به مناسبت نخستین سالگرد ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به بررسی تاثیر منفی سیاست‌های جنجالی او بر روابط خارجی امریکا پرداخت و نوشت، هرگز در سیاست خارجی امریکا سابقه نداشته که دوستان و متحدان این کشور با این سرعت از آن روی برگردانند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / بنا بر گزارش سی ان ان، ترامپ ریاست‌جمهوری خود را در حالی شروع کرد که کاخ سفید غرق در مشاجره بر سر ممنوعیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به امریکا بود. ترامپ سفر مسلمانان به امریکا را ممنوع کرد و به سرعت این حس را در 1.6 میلیارد مسلمان ایجاد کرد که از آنها خوشش نمی‌آید. او در روزهای پایانی نخستین سال ریاستش در کاخ سفید حتی باعث آزردگی یک قاره (قاره آفریقا) شد.

در این گزارش آمده است: فقط چند هفته بعد از اینکه ترامپ به ریاست جمهوری رسید 28 عضو اتحادیه اروپا یک جلسه اضطراری در مالت برگزار کردند. آنها به این باور رسیده بودند که متحد قدیمی آنها [آمریکا] در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تغییر خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور وقت فرانسه اعلام کردند، اتحادیه اروپا باید برای تعیین مسیر خود آماده باشد. ترامپ در نخستین سال ریاست جمهوری خود روابط با جایگزین اولاند یعنی امانوئل مکرون را پیچیده کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز که فکر می‌کرد ارتباط خوبی با ترامپ دارد کمی بعد از سوی او به تمسخر گرفته شد.

در عوض، ترامپ دوستی با عربستان سعودی و اسرائیل را عمیق تر کرد. ملک سلمان نخستین رهبری بود که پس از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ از او میزبانی کرد. ملک سلمان فرش قرمزی را برای ترامپ پهن کرد، برای او مجلس رقصی ترتیب داد و چند کشور مسلمان را برای شرکت در کنفرانسی با حضور ترامپ دعوت کرد. ملک سلمان و پسرش می‌دانند دوستی با ترامپ که مانند آنها از تهران متنفر است، کار ساده‌ای است.

اقدام دیگر ترامپ دوستی با اسرائیل و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت آن است که باب میل بسیاری از اسرائیلی‌ها واقع شد. این اقدام ترامپ، که به ناآرامی منطقه منجر می‌شود، اعتراض سران فلسطینی و کشورهای مسلمان را در پی داشت.

در انتهای این گزارش سی ان ان آمده است: بر اساس نظرسنجی جدید گالوپ محبوبیت رئیس جمهوری امریکا در 134 کشور و منطقه از 48 درصد در سال 2016 به 30 درصد کاهش یافته است./ باشگاه خبرنگاران جوان

 

نظر شما