شناسهٔ خبر: 23662258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سازمان ملل: پیشنهادهای تغییر نام جمهوری مقدونیه، هویت آن را به خطر نمی اندازد

بلگراد - ایرنا - نماینده سازمان ملل متحد که وظیفه میانجیگری در مذاکرات بین اسکوپیه و آتن را در نیویورک بر عهده دارد، گفت: پیشنهادهای ارائه شده برای نام جمهوری مقدونیه، هویت این کشور را به خطر نمی اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان، میتو نیمتس بدون اشاره به پیشنهادهای ارائه شده برای نام کشور مقدونیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی 'سیتل' این کشور گفت: طرح پیشنهادی در چهار صفحه برای حل و فصل اختلاف چندین ساله بین یونان و مقدونیه بر سر نام این کشور، به طرفین ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از اسامی پیشنهاد شده، تهدیدی برای هویت کشور مقدونیه نیست، افزود: نشست جدیدی در نیویورک برگزار می شود و در این فاصله امکان دارد از که وی از کشورهای مقدونیه و یونان دیدار کند.
وی تاکید کرد که پیشنهادهای رائه شده نه تنها در تناقص با هویت کشور مقدونیه نیست، بلکه هویت این کشور و ملت آن را تقویت می کند.
نماینده سازمان ملل متحد همچنین افزود: مقدونیه که از 25 سال پیش به عنوان کشور مستقل وجود و به عنوان بخشی از یوگسلاوی سابق هویت داشته، بخشی از پادشاهی صربستان و امپراتوری عثمانی بوده است.
همچنین در حالی که مذاکرات بین مقدونیه و یونان برای حل و فصل اختلافات بین دو کشور بر سر نام مقدونیه ادامه دارد، اتباع مقدونیه در خارج از این کشور از حکومت اسکوپیه خواستار قطع تمامی مذاکرات و لغو موافقتنامه ها در باره تغییر نام این جمهوری شدند.
شهروندان مقدونیه در خارج از این کشور همچنین از اعضای سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهایی که تاکنون مقدونیه را تحت نام 'جمهوری مقدونیه' به رسمیت نشاخته اند، خواستار شده اند که این کشور را به همین نام شناسایی کنند.
نماینده سازمان ملل متحد پس از نشست روز پنجشنبه 28 دی ماه نمایندگان آتن و اسکوپیه در نیویورک، به شبکه تلویزیونی ANT 1 یونان گفت: کلمه مقدونیه در نام کامل این کشور باقی خواهد ماند، زیرا تاکنون برای یکصد کشور شناخته شده است.
دولت جدید مقدونیه از زمانی که زوران زائف در سال جاری میلادی در صدر آن قرار گرفت، تلاش دارد تا راه را برای عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، امکان پذیر سازد و در این راستا خواهان برطرف کردن موانع از جمله اختلاف با یونان بر سر نام مقدونیه است.
مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی است که دولت اسکوپیه با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی سابق، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف داشته است.
جمهوری مقدونیه با جمعیت حدود 2 میلیون و 46 هزار تن و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.
اروپام**436**1486**انتشاردهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما