شناسهٔ خبر: 23659970 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان: احداث دوباره ساختمان پلاسکو دغدغه اصلی کسبه است

تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان گفت: احداث ساختمان جدید پلاسکو دغدغه اصلی کسبه پلاسکو است و آنان امیدوارند این مرکز هر چه سریعتر فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرد.

صاحب‌خبر -

«مجتبی درودیان» روز شنبه با اعلام این خبر به خبرنگار اقتصادی ایرنا، از عملکرد بنیاد مستضعفان نیز انتقاد کرد و گفت: یک سال از حادثه پلاسکو می گذرد اما همچنان هیچ یک از وعده های داده شده برای راه اندازی این مرکز محقق نشده است.
وی افزود: 286 واحد شمالی ساختمان پلاسکو سالم است و احداث ساختمان جدید در شرایطی امکان پذیر است که بنیاد مستضعفان برای تخریب آنها با مالکان سرقفلی این واحدها قرارداد امضا کند.
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تاکید کرد: باید تکلیف احداث این ساختمان روشن شود و چنانچه بنیاد مستضعفان اقدامی برای صدور جواز ساخت این ساختمان انجام داده باشد باید مدارک آن ارائه شود تا کمی از دغدغه کسبه کاهش یابد.
وی همچنین یکی دیگر از دغدغه های کسبه و آسیب دیدگان حادثه پلاسکو را دریافت وام 300 میلیونی با تنفس یک ساله و با سود 18 درصد عنوان کرد و گفت که تاکنون فقط یک نفر موفق به دریافت این وام شده است.
درودیان گفت: بانک ها حاضر به اجرای مصوبه بانک مرکزی و دولت نیستند و دلیل آن را نیز نبود ضمانت اجرایی برای پرداخت عنوان می کنند.
وی اظهار داشت: در مصوبه بانک مرکزی آمده است، افراد برای دریافت تسهیلات باید یک ضامن که جواز کسب داشته باشد معرفی کنند اما بانک ها می گویند یک ضامن کافی نیست و باید چک، سفته و یا ضامن دیگری معرفی شود.
درودیان افزود: دارا بودن سرقفلی، ضمانتی برای بازپرداخت تسهیلات است و این درست نیست که بانک ها از مصوبه دولت و بانک مرکزی سرپیچی می کنند.
به گزارش ایرنا، «محمد سعیدی کیا» رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دیروز (جمعه) در نشستی خبری اعلام کرد که عملیات اجرای ساخت ساختمان جدید پلاسکو همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در 13 طبقه و با 100 هزار متر مربع زیربنا در هشت طبقه روی زمین و پنج طبقه زیر زمین احداث می شود.
وی با بیان اینکه عملیات خاکبرداری این ساختمان چهار تا پنج ماه طول می کشد، گفت: در ساختمان جدید پلاسکو برای یک هزار دستگاه پارکینگ خودرو آماده می شود و مابقی آن، به واحدهای تجاری اختصاص خواهد یافت.
سعیدی کیا در این نشست درباره واگذاری واحدهای جدید به کسبه هم گفت که ارزش سرقفلی روز هر واحد قبل از تخریب مورد توجه قرار خواهد گرفت و چنانچه با نظر کارشناسان هر واحد واگذار شده بیش از آن ارزش داشته باشد، مابه التفاوت آن نیز دریافت خواهد شد.
همچنین «محمد علی نجفی» شهردار تهران نیز در حاشیه نشست روسای اصناف تهران در جمع خبرنگاران گفت: برای احداث ساختمان پلاسکو توافق نهایی با بنیاد مستضعفان انجام شده و همه موارد طرح از جمله تعداد طبقات مورد توافق قرار گرفته و با میراث فرهنگی نیز هماهنگی‌های لازم انجام و طرح نهایی شده است.
وی افزود: برای شروع ساخت این بنا، نیازمند نقشه‌های نهایی کار بودیم که تصور می‌شد روز گذشته می‌توان کار را آغاز کرد اما بنیاد مستضعفان اعلام کرده تا هنگامی که پروانه صادر نشود کار را آغاز نمی‌کند.
به گفته وی، قطعا صدور پروانه نیز خیلی طول نمی‌کشد و بر اساس اعلام بنیاد مستضعفان، کلنگ ساخت پلاسکوی جدید در دهه فجر به زمین زده می شود.
ساختمان 15 طبقه پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با ساختمان آلومینیم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.
ساعت 8 صبح سی ام دی ماه 1395 ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طور کامل فروریخت.
در مجموع یک هزار و ٢٠٠ واحد تولیدی در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد آن، فعال بود.
15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شد و چند هزار کارگر بیکار شدند.
بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند.
در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9132
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش ** انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما