شناسهٔ خبر: 23655220 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست «رویکرد نوین به بازی های آخرالزّمانی» مطرح شد:

کارکرد بازی های رایانه ای برای مهدویت را نمی شناسیم/راه ساده مصونیت از بلایای آخرالزمان!

خبرگزاری شبستان: نقد بازی‌های رایانه‌ای به معنی نفی شان نیست؛ وقتی می‌شود مفهوم انقلاب اسلامی و مهدویت را از طریق بازی‌های رایانه‌ای صادر کرد ما فقط نگاه سرگرمی به بازی‌های رایانه‌ای داریم و صحبت درباره منافع و مضرّات آن را ضروری نمی‌شناسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از موسسه موعود، یکصد و هیجدهمین نشست از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی با موضوع «رویکرد نوین به بازی های آخرالزّمانی» و محور «رویکرد‌های آخرالزّمانی، پساآخرالزّمانی و آرماگدون در بازی‌های رایانه‌ای» و تجزیه و تحلیل این موضوع توسط مهدی حق‌وردی، برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که به صورت زنده از وب‌سایت موعود (www.mouood.org) پخش می‌شد، استاد اسماعیل شفیعی سروستانی درباره وقایع آخرالزّمانی طبیعی و انسانی هشداردهنده در دهه اخیر تذکر داد.

 

سردبیر ماهنامه موعود با اشاره به این نکته که تعدّد و تکثّر وقایع اخیر (طبیعی و انسانی) به حدّی است که در طول تاریخ حضور انسان در زمین بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: در 45 سال اخیر خشکسالی در جهان بی‌سابقه بوده است و اگر به همین منوال پیش برود، زمین، به برهوتی بی آب و علف تبدیل خواهد شد.

 

وی در ادامه هشدار داد که جنگ آینده بشریت –که خیلی هم دور نیست- «جنگ آب» است و افزود: مجموعه وقایع اتّفاق افتاده از جمله وقوع زلزله‌های بسیار، خشکسالی و قحطی، فجعه‌ها و فسادها، بحران‌های اخلاقی و اجتماعی و... که همگی در زبان اهل بیت(ع) از جمله وقایع پیش از ظهور کبرای امام زمان(عج) هستند، می‌بایست ما را درباره وضعیت و موقعیتی که در آن قرار داریم، بیدار کرده باشد.

 

شفیعی سروستانی با اشاره به بن‌بست رسیدن تمامی ایدئولوژی‌های ارائه شده طی دو قرن گذشته، اظهار کرد: هیچ یک از ایدئولوژی‌ها نتوانست بحران‌های چندوجهی را که امروز به اوج خود رسیده است، به پاسخی درست برساند.

 

محقّق حوزه مطالعات فرهنگی و غرب شناسی با تأکید بر اینکه امروزه زمان اوج گیری بحران‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فردی و... است، ناامیدی مردم و جوامع در مقابله با فساد و تباهی را مقدّمه‌ای برای طلب «منجی» در میان تمامی اقوام و قبایل دانست و ابراز کرد: در روایات ما از اوج‌گیری فساد و تباهی با عبارت «ملئت الارض ظلماً و جوراً؛ زمین از ظلم و ستم پر می‌شود» یاد شده است و من به جرئت به شما می‌گویم که این مملوّ شدن جهان از ظلم هنوز فرا نرسیده است و وضعیت انسان‌ها و جوامع، بدتر از این خواهد شد تا جایی که به فرمایش رسول خدا(ص): «شخص مؤمن در امت اسلامی در آن زمان خواهد گفت: من در این فتنه هلاک می‌شوم.«!

 

 

سردبیر ماهنامه موعود با برشمردن حقّ مردم بر حاکمان و با اشاره به جملاتی حکیمانه از فرهنگ کهن چینی «نان، امنیت و اعتماد» مسئله امنیت را مهم‌تر از نان و اعتماد و برتر از هر دو دانست و گفت: به بیان استراتژیست کهن چینی در صورتی که مردم نان نداشته باشند، امّا امنیت داشته باشند، با حکومت خواهند ماند و در صورتی که حاکمی مجبور شد میان نان و امنیت و اعتماد یکی را انتخاب کند، بایستی اعتماد مردم به خودش را انتخاب کند، چرا که اگر مردم به حاکم و حکومت‌داران اعتماد داشته باشند، با بی‌نانی و بی‌امنیّتی کنار آنان خواهند ماند.

 

استاد سروستانی هشدار داد: وقتی دیواره اعتماد ترک بردارد، ارتداد شکل می‌گیرد و ارتداد و رویگردانی مردم در خود، ادبار به آسمان و خداوند و ابتلا به فسق و فجور را دارد.

 

نویسنده مطالعات فرهنگی با بیان اینکه همه استراتژی‌های مورد نیاز بشر برای نجات از فتنه‌های دوران غیبت در زندگی انبیاء و رسل (ع) و از زبان ائمّة معصوم(ع) پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: مسئولان ما می‌بایستی برای به کار بستن این استراتژی‌های بیان شده، به طور جدّی دست به عمل بزنند. در حالی که در اخبار می‌بینیم «دولت امارات» برای جنگ آبِ پیش رو، در حال ذخیره آب است باید بپرسیم که وزیر نیروی شیعه‌خانه امام زمان(عج) چه تمهیدی برای زمانی که مؤمنان کرور کرور هلاک می‌شوند، اندیشیده است؟

 

استاد سروستانی در انتها چندین راهکار برای چنگ زدن به دامان اهل بیت(ع) برای گریز از فتنه های آخرالزّمانی بیان کرد. از جمله خواندن دعای غریق «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک» را که از سوی امام صادق(ع) به شیعیان آموزش داده شده است.

 

مدیر مسئول مؤسّسه موعود با توصیه به قرائت دعای فرج «الهی عظم البلاء... » بعد از نمازهای یومیّه، دادن «صدقه» برای سلامتی امام عصر علیه السلام را از راه‌های برون رفت از گره‌ها و فتنه‌های آخرالزّمان دانست.

 

بنابر این گزارش، در ادامه نشست مهندس حق‌وردی به موضوع پساآخرالزمان و آرمگدون در بازی‌های رایانه‌ای پرداخت. 

 

وی با اشاره به آمار Gamerها یا بازی‌بازها در ایران گفت: در سال 1392 از میان جمعیت 79 میلیونی، 23 میلیون گیمر در ایران وجود داشت که به طور متوسط روزی 79 دقیقه بازی می‌کردند. این میزان در مجموع معادل 30 میلیون ساعت در شبانه روز می‌شود! از این آمار بیش از 70 درصد به کودکان و نوجوانان تعلق دارد.

 

حق‌وردی تصریح کرد: نقد بازی‌های رایانه‌ای به معنی نفی بازی های رایانه‌ای نیست؛ بلکه می‌بایست با به دست آوردن شناخت از محتوای این رسانه، از نحوه تأثیرگذاری آن مطلع شد. در حالی که می‌شود مفهوم انقلاب اسلامی و مهدویت را از طریق بازی‌های رایانه‌ای صادر کرد ما فقط نگاه سرگرمی به بازی‌های رایانه‌ای داریم و صحبت درباره منافع  و مضرّات آن را ضروری نمی‌شناسیم.

 

حق‌وردی تأکید کرد : ۱۰ سال است که آخرالزّمان دینی علی الخصوص بحث اسلام‌هراسی در بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد از جمله در:

 

.1میدان نبرد 3 (Battle Field3)

در این بازی، مأموریت این است که تروریست‌های ساکن عراق با عنوان P.L.R. را شکست دهیم. این گروه هر چند در عراق ساکن شده، امّا به طور کلّی تروریست‌ها در بازی، فارسی حرف می‌زنند و البتّه قرار است جنگ اتمی علیه آمریکا راه بیندازند! این بازی با هدف اسلام و ایران‌هراسی ساخته شده است

لازم به ذکر است که در مرحله «گیوتین» این بازی، گیمر به تهران حمله می‌کند. در این فیلم، رهبر گروه تروریست‌ها، «سلیمان» است که این نام تداعی کننده نام فرمانده سپاه قدس، سردار قاسم سلیمانی است.

 

.2 بازی لیست سیاه؛ در بازی لیست سیاه که تولید کمپانی Usoft است، سم فیشر، که سرباز یک سازمان سرّی آمریکایی است، برای محافظت از امریکا در برابر حملات تروریست‌ها به سپاه قدس تهران حمله می‌کند. سم فیشر نماد آمریکاست؛ امّا به واقع یک شخصیّت حقیقی است با نام ساموئل لئو فیشر که سرباز نیروی هوایی آمریکا در حمله به عراق و عضور سازمان امنیتی آمریکا (NSA) است.او در رشته رزمی «کراو ماگا» (مبارزه همراه با تماس) می جنگد. این روش که ابداع اسرائیل است بر پایة 24 تکنیک اصلی و حدود 400 تکنیک فرعی ایجاد شده است و جدیدا در بازی‌ها و فیلم‌های غربی از این روش در زد و خوردها استفاده می شود.

مهندس حق وردی در مستندی به نام «مستند لیست سیاه» به تفصیل دربارة این بازی توضیح داده استد.

 

نبرد نهایی آرمگدون در بازی

آرمگدون به زعم عقاید مسیحیان صهیونیستی و یهودیان، جنگ سوم جهانی است، نبردی پیش گویی شده در کتاب مقدّس محسوب می‌شود که در نتیجه آن طرف خیر که یهودیان هستند بر طرف شرّ که مسلمانان و دیگر اقوام هستند، پیروز می‌شوند و عیسی مسیح(ع) منجی یهودیان ظهور می‌کند. این جنگ از نظر یهودیان به صورت اتمی خواهد بود.

 

حق ورودی با بیان اینکه آرمگدون در بازی‌های رایانه‌ای نیز نمودار گشته است. به نمونه‌هایی در این‌باره اشاره کرد و گفت:

.1بازی فال اوت 3 و 4 (Fallout) داستان دنیا پس از انفجار اتمی در سال 2077م. روایت می‌شود.

.2بازی‌های مترو- آخرین نور به وضوح به کلیدواژة آمگدون اشاره می شود و کارکاتر اصلی این بازی بازماندة جنگ آرمگدون است که در دنیای یأس آلود و مه‌آلود پسا‌آخرالزّمانی نقش خود را ایفا می‌کند.

۳.بازی میدان نبرد 3، که روایتگر جنگ هسته‌ای در جهان است که توسط سلیمان آغاز می شود. با انفجار بمب‌هایی در «پاریس» و «نیویورک».

 

در این بازی‌ها به دینی بودن جنگ آرمگدون به زعم یهودیان و مسیحیان صهیونیست نیز اشاره می‌شود. چنانچه در فال اوت 3 به مکاشفة یوحنّا و مبحث جعلی آرمگدون انجیل اشاره می‌شود. در سری بازی های مترو نیز انسان منفکّ از خدا و وحی را محور نجات می بینیم که برای تغییر سرنوشتنش در دوران پساآخرالزّمان با موجودات عجیب و غریب و مختلفی درگیر می‌شود.

 

در این بازی‌ها  به رویکرد الحادی و امانیستی کتاب مقدّس دربارة پیدایش زمین و آسمان نیز ارائه شده است. چنانچه ذکر شد تأکید بر آن است که انسان دیگر نیازی به خداوند ندارد و سرنوشت انسان به دست خود اوست.

 

۴.آخرین بازمانده (The Last of Us) در این بازی برخلاف بازی‌های دیگر بمب اتم منفجر نمی‌شود؛ بلکه پساآخرالزّمان با انتشار ویروسی که انسان را به زامبی مبدّل می‌کند به تصویر کشیده می‌شود

 

حق‌وردی با توجّه دادن حضّار به تاریخ ساخت و انتشار این بازی‌ها که به صورت متوالی بوده است، و همچنین نگریستن به مجموعه این بازی‌ها در کنار هم تفکّر اتّفاقی بودن این موضوعات در بازی‌های رایانه‌ای را منتفی دانست.

 

‌وی همچنین در این نشست از راه‌اندازی سایت «مجاهد مجازی: با هدف ارائه سواد رسانه‌ای و به طور خاص سواد بازی‌های رایانه خبر داد و افزود: باتوجه به ظرفیت بالای بازی‌های رایانه‌ای، آنها می‌توانند برای معرفی منجی حقیقی جهان و نمایش چهرة واقعی عصر ظهور، سفیران بین‌المللی باشند.

 

گفتنی است، این نشست نیز همانند نشست‌های پیشین با زیارت آل‌یاسین به پایان رسید. همچنین، در کنار این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات موسسه موعود در کنار سالن نشست برپا بود. نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی در آخرین پنج‌شنبه هر ماه شمسی برگزار می‌شود و حضور در آن رایگان و بدون نیاز به ثبت نام است.

نظر شما